Gå til innhold

Et forsøk på å skrive bok


lavender

Anbefalte innlegg

Jeg har noen tanker og spørsmål om det å skrive bok. Min behandler er en av de overpositive, oppmuntrende og kanskje attpåtil litt klisje behandlerne som sier til pasientene sine at de er så flinke til å skrive at de burde skrive bok.

Hun har nå gått ut i permisjon for 1 år og planen min var å gjøre alvor ut av det og skrive ferdig en bok til hun var tilbake slik at hun kunne få lese den da. Aller mest for meg selv så jeg kunne ha noe å jobbe mot, utvikle meg og vokse på erfaringen. Men også fordi jeg tenkte det ville være en litt fin måte å oppdatere henne på det siste året av livet mitt på. 

Jeg begynte å skrive i fjor sommer og var veldig motivert, så dabbet det av og jeg har ikke skrevet på flere måneder nå. Og nå er det bare 5 måneder igjen til hun er tilbake. Jeg har skrevet bare 30 000 ord så langt, men etter at jeg har fått redigert alt sitter jeg nok sannsynligvis igjen med betydelig mindre. Jeg skriver både litterære tekster, dikt og dagboknotater. Kanskje skulle jeg inkludere noen bilder jeg har tatt også? Så ja, dere skjønner, det blir litt av et sammensurium av en bok. Hehe. Og ja, om du skulle lure så kommer jeg ikke til å gi ut boken altså. Behandler vil nok være den eneste som får lese den.

Problemet nå er at jeg kjenner jeg mangler både inspirasjon og motivasjon og føler jeg ikke skriver godt nok.
Kanskje er dette et tapt prosjekt? Men jeg vil så gjerne klare det!

Hvor realistisk er det å klare skrive en bok på 5 måneder? 
Hvor kan jeg finne tilbake inspirasjon og motivasjon?
Andre råd eller tips?

Endret av lavender
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og der slutter hun å oppfordre klientene sine til å skrive bøker 🙃 håper spøken ikke ble fornærmende. Men sånn seriøst, hvordan tar du det hvis hun ikke ser seg tid til å lese den? Jeg sier ikke at hun ikke vil, men det kan skje. 

Uansett så syns jeg absolutt at du skal skrive den! Det blir kanskje vanskelig under press om at den må være ferdig i løpet av 5 måneder, men håper jo inspirasjonen kommer! Jeg tenker at du kan snakke om boken og se reaksjonen hennes før du spør om hun vil lese den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (21 minutter siden):

Og der slutter hun å oppfordre klientene sine til å skrive bøker 🙃 håper spøken ikke ble fornærmende. Men sånn seriøst, hvordan tar du det hvis hun ikke ser seg tid til å lese den? Jeg sier ikke at hun ikke vil, men det kan skje. 

Uansett så syns jeg absolutt at du skal skrive den! Det blir kanskje vanskelig under press om at den må være ferdig i løpet av 5 måneder, men håper jo inspirasjonen kommer! Jeg tenker at du kan snakke om boken og se reaksjonen hennes før du spør om hun vil lese den? 

Jeg tror jeg ville blitt ganske så lei meg om hun ikke ser seg tid til å lese den. Men det er jo aller mest for meg selv jeg skriver da, ikke like mye for henne. Hadde jeg skrevet den hovedsakelig til henne hadde jeg nok tatt det mye tyngre. Men hovedmotivasjonen for å skrive er heldigvis det å kunne utvikle meg og lære og ikke spesifikt det at hun skal lese. Selvfølgelig motiverer det også da men. 

Ja, det kommer nok til å bli vanskelig under press, men når jeg først er motivert så er jeg virkelig motivert, skriver i vei og har haugevis med ideer og tanker. Så det er den motivasjonen og inspirasjonen jeg håper på og forsøker å finne tilbake til. Det å snakke om boken først var en god ide. Skal ta med meg den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (2 minutter siden):

Jeg tror jeg ville blitt ganske så lei meg om hun ikke ser seg tid til å lese den. Men det er jo aller mest for meg selv jeg skriver da, ikke like mye for henne. Hadde jeg skrevet den hovedsakelig til henne hadde jeg nok tatt det mye tyngre. Men hovedmotivasjonen for å skrive er heldigvis det å kunne utvikle meg og lære og ikke spesifikt det at hun skal lese. Selvfølgelig motiverer det også da men. 

Ja, det kommer nok til å bli vanskelig under press, men når jeg først er motivert så er jeg virkelig motivert, skriver i vei og har haugevis med ideer og tanker. Så det er den motivasjonen og inspirasjonen jeg håper på og forsøker å finne tilbake til. Det å snakke om boken først var en god ide. Skal ta med meg den.

Jeg skjønner det, men ville bare si det sånn i tilfelle. 

Angående inspirasjon. Siden du skriver i vei når motivasjonen kommer, så kanskje du skal sette av en viss tid til å skrive hver dag? Sånn at du ikke skriver deg tom, hvis du skjønner. Da kan du posjonere det mer ut over tid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner det, men ville bare si det sånn i tilfelle. 

Angående inspirasjon. Siden du skriver i vei når motivasjonen kommer, så kanskje du skal sette av en viss tid til å skrive hver dag? Sånn at du ikke skriver deg tom, hvis du skjønner. Da kan du posjonere det mer ut over tid? 

Ja, det var en god ide så det skal jeg prøve på. Takk! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (2 minutter siden):

Ja, det var en god ide så det skal jeg prøve på. Takk! 😊

Bra, og lykke til 🙂 håper psykologen vil lese ( og regner nok med det da ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En fin ting å gjøre. :)

Jeg begynte å skrive bok også. For meg selv. Men motivasjonen forsvant før jeg hadde 30 000 ord. Hehe. 

Men min behandler har lest hele dagboken min. Den gikk over tre år. Jeg trodde hun kun skulle lese noen spesifikke sider (rapportering av firløp i hypomani), men hun ville lese hele. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (På 31.3.2023 den 9.10):

En fin ting å gjøre. :)

Jeg begynte å skrive bok også. For meg selv. Men motivasjonen forsvant før jeg hadde 30 000 ord. Hehe. 

Men min behandler har lest hele dagboken min. Den gikk over tre år. Jeg trodde hun kun skulle lese noen spesifikke sider (rapportering av firløp i hypomani), men hun ville lese hele. 

Ja, jeg tenkte det ville være det 😊

Det er noe med det å skulle holde motivasjonen oppe. I alle fall når man i perioder ikke er så inspirert lengre hehe 🙂 Men! Jeg endte opp med å skrive 5 nye dikt natt til i går da 😊 Har ikke skrevet dikt på lenge. Og så mange på en gang tror jeg må være ny rekord. 

Tøft gjort av deg å la behandler lese hele dagboken din da. Jeg vet ikke om jeg hadde turt 🙂 Men skriver jeg ferdig boken og behandleren min ender opp med å lese den så blir det vel kanskje på en måte det samme som om hun  skulle lest dagboken min da (sett bort fra at jeg nok ikke er like ærlig i boken som jeg er i min private dagbok). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...