Gå til innhold

Hvordan klare å gjennomføre gynekologtime? (Har ptsd etter voldtekt)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vet det er skrevet mange innlegg om dette og mange er i samme situasjon. Jeg vet fortsatt ikke hvordan jeg skal klare det, og er veldig stresset. PTSD symptomene har kommet sterkere frem.

Fastlegen skrev om problemet i henvisningen og jeg har snakket med gynekologen så han vet jeg får reaksjoner og det må tas hensyn.

Aner likevel ikke hvordan jeg skal klare å gjennomføre. Hva annet kan jeg gjøre? Narkose er ikke aktuelt. 

Anonymkode: a3b23...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Aner likevel ikke hvordan jeg skal klare å gjennomføre. Hva annet kan jeg gjøre? 

Anonymkode: a3b23...b7c

Det er da å bli trygg på gynekologen. Hvordan kan du og gynekologen samarbeide for at det skal bli best mulig for deg? Skal h*n si hva h*n gjør eller ikke si noe? Finnes det måter du kan avlede deg selv på, f.eks. med å høre på musikk, gjøre noe på telefonen etc.?

Hjelper det å prøve gynekologstolen med klær på først?

Kan det hjelpe deg å ha noe i fanget, f.eks. et håndklede/laken, egen jakke e.l.?

Avhengig av din problematikk og situasjon - Kan du ev. ha behov for å ta med deg  noe som kan minne deg på at du er her og nå, f.eks. en stein, noe som lukter noe godt eller sterkt, noe som betyr noe fint for deg...

Om du trenger hjelp til å bli instruert i landingsøvelser, i tilfelle du blir fjern eller oppslukt i flashbacks, kan det være fint om dere snakker om dette på forhånd. Det er da ev. en stein eller noe annet som kan virke både forebyggende eller det kan ev. lettere få deg tilbake til nåtid. Men ikke sikkert at du strever med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (7 timer siden):

Det er da å bli trygg på gynekologen. Hvordan kan du og gynekologen samarbeide for at det skal bli best mulig for deg? Skal h*n si hva h*n gjør eller ikke si noe? Finnes det måter du kan avlede deg selv på, f.eks. med å høre på musikk, gjøre noe på telefonen etc.?

Hjelper det å prøve gynekologstolen med klær på først?

Kan det hjelpe deg å ha noe i fanget, f.eks. et håndklede/laken, egen jakke e.l.?

Avhengig av din problematikk og situasjon - Kan du ev. ha behov for å ta med deg  noe som kan minne deg på at du er her og nå, f.eks. en stein, noe som lukter noe godt eller sterkt, noe som betyr noe fint for deg...

Om du trenger hjelp til å bli instruert i landingsøvelser, i tilfelle du blir fjern eller oppslukt i flashbacks, kan det være fint om dere snakker om dette på forhånd. Det er da ev. en stein eller noe annet som kan virke både forebyggende eller det kan ev. lettere få deg tilbake til nåtid. Men ikke sikkert at du strever med dette.

Takk for svar. Jeg vet ikke hva som kan hjelpe. Jeg får store reaksjoner i etterkant, så selvom jeg kanskje klarer selve undersøkelsen blir det sannsynligvis vanskelig lenge etterpå. 
 

lurt å ha med noe jeg har i hånden. Takk for tips! 

Anonymkode: a3b23...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha på deg en tunika, eller en lang skjorte, så blir du ikke så bar når du sitter i stolen. Og husk å ta en paracet før timen, det roer ned muskulaturen litt.  Kan du ha med den noen du er trygg på, eller blir det bare verre av det? Kan du få litt sobril eller vival av legen  som kan hjelpe deg? Personlig ville jeg ikke dopet meg helt ned, for da mister du på en måte kontrollen igjen over hva som skjer. Men nok til at det roer ned. Jeg ville snakket med legen om det, om du ikke har sobril da? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er heldig som har en veldig flink gynekolog og jeg har gått til henne i flere år. Vi gjør det sånn at jeg tar noe beroligende før timen. Jeg har alltid en lang t-skjorte eller noe sånt på meg, slik at jeg ikke føler meg så avkledd. Tar også på et par gode ullsokker. Har også et håndkle over knærne slik at jeg slipper "utsikten".

Hun bruker et spekulum av liten størrelse. For at jeg skal ha mer kontroll over situasjonen setter jeg inn spekylet selv. Da har jeg full kontroll hele veien og kan regulere hastighet og vinkel slik at jeg ikke går rett i et panikkanfall. Gjør det samme med ultralydproben.

Dette fungerer godt og jeg føler jeg har kontroll hele tiden og jeg kan stoppe når jeg kjenner jeg får noia.

Anonymkode: 88fac...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...