Gå til innhold

Hvorfor står det så mye forskjellig om et medikament?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har schizofreni og psoriasisartritt. Jeg fikk i februar resept på metex ett dmard medikament. Det ble brukt (og blir brukt) som cellegift i kreftbehandling før de fant ut at det i mindre doser virker sykdomsmodifierende på revmatiske sykdommer. Virkestoffet methotrexate fåes i tabletter og i injeksjon. På tablettene står stevens johnsons syndrom som en mindre vanlig bivirkning, mens det på injeksjon står at sj syndrom er ett svært sjeldent bivirkning. Grunnen til at jeg er så fiksert på dette er at morfaren min fikk dette grusomme syndromet da han var i nittiårene. Det har høy dødelighet men han overlevde.

 

Jeg lurer på om de bivirkningsoppslagene er så forskjellige fordi tablettene ikke tar høyde for at det som cellegift blir brukt i mye høyere doser. Opptil 100 ganger høyere. Men hvorfor har de ikke poengtert dette på metotrexaye phizer som er for reumatisme? Jeg finner få svar.  Jeg sjekket gass.se som er felleskatalogen på svensk og der stod det under de mest farlige bivirkning bar stort sett for doser brukt mot kreft.  
Men jeg klarer ikke slå meg til ro med dette. Ettersom det bare stod i ett pakningsvedlegg for en generisk variant. Og det stod i en annet at alvorlige bivirkninger kunne komme i alle doser. Jeg leser att doser over 25 mg. Gir økt toxitet. Jeg er anbefalt 15 mg.

jeg klarer ikke tenke på annet og leser og blir fra meg ab angst. Jeg har spurt apotek på sykehuset, da jeg regnet med de kunne svare da de jo jobber mye med denne i revmatisk sammenheng veldig vanlige medisinen. Men de har ikke svart på Mail. 
Lege i spesialisering jeg var hos sist sa han ikke visste hvorfor det var så stor forskjell. Men han sa at det var ikke noe de som jo benytter det mye så noe til eller gjorde pasienter obs på. Det samme sa en hudlege jeg hadde videotime på dr dropinn. (Medisinen brukes også hyppig mot vanlig psoriasis.

 

Hvorfor klarer jeg ikke å finne it av dette? Det er få alternativer også på dette tidlige stadiet som revmatisk syk. De gir ikke de svinedyre biologiske medisinene uten å ha prøvd konvensjonell behandling.

Anonymkode: 74655...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg fikk 8 uker til å vurdere om jeg ville begynne. Jeg hadde håpet jeg kunne bruke ibux og å få injeksjoner på de betente ekstremitetene, det kunne jeg men legen sa det ville komme bare mer og mer betennelser. 
 

Det kan være svært smertefullt. Men ibux hjelper en del og lokale kortison behandlinger virker.

Anonymkode: 74655...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...