AnonymBruker Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Om man går i behandling privat og behandler ser/tenker/vurderer det til at man vil oppfylle kravene for behandling i det offentlige; vil behandler ta det opp med pasienten? Anonymkode: 7d5f4...592 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Nei, private behandlere har ingen opplysningsplikt mht om de tenker du kvalifiserer til opptak i det offentlige. Det er heller ikke deres jobb å vurdere dette Anonymkode: 0d7e1...8d1 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, private behandlere har ingen opplysningsplikt mht om de tenker du kvalifiserer til opptak i det offentlige. Det er heller ikke deres jobb å vurdere dette Anonymkode: 0d7e1...8d1 Akkurat. Takk. Anonymkode: 7d5f4...592 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nachnoo Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Om man går i behandling privat og behandler ser/tenker/vurderer det til at man vil oppfylle kravene for behandling i det offentlige; vil behandler ta det opp med pasienten? Anonymkode: 7d5f4...592 Først må jeg innrømme at dette var en helt ny problemstilling jeg aldri har tenkt på. Hvorfor skulle behandler ta opp dette? Jeg antar at i all behandling er en innstilt på å fortsette hos samme behandler med mindre pasienten har tatt det opp spesifikt. Men hvis du spør behandler, vil vedkommende sikkert svare deg på om du oppfyller kravene for å gå på DPS. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Everybody Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Jeg ble anbefalt å gå til DPS offentlig fra privat psykolog. Han skrev en et skriv til fastlegen som henviste videre til DPS. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Everybody skrev (30 minutter siden): Jeg ble anbefalt å gå til DPS offentlig fra privat psykolog. Han skrev en et skriv til fastlegen som henviste videre til DPS. Så fint! Anonymkode: 7d5f4...592 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober nachnoo skrev (39 minutter siden): Først må jeg innrømme at dette var en helt ny problemstilling jeg aldri har tenkt på. Hvorfor skulle behandler ta opp dette? Jeg antar at i all behandling er en innstilt på å fortsette hos samme behandler med mindre pasienten har tatt det opp spesifikt. Men hvis du spør behandler, vil vedkommende sikkert svare deg på om du oppfyller kravene for å gå på DPS. Jeg tenker omvendt; hvorfor skulle han ikke gjøre det? Anonymkode: 7d5f4...592 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker omvendt; hvorfor skulle han ikke gjøre det? Anonymkode: 7d5f4...592 Fordi han tjener penger på at. Du går til han. Anonymkode: 50647...9b7 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Everybody Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Fordi han tjener penger på at. Du går til han. Anonymkode: 50647...9b7 En psykolog bør være såpass sympatisk og fornuftig at han henviser til DPS hvis det er snakk om alvorlige lidelser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Everybody skrev (17 minutter siden): En psykolog bør være såpass sympatisk og fornuftig at han henviser til DPS hvis det er snakk om alvorlige lidelser. De har jo samme utdannelse privat som offentlig da😅 Om noe så er det gjerne de private som er best. Anonymkode: 50647...9b7 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Everybody Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De har jo samme utdannelse privat som offentlig da😅 Om noe så er det gjerne de private som er best. Anonymkode: 50647...9b7 En privat psykolog kan vel ikke begynne å skrive ut medisiner? De sitter jo på et kontor de har leid uten noe kontakt med andre helsepersonell? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De har jo samme utdannelse privat som offentlig da😅 Om noe så er det gjerne de private som er best. Anonymkode: 50647...9b7 Det er mange som ikke orker alt presset og stresset i den offentlige sektor så de går over til privat isteden. I det offentlige er det hyppige sykemeldinger og utskifting av behandlere hele tiden. Everybody skrev (Akkurat nå): En privat psykolog kan vel ikke begynne å skrive ut medisiner? De sitter jo på et kontor de har leid uten noe kontakt med andre helsepersonell? Da må man jo gå til fastlegen da. Eller gå til psykiater istedenfor psykolog om det er medisiner som er hovedproblemet ditt. Tro det eller ei, men de fleste får faktisk skrevet ut antidepressiva og antipsykotika av sin fastlege ikke av dps. Anonymkode: 50647...9b7 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Everybody skrev (31 minutter siden): En privat psykolog kan vel ikke begynne å skrive ut medisiner? De sitter jo på et kontor de har leid uten noe kontakt med andre helsepersonell? Dette kan du ikke si generelt om psykologer som jobber enten som avtalespesialist eller helprivat. Noen jobber isolert, andre tilhører faglige fellesskap. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober Del Skrevet 6. oktober For å rydde litt: En psykolog kan aldri skrive ut medisiner enn hvor de er ansatt. Kun leger kan det. Det finnes ingen forskning som støtter en påstand om at private psykologer har bedre kvalitet (er best). Ellers enig med Everybody, kommer en pasient til en privat psykolog med en alvorlig sinnslidelse, er det uetisk å ikke henvise til det offentlige nettopp fordi komplekse sykdommer krever ofte langvarig, medikamentell og tverrfaglig kompetanse. Anonymkode: 0d7e1...8d1 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober Del Skrevet 6. oktober Everybody skrev (8 timer siden): Jeg ble anbefalt å gå til DPS offentlig fra privat psykolog. Han skrev en et skriv til fastlegen som henviste videre til DPS. Hva er grunnen til at de skulle anbefale det? Tyngre diagnoser? Anonymkode: a709e...3aa 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nachnoo Skrevet 6. oktober Del Skrevet 6. oktober Etter å ha lest tråden, skjønner jeg bedre hva du spør om, så jeg hadde skjønt det om spørsmålet var noe slikt: "Om privat psykolog uten formalisert samarbeid med lege/psykiater finner ut at pasienten også trenger medisiner, vil hun da anbefale henvisning til DPS?" Svar: Ja, det håper jeg. De private psykologer jeg kjenner, har alle et formalisert samarbeid, og oftest kontorfellesskap, med leger/psykiatere. Da er det få grunner til å henvise om det ikke er for innleggelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober nachnoo skrev (På 6.10.2024 den 9.19): Etter å ha lest tråden, skjønner jeg bedre hva du spør om, så jeg hadde skjønt det om spørsmålet var noe slikt: "Om privat psykolog uten formalisert samarbeid med lege/psykiater finner ut at pasienten også trenger medisiner, vil hun da anbefale henvisning til DPS?" Svar: Ja, det håper jeg. De private psykologer jeg kjenner, har alle et formalisert samarbeid, og oftest kontorfellesskap, med leger/psykiatere. Da er det få grunner til å henvise om det ikke er for innleggelse. Enig i det du skriver, men vil nyansere litt. Jeg begynte privat hos psykolog etter å ha blitt avvist av DPS. Etter noen få timer sa han ifra om at han mente jeg hadde krav på hjelp i det offentlige og at jeg hadde behov for langsiktig, sammensatt behandling. Han skrev henvisning til et tilbud som var over DPS, et tredjelinje tilbud. Der fikk jeg raskt plass og etter behandlingsopplegg der begynte jeg i behandling hos DPS. opplevde det som betryggende at den private psykologen sa ifra og hjalp meg få hjelp. Fastlegen og jeg hadde ikke klart å finne kjernen i problemene mine og henvisningen som først ble avvist gav ikke riktig bilde. Den private psykologen hadde tid på en annen måte og fikk skrevet en mer tydelig henvisning. Anonymkode: 43074...a5a 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig i det du skriver, men vil nyansere litt. Jeg begynte privat hos psykolog etter å ha blitt avvist av DPS. Etter noen få timer sa han ifra om at han mente jeg hadde krav på hjelp i det offentlige og at jeg hadde behov for langsiktig, sammensatt behandling. Han skrev henvisning til et tilbud som var over DPS, et tredjelinje tilbud. Der fikk jeg raskt plass og etter behandlingsopplegg der begynte jeg i behandling hos DPS. opplevde det som betryggende at den private psykologen sa ifra og hjalp meg få hjelp. Fastlegen og jeg hadde ikke klart å finne kjernen i problemene mine og henvisningen som først ble avvist gav ikke riktig bilde. Den private psykologen hadde tid på en annen måte og fikk skrevet en mer tydelig henvisning. Anonymkode: 43074...a5a Hva slags problemer erdet dps kan hjelpe med som en privat psykolog ikke kan? Anonymkode: a709e...3aa 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 6.57): Det finnes ingen forskning som støtter en påstand om at private psykologer har bedre kvalitet (er best). Jeg lurer på hvor det inntrykket har kommet fra? Jeg har også lest om den forskningen. Mulig inntrykket er pga. generelt mindre ventetid. Private psykologer kan velge å spesialisere seg innen et område fremfor å jobbe generalisert. AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 6.57): Ellers enig med Everybody, kommer en pasient til en privat psykolog med en alvorlig sinnslidelse, er det uetisk å ikke henvise til det offentlige nettopp fordi komplekse sykdommer krever ofte langvarig, medikamentell og tverrfaglig kompetanse. Anonymkode: 0d7e1...8d1 Jeg har sett dette skje i praksis. En pasient bli henvist videre til det offentlige. Da var begrunnelsen at pasienten kom til å trenge tettere opfølgning enn det h*n som privat terapeut var i stand til å gi. Det har vist seg å være helt riktig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober Eva Sofie skrev (1 time siden): Jeg lurer på hvor det inntrykket har kommet fra? Jeg har også lest om den forskningen. Mulig inntrykket er pga. generelt mindre ventetid. Private psykologer kan velge å spesialisere seg innen et område fremfor å jobbe generalisert. Jeg har sett dette skje i praksis. En pasient bli henvist videre til det offentlige. Da var begrunnelsen at pasienten kom til å trenge tettere opfølgning enn det h*n som privat terapeut var i stand til å gi. Det har vist seg å være helt riktig. Det samme skjedde med meg. Jeg trengte tettere oppfølging enn det privat behandler kunne gi. Anonymkode: 7d5f4...592 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.