AnonymBruker Skrevet 13. april Skrevet 13. april Jeg føler på mange måter at psykdom har nærmest blitt en del av identiteten min (da spesielt depresjon og sucidalitet, og nedstemthet når jeg ikke er deprimert). Dette gjør at jeg frykter det å bli bedre, noe som nok stopper tilfriskninsprosessen. Noen som kjenner seg igjen og/eller har råd om hva man kan gjøre med dette? Anonymkode: 9e0af...3ff 0 Siter
stjernestøv Skrevet 13. april Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 15.43): Jeg føler på mange måter at psykdom har nærmest blitt en del av identiteten min (da spesielt depresjon og sucidalitet, og nedstemthet når jeg ikke er deprimert). Dette gjør at jeg frykter det å bli bedre, noe som nok stopper tilfriskninsprosessen. Noen som kjenner seg igjen og/eller har råd om hva man kan gjøre med dette? Anonymkode: 9e0af...3ff Ekspander Hvorfor frykter du å bli bedre? Er det pga oppfølgingen du får? Det kan jo erstattes med familie og venner. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april Skrevet 13. april stjernestøv skrev (På 13.4.2025 den 16.23): Hvorfor frykter du å bli bedre? Er det pga oppfølgingen du får? Det kan jo erstattes med familie og venner. Ekspander Ja, både å miste oppfølging og fordi det er så mye verre å bli dårlig igjen hvis man først har blitt bra/bedre. Ellers har du godt poeng, er bare at familie bor ett stykke unna og jeg har ingen venner. Men forsøker å gjøre noe med det da. Anonymkode: 9e0af...3ff 0 Siter
stjernestøv Skrevet 13. april Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 16.29): Ja, både å miste oppfølging og fordi det er så mye verre å bli dårlig igjen hvis man først har blitt bra/bedre. Ellers har du godt poeng, er bare at familie bor ett stykke unna og jeg har ingen venner. Men forsøker å gjøre noe med det da. Anonymkode: 9e0af...3ff Ekspander Ok. Vanskelig situasjon det da. Bra du prøver å gjøre noe med det da. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april Skrevet 13. april stjernestøv skrev (På 13.4.2025 den 16.31): Ok. Vanskelig situasjon det da. Bra du prøver å gjøre noe med det da. Ekspander Ja, jeg har i det minste ikke gitt opp. Det tenker jeg er viktig... Anonymkode: 9e0af...3ff 2 Siter
stjernestøv Skrevet 13. april Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 16.35): Ja, jeg har i det minste ikke gitt opp. Det tenker jeg er viktig... Anonymkode: 9e0af...3ff Ekspander ja det er viktig, stå på videre du. Håper du blir bedre jeg da 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april Skrevet 13. april stjernestøv skrev (På 13.4.2025 den 16.38): ja det er viktig, stå på videre du. Håper du blir bedre jeg da Ekspander Takk! Innerst inne håper vel jeg også det, det er bare skummelt. Anonymkode: 9e0af...3ff 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 15.43): Jeg føler på mange måter at psykdom har nærmest blitt en del av identiteten min (da spesielt depresjon og sucidalitet, og nedstemthet når jeg ikke er deprimert). Dette gjør at jeg frykter det å bli bedre, noe som nok stopper tilfriskninsprosessen. Noen som kjenner seg igjen og/eller har råd om hva man kan gjøre med dette? Anonymkode: 9e0af...3ff Ekspander Kan jeg spørre hva diagnosen din er? Anonymkode: 239e0...036 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 16.48): Kan jeg spørre hva diagnosen din er? Anonymkode: 239e0...036 Ekspander Bipolar. Anonymkode: 9e0af...3ff 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 16.56): Bipolar. Anonymkode: 9e0af...3ff Ekspander Ok. Jeg kan fint kjenne meg igjen i det du forteller. Anonymkode: 239e0...036 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 16.56): Bipolar. Anonymkode: 9e0af...3ff Ekspander Men du kan jo ikke velge selv å bli frisk fra bipolar? Man bestemmer jo ikke når eller om man havner i en manisk eller depresjonsperiode når man har bipolar. Anonymkode: 70776...2d4 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 17.20): Men du kan jo ikke velge selv å bli frisk fra bipolar? Man bestemmer jo ikke når eller om man havner i en manisk eller depresjonsperiode når man har bipolar. Anonymkode: 70776...2d4 Ekspander Jeg tenker at man kan jo gjøre ting for å forebygge og også for å bli raskere bedre? Anonymkode: 9e0af...3ff 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 17.47): Jeg tenker at man kan jo gjøre ting for å forebygge og også for å bli raskere bedre? Anonymkode: 9e0af...3ff Ekspander Det er sant. Hva er det du liker med å være psykisk syk da? Anonymkode: 70776...2d4 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 17.58): Det er sant. Hva er det du liker med å være psykisk syk da? Anonymkode: 70776...2d4 Ekspander Det handler ikke om at jeg liker å være psykisk syk, men at jeg er redd. Anonymkode: 9e0af...3ff 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 18.10): Det handler ikke om at jeg liker å være psykisk syk, men at jeg er redd. Anonymkode: 9e0af...3ff Ekspander Hva er du redd for? er du medisinert? Anonymkode: 090ea...213 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 13. april Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 15.43): Jeg føler på mange måter at psykdom har nærmest blitt en del av identiteten min (da spesielt depresjon og sucidalitet, og nedstemthet når jeg ikke er deprimert). Dette gjør at jeg frykter det å bli bedre, noe som nok stopper tilfriskninsprosessen. Noen som kjenner seg igjen og/eller har råd om hva man kan gjøre med dette? Anonymkode: 9e0af...3ff Ekspander Du nevner redsel. Hva opplever du er trygt (om det blir riktig) med å ikke bli bedre? Saboterer du f.eks. egen behandling, som medisinering, for å bli i det kjente...? Det er en forskjell på å ikke ønske å bli frisk og det å frykte endring. Mange opplevelser av endring er skremmende i starten. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 18.10): Det handler ikke om at jeg liker å være psykisk syk, men at jeg er redd. Anonymkode: 9e0af...3ff Ekspander Hvis du vil være syk fordi du er redd for å miste oppfølgingen fra helsevesenet så burde du kanskje finne noen hobby eller annet på dagtid? Antar du ikke har jobb eller egen familie. Jeg kan godt skjønne deg at hvis helsevesenet er de eneste sosiale kontakten du har at du er så redd for å miste det at du ikke vil bli frisk, men du må prøve å finne noe annet å gjøre som er utenfor helsevesenet som du kan fylle tiden med. Anonymkode: 70776...2d4 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 18.41): Hva er du redd for? er du medisinert? Anonymkode: 090ea...213 Ekspander Jeg er redd for å miste oppfølging og fordi det er så mye verre å bli dårlig igjen hvis man først har blitt bra/bedre. Er medisinert. Eva Sofie skrev (På 13.4.2025 den 18.41): Du nevner redsel. Hva opplever du er trygt (om det blir riktig) med å ikke bli bedre? Saboterer du f.eks. egen behandling, som medisinering, for å bli i det kjente...? Det er en forskjell på å ikke ønske å bli frisk og det å frykte endring. Mange opplevelser av endring er skremmende i starten. Ekspander Det som er trygt med å ikke bli bedre er at jeg vil fortsette å ha tett oppfølging. Jeg har sabotert egen behandling tidligere, men er stabil på medisiner nå og har ikke planer om å slutte. Det handler kanskje mer om at jeg ikke egentlig gjør noe selv for å forsøke å bli bedre. AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 18.43): Hvis du vil være syk fordi du er redd for å miste oppfølgingen fra helsevesenet så burde du kanskje finne noen hobby eller annet på dagtid? Antar du ikke har jobb eller egen familie. Jeg kan godt skjønne deg at hvis helsevesenet er de eneste sosiale kontakten du har at du er så redd for å miste det at du ikke vil bli frisk, men du må prøve å finne noe annet å gjøre som er utenfor helsevesenet som du kan fylle tiden med. Anonymkode: 70776...2d4 Ekspander Jeg er enig i det og jeg jobber med saken. Anonymkode: 9e0af...3ff 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 18.58): Jeg er redd for å miste oppfølging og fordi det er så mye verre å bli dårlig igjen hvis man først har blitt bra/bedre. Er medisinert. Anonymkode: 9e0af...3ff Ekspander det var en rar tankegang? Jeg har å bp, og blir periodevis syk, selv om jeg er medisinert. sånn er det. Du har vel en plan for sykdomsperioder? Anonymkode: 090ea...213 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april Skrevet 13. april Har tenkt før jeg kanskje var avhengig av oppfølgingen. Men det er når jeg er syk. Når jeg er frisk trenger jeg den jo ikke. Kanskje det blir mindre skummelt når du først blir frisk. Anonymkode: 34acb...8dc 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.