Jump to content
Sign in to follow this  
Guest tre

Hva kan jeg gjøre med smertene?

Recommended Posts

Guest tre

Jeg har endometriose og plages med mye smerter. Den første uka etter mensen er jeg helt fin, den neste går greit, men så kommer plagene og smertene. Da varer det til mensen er over igjen.

Er det noe jeg kan gjøre med smertene? Hva med selve endometriosen? Det er jo ikke bare smertene som plager meg, men andre symptomer også.

Har du noen gode råd til meg Mette? Jeg begynner på skole til høsten og er redd dette skal virke inn på prestasjonene mine.

Jeg er også plaget med veldig kraftige menstruasjonsblødninger. De to første dagen kan jeg ikke gå ut av huset, og må sitte oppe det meste av natta. Kan skifte bind/tampong med bare 10-30 min i mellom. Hjelper det med jerntilskudd?

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Svar til tre

Er du laparoskopert og har man forsøkt å brenne bort endometriosen? Mot smerter kan du forsøke medikamenter av typen NSAID's (Ibux, Naproxen osv), noen må du ha resept på. Hvis du i tillegg har rikelige menstruasjoner vil jeg anbefale en monofasisk p-pille, da kan du evt kutte ut mensen totalt ved ikke å holde pause med tablettene. Jern reduserer ikke blødningen, men behandler evt blodmangel. Les mer om endometriose på: http://members.tripod.com/Diane_10/index.html

Vennlig hilsen Mette H Moen