Gå til innhold

blodprøver


Gjest bare lurer

Anbefalte innlegg

Gjest bare lurer

Hei! Jeg er en jente på 19, som har diagnosen Bechterew, og av den grunn tar jeg jo medisiner. Og dette igjen medfører at jeg tar blodprøver ikke så alt for sjeldent. Legen min sier at det blant annet er for å måle senkningen i blodet, hva er det?? Og hva annet er det som sjekkes med blodprøven? Har jeg forstått dette riktig når det kun er en rutine?? Er ikke spesielt engstelig for å spise tabletter, men bare nysgjerrig på hvorfor det gjøres. Glemte å spørre legen sist gang.

Da jeg som nevnt er ganske ung, med tanke på at jeg har en mer eller mindre kronisk sykdom prøver jeg å være forsiktig med tabletter, og heller gå på krykker når jeg har vondt (har B i IS-leddene, med litt spredning.) Noen synspunkter på dette

?, har nevnt det for min fysioterapeut og forsto det slik at hun syns det var lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man har en kronisk sykdom og går til gjevnlige kontroller hos lege - tar ofte legen "rutine-prøver" hver gang du er der. På denne måten kan legen følge med f.eks graden av en betennelses-tilstand i kroppen din (derfor tar han f.eks senkning - senkningen din er stort sett den samme heletiden - men dersom betendelsen i kroppen din blir verrre øker verdien på senkningen). Han kan også se om kroppen din reagerer på medisinene du tar, det er f.eks noen medisiner som kan gi bivirkninger på leveren til en pasient, og da vil blodprøvene vise dette og pasienten kan få en ny medisin.

Dette var kanskje svar på litt av det du lurte på, jeg er dog ikke lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Kjære -bare lurer. Senkningen er en metode man bruker for å måle aktiviteten på betennelsen i kroppen.Legen din supplerer sikkert med prøver av bla.leveren,slik at evt.bivirkninger av medisinene raskt oppdages.

Jeg synes det er en god ide å bruke krykker i perioder,hvis det er med på å redusere behovet for medisiner.

For nærmere informasjon må du rådføre deg med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...