Gå til innhold

DET NYE


Gjest dritsur

Anbefalte innlegg

Alle vet at det er farlig å kjøre bil uten å bruke bilbelte. Derfor gjør stort sett alle det. Og de som ikke gjøre det, vet at de utsetter seg selv for fare.

Nå viser det seg jo også at det er en viss risiko forbundet med å gå lettkledd. Man utsetter seg for fare. Selvfølgelig er det tragisk, men sånn er det!

Alikevel forfekter vi vår rett til det, og fortsetter å gå lettkledd! Selv om det har vist seg at det ikke er trygt! Ville ikke det bli som å insistere på å kjøre bil uten bilbelte? Faren for å komme til skade er absolutt til stede, men vi velger å overse det?

Regner med jeg får en haug med sinte innlegg etter meg nå, men jeg måtte bare lufte disse tankene...

Hei Leenie,

Det er mye snakk om "faren ved å gå lettkledd", men jeg *tror* det er betydelig overdrevet. Jeg tror ikke det er "graden av lettkleddhet" som gjør at noen blir voldtatt, fordi de fleste krek er jo klar over at "klær kan tas av" hvis det var det som er poenget. Hvis noen først har bestemt seg for å voldta, så gjør de det uansett om kvinnen gikk med afghansk-burka!

Så jeg "kjøper ikke" lett-kledd premisset.

===

Det er klart at "man skal unngå farlige steder", men vi må ALDRI ALDRI komme dithen at "det var hennes egen feil hun ble voldtatt fordi hun gikk lettkledd ved Akerselven etter midnatt".

Det skal være akkurat like ulovlig å voldta noen, enten offeret satt innelåst i sitt eget private hvelv, eller gikk på gaten om natten. Det er viktig at det blir "akkurat like ulovlig", og *ikke* "nesten like ulovlig", for hvis vi først har overført *litt* av ansvaret fra gjerningsmannen til offeret, så varer det ikke lenge før argumentet i retten er: "jammen hun gikk jo lettkledd ved Akerselven, så det trodde jeg betydde at hun ville ha sex". Altså, da har vi akkurat fratatt kvinner retten til å gå trygt ute om natten.

Det sekundet det skjer, har vi gjort kvinner rettsløse!

Det skal være samfunnets oppgave å beskytte oss "godt nok" til at både kvinner og menn kan ferdes trygt ute. Og hvis noe skjer, så er det ALDRI "offerets feil" at de ble voldtatt.

===

Selvsagt skal man være forsiktig. Selvsagt behøver man ikke friste sjebnen unødig. Men vi må være virkelig på vakt mot å "overføre skyld" til henne som valgte å gå lettkledd hjem fra en fest langs Akerselven. Hun har rett til akkurat samme beskyttelse som "Vestkantfruene i Villaene".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Apostrof

    15

  • leenie

    13

  • Nica

    7

  • dovendyr

    5

Mest aktive i denne tråden

Hvor skal jeg lufte tanker om overgrep, om ikke på forum for overgrep?

Hei leenie.

De som skriver her har opplevd overgrep/voldtekt. Det hjelper lite med etterpåklokskap. "Jeg burde ha brukt bilbeltet",når de faktisk gjorde det og alikevel ble voldtatt. Og i bearbeidelses prossessen så ødelegger slike påstander mer enn de hjelper. Dette forumet er for å hjelpe offer etter overgrep.

Jeg går ut ifra at du er ute etter en hissig diskusjon hvor mange er uenige med deg. Saken er det at å skrive om sånt her så uttrykker du tanker som offrene allerede har. De mener at det er deres skyld at de ble voldtatt. Det mener de alltid etter voldtekt og overgrep, og du kommer ikke til å få en diskusjon. Du får disse menneskene til å trekke seg tilbake, skjule seg igjen. Noe som vi bør unngå for en hver pris. Du prøver å kaste inn en brannfakkel der det allerede brenner. Du angiper der de er svakest og du blir ikke motsagt.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leenie,

Det er mye snakk om "faren ved å gå lettkledd", men jeg *tror* det er betydelig overdrevet. Jeg tror ikke det er "graden av lettkleddhet" som gjør at noen blir voldtatt, fordi de fleste krek er jo klar over at "klær kan tas av" hvis det var det som er poenget. Hvis noen først har bestemt seg for å voldta, så gjør de det uansett om kvinnen gikk med afghansk-burka!

Så jeg "kjøper ikke" lett-kledd premisset.

===

Det er klart at "man skal unngå farlige steder", men vi må ALDRI ALDRI komme dithen at "det var hennes egen feil hun ble voldtatt fordi hun gikk lettkledd ved Akerselven etter midnatt".

Det skal være akkurat like ulovlig å voldta noen, enten offeret satt innelåst i sitt eget private hvelv, eller gikk på gaten om natten. Det er viktig at det blir "akkurat like ulovlig", og *ikke* "nesten like ulovlig", for hvis vi først har overført *litt* av ansvaret fra gjerningsmannen til offeret, så varer det ikke lenge før argumentet i retten er: "jammen hun gikk jo lettkledd ved Akerselven, så det trodde jeg betydde at hun ville ha sex". Altså, da har vi akkurat fratatt kvinner retten til å gå trygt ute om natten.

Det sekundet det skjer, har vi gjort kvinner rettsløse!

Det skal være samfunnets oppgave å beskytte oss "godt nok" til at både kvinner og menn kan ferdes trygt ute. Og hvis noe skjer, så er det ALDRI "offerets feil" at de ble voldtatt.

===

Selvsagt skal man være forsiktig. Selvsagt behøver man ikke friste sjebnen unødig. Men vi må være virkelig på vakt mot å "overføre skyld" til henne som valgte å gå lettkledd hjem fra en fest langs Akerselven. Hun har rett til akkurat samme beskyttelse som "Vestkantfruene i Villaene".

Med vennlig hilsen

Jeg har IKKE SAGT NOE OM SKYLD!!!! For... Og er det virkelig så ille å lufte sånne tanker? Er ikke dette et forum?

*hmmpf*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei leenie.

De som skriver her har opplevd overgrep/voldtekt. Det hjelper lite med etterpåklokskap. "Jeg burde ha brukt bilbeltet",når de faktisk gjorde det og alikevel ble voldtatt. Og i bearbeidelses prossessen så ødelegger slike påstander mer enn de hjelper. Dette forumet er for å hjelpe offer etter overgrep.

Jeg går ut ifra at du er ute etter en hissig diskusjon hvor mange er uenige med deg. Saken er det at å skrive om sånt her så uttrykker du tanker som offrene allerede har. De mener at det er deres skyld at de ble voldtatt. Det mener de alltid etter voldtekt og overgrep, og du kommer ikke til å få en diskusjon. Du får disse menneskene til å trekke seg tilbake, skjule seg igjen. Noe som vi bør unngå for en hver pris. Du prøver å kaste inn en brannfakkel der det allerede brenner. Du angiper der de er svakest og du blir ikke motsagt.

Hilsen

Mener du med det å si at jeg IKKE har opplevd overgrep? Hvorfor tror du jeg er på dette forumet da? Og jeg er ikke ute etter noe opphetet diskusjon i det hele tatt! Jeg bare luftet noen tanker om overgrep på forum for overgrep! Skyt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei leenie.

De som skriver her har opplevd overgrep/voldtekt. Det hjelper lite med etterpåklokskap. "Jeg burde ha brukt bilbeltet",når de faktisk gjorde det og alikevel ble voldtatt. Og i bearbeidelses prossessen så ødelegger slike påstander mer enn de hjelper. Dette forumet er for å hjelpe offer etter overgrep.

Jeg går ut ifra at du er ute etter en hissig diskusjon hvor mange er uenige med deg. Saken er det at å skrive om sånt her så uttrykker du tanker som offrene allerede har. De mener at det er deres skyld at de ble voldtatt. Det mener de alltid etter voldtekt og overgrep, og du kommer ikke til å få en diskusjon. Du får disse menneskene til å trekke seg tilbake, skjule seg igjen. Noe som vi bør unngå for en hver pris. Du prøver å kaste inn en brannfakkel der det allerede brenner. Du angiper der de er svakest og du blir ikke motsagt.

Hilsen

Klarer ikke helt å forstå hvorfor ikke dette kan tas opp her. Jeg har selv opplevd en grov voldtekt og er langt fra ferdig med bearbeidingen, har faktisk nettopp begynt. Jeg vet? at jeg er uskyldig og at det er overgriperen som har trampet så aldeles over streken, men jeg er da litt oppegående for andre meninger også. Dersom man har vært utsatt for noe alvorlig vil man i ettertid ta forhåndsregler UANSETT om det er rett eller galt. Det er ikke noe galt i det. Kos fra meg som ønsker flere vinklinger på dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du med det å si at jeg IKKE har opplevd overgrep? Hvorfor tror du jeg er på dette forumet da? Og jeg er ikke ute etter noe opphetet diskusjon i det hele tatt! Jeg bare luftet noen tanker om overgrep på forum for overgrep! Skyt meg!

Hei leenie.

Jeg har lest dine tidligere innlegg så jeg vet at du også er utsatt. Det som kanskje er viktig å huske på er at det er mange stumme offer som ikke tør å fortelle, men som likevel leser her. Det er viktig at de også står frem. Og det å si at man kan unngå å bli voldtatt, når man er blitt det kan oppfattes som at man tildeler offeret skyld, ansvar. Selv om det ikke var slik ment. Derfor synes jeg ikke at dette er det rette forum å ta det opp i.

Forebygging av overgrep og voldtekt gjelder alle, ikke bare de som har vært utsatt.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har IKKE SAGT NOE OM SKYLD!!!! For... Og er det virkelig så ille å lufte sånne tanker? Er ikke dette et forum?

*hmmpf*

Hei Leenie!

Jeg har da ikke sagt at det var "ille å lufte slike tanker".... Hvor drar du den konklusjonen fra?

At jeg har synspunkter rundt det du skriver er vel akkurat det som er poenget med Forum.....??? Jeg har da ikke sagt at du ikke får skrive! :-)

Jeg synes det er fint at du skriver!

===

Du skriver (i et annet innlegg): "Skal vi ikke ta ansvar for oss selv da også?"

Det er dette jeg mener med "skyld".

Ansvaret for ikke å voldta må ligge 100% hos den potensielle overgriperen. Det må ikke bli slik at hvis man går "lettkledd ved Akerselva etter midnatt" så mener retten og/eller samfunnet at "hun tok ikke ansvar for seg selv". For det innebærer jo at det er hennes "feil" at hun ble voldtatt, og det betyr at kvinner er rettsløse!

Jeg tror faktisk vi er relativt enige i dette?

Det er for å oppklare ting jeg skrev inn her, og definitivt IKKE for å si at "slikt kan du ikke skrive her".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei leenie.

Jeg har lest dine tidligere innlegg så jeg vet at du også er utsatt. Det som kanskje er viktig å huske på er at det er mange stumme offer som ikke tør å fortelle, men som likevel leser her. Det er viktig at de også står frem. Og det å si at man kan unngå å bli voldtatt, når man er blitt det kan oppfattes som at man tildeler offeret skyld, ansvar. Selv om det ikke var slik ment. Derfor synes jeg ikke at dette er det rette forum å ta det opp i.

Forebygging av overgrep og voldtekt gjelder alle, ikke bare de som har vært utsatt.

Hilsen

Jeg synes det er urettferdig å antyde at jeg er ute etter å sparke dem som ligger nede. Og at jeg kun er ute etter å starte en opphetet diskusjon. Du vet ingenting om meg. Jeg har blitt såret på dol før, men dette er et høydepunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke helt å forstå hvorfor ikke dette kan tas opp her. Jeg har selv opplevd en grov voldtekt og er langt fra ferdig med bearbeidingen, har faktisk nettopp begynt. Jeg vet? at jeg er uskyldig og at det er overgriperen som har trampet så aldeles over streken, men jeg er da litt oppegående for andre meninger også. Dersom man har vært utsatt for noe alvorlig vil man i ettertid ta forhåndsregler UANSETT om det er rett eller galt. Det er ikke noe galt i det. Kos fra meg som ønsker flere vinklinger på dette temaet.

Hei dovendyr.

Jeg mener ikke at temaet ikke skal taes opp. Jeg mener at det er feil sted å ta det opp. Forebygging av overgrep gjelder ikke bare de som har blitt utsatt, men alle. Det er et samfunnsspørsmål. Hva kan vi gjøre for å forebygge voldtekt?

Vi kan opplyse og vi kan prøve å endre holdninger.

Jeg prøver ikke å påstå at det ikke er oppegående mennesker som skriver og leser her inne. Det er bare det at ikke alle er like sterke til å takle en slik påstand. At vi kvinner bør dekke oss til for å unngå voldtekt. At det er vårt ansvar. Det kan oppfattes som at man mener at det var deres skyld, selv om det ikke var sånn ment.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei leenie.

De som skriver her har opplevd overgrep/voldtekt. Det hjelper lite med etterpåklokskap. "Jeg burde ha brukt bilbeltet",når de faktisk gjorde det og alikevel ble voldtatt. Og i bearbeidelses prossessen så ødelegger slike påstander mer enn de hjelper. Dette forumet er for å hjelpe offer etter overgrep.

Jeg går ut ifra at du er ute etter en hissig diskusjon hvor mange er uenige med deg. Saken er det at å skrive om sånt her så uttrykker du tanker som offrene allerede har. De mener at det er deres skyld at de ble voldtatt. Det mener de alltid etter voldtekt og overgrep, og du kommer ikke til å få en diskusjon. Du får disse menneskene til å trekke seg tilbake, skjule seg igjen. Noe som vi bør unngå for en hver pris. Du prøver å kaste inn en brannfakkel der det allerede brenner. Du angiper der de er svakest og du blir ikke motsagt.

Hilsen

er egentlig ikkje min sak, men synes du går litt for mye til angrep på leenie nå. Viktig å huske på at vi som har opplevd overgrep er faktisk ulike mennesker også, selv om vi har dette til felles. Derfor har vi også ulike meninger om ulike ting. Det må være lov å ytre hva en mener, uten å få veldig mange sinte motinnlegg. Det er liksom litt tynt å beskylde leenie for å ville starte en hissig debatt på grunnlag av de tidligere innleggene under denne tråden...

om eg er enig med det leenie skriver eller ikkje, betyr ikkje så mye her.. eg velger sjøl hva eg vil lese her, og det gjør alle andre. Hvis noen er redd for å lese noe slikt her, kan de risikere å få store problemer med nyheter, aviser osv...

dette starta som kommentarer til hva folk hadde sagt i media...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dovendyr.

Jeg mener ikke at temaet ikke skal taes opp. Jeg mener at det er feil sted å ta det opp. Forebygging av overgrep gjelder ikke bare de som har blitt utsatt, men alle. Det er et samfunnsspørsmål. Hva kan vi gjøre for å forebygge voldtekt?

Vi kan opplyse og vi kan prøve å endre holdninger.

Jeg prøver ikke å påstå at det ikke er oppegående mennesker som skriver og leser her inne. Det er bare det at ikke alle er like sterke til å takle en slik påstand. At vi kvinner bør dekke oss til for å unngå voldtekt. At det er vårt ansvar. Det kan oppfattes som at man mener at det var deres skyld, selv om det ikke var sånn ment.

Hilsen

forebygging.... da er det vel greit å få med hvilke holdninger det ER i samfunnet og hvorfor noe bør gjøres òg da isåfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er urettferdig å antyde at jeg er ute etter å sparke dem som ligger nede. Og at jeg kun er ute etter å starte en opphetet diskusjon. Du vet ingenting om meg. Jeg har blitt såret på dol før, men dette er et høydepunkt.

Hei leenie.

Det var slett ikke ment å såre deg. Du har helt rett, jeg kjenner ikke deg og vet ikke hva du tenker.

Det du tar opp er et viktig samfunnsspørsmål. Det handler om å forebygge overgrep og voldtekt. Og diskusjonen hadde blitt mer fruktbar å ta på åpent forum. Da hadde du fått innspill fra alle. Mange vinklinger på temaet. Ikke bare fra de som er sterke nok til å ta den. Det er sikkert mange som er enige med deg og mange som er uenige, men som vegrer seg for å svare her fordi tråden ligger på overgrep.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dritsur

jeg trekker meg unna nå....dette ble for sterkt,jeg orker ikke og leve med at dere mener at det er min feil...jeg trekker meg unna.......tilgi meg for det,jeg hører tydeligvis ikke til her...

beklager all kranglingen.......unnskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei leenie.

Det var slett ikke ment å såre deg. Du har helt rett, jeg kjenner ikke deg og vet ikke hva du tenker.

Det du tar opp er et viktig samfunnsspørsmål. Det handler om å forebygge overgrep og voldtekt. Og diskusjonen hadde blitt mer fruktbar å ta på åpent forum. Da hadde du fått innspill fra alle. Mange vinklinger på temaet. Ikke bare fra de som er sterke nok til å ta den. Det er sikkert mange som er enige med deg og mange som er uenige, men som vegrer seg for å svare her fordi tråden ligger på overgrep.

Hilsen

Jeg har ikke tatt opp noe samfunnsspørsmål! Du legger for mye i det! Jeg bare luftet noen tanker! Enkelt og greit. Neste gang skal jeg skrive et dikt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forebygging.... da er det vel greit å få med hvilke holdninger det ER i samfunnet og hvorfor noe bør gjøres òg da isåfall...

Hei Nica.

Jeg er helt enig i det. Jeg mener at det er et viktig spørsmål som gjelder alle, ikke bare de som har vært utsatt. Og det hadde kommet flere vinklinger og meninger på et forum som gjelder alle ikke på et forum som skal hjelpe de som har vært utsatt for overgrep.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trekker meg unna nå....dette ble for sterkt,jeg orker ikke og leve med at dere mener at det er min feil...jeg trekker meg unna.......tilgi meg for det,jeg hører tydeligvis ikke til her...

beklager all kranglingen.......unnskyld.

er ingen som mener at noe var din feil.

Bare for å si det så tydelig at ingen kan misforstå her:

OVERGREP ER ALDRI OFFERETS FEIL - ALDRI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nica.

Jeg er helt enig i det. Jeg mener at det er et viktig spørsmål som gjelder alle, ikke bare de som har vært utsatt. Og det hadde kommet flere vinklinger og meninger på et forum som gjelder alle ikke på et forum som skal hjelpe de som har vært utsatt for overgrep.

Hilsen

Det er kun to forum her på dol jeg føler tilhørighetn til; Adopsjon og Overgrep... Denne gangen valgte jeg å lufte tankene mine på Overgrep...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun to forum her på dol jeg føler tilhørighetn til; Adopsjon og Overgrep... Denne gangen valgte jeg å lufte tankene mine på Overgrep...

Hei leenie.

Selvsagt skal du uttrykke deg, det er din rett. Denne diskusjonen som vi har hatt nå har ført til at hun som startet tråden trekker seg ut. Jeg tror det er best vi stopper her. Jeg hadde kanskje unngått dette hvis jeg hadde latt vær å svare deg. Jeg vet ikke. Det var slett ikke ment at noen skulle trekke seg ut.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trekker meg unna nå....dette ble for sterkt,jeg orker ikke og leve med at dere mener at det er min feil...jeg trekker meg unna.......tilgi meg for det,jeg hører tydeligvis ikke til her...

beklager all kranglingen.......unnskyld.

Hei dritsur.

Du må ikke trekke deg ut. Det er ingen som mener at det er din skyld det som skjedde. Det må du ikke tro. Jeg får vondt i meg når du sier at du tydeligvis ikke hører hjemme her. Selvsagt hører du hjemme her slik som alle andre som har opplevd overgrep og voldtekt. At det ble en stor diskusjon er heller ikke din skyld. Men heller min. Du må ikke trekke deg ut.

*klem*

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trekker meg unna nå....dette ble for sterkt,jeg orker ikke og leve med at dere mener at det er min feil...jeg trekker meg unna.......tilgi meg for det,jeg hører tydeligvis ikke til her...

beklager all kranglingen.......unnskyld.

Hvis det er noen som ikke hører hjemme her, så er det tydeligvis meg. Ikke gå på grunn av dette. Vær så snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...