Gå til innhold

pupper og føtter


Gjest nøste

Anbefalte innlegg

Gjest nøste

hei Doctor Online:-)

Har en del spørsmål. Først: Jeg klør så vanvittig på brystvortene og leggskinnet. Har vært hos legen og det eneste hun sa var at det hadde hun aldri vært borti, og nå er jeg "like langt". Jeg er verken sår, utenom at jeg klorer meg til blods, eller andre synlige forandringer. Virker nesten som om det kommer rundt eggløsning og varer til mensen starter. Jeg er 35 år, født to barn og har ikke ammet siden 90/91.

Hva kan det skyldes?? Legen nevnte det kunne være noe med leveren, men avfeide det selv i samme farta uten noe undersøkelse for det da.

Videre lurer jeg på: jeg har en slik følelse i høyre foten som om den sover, stikking/kribling. Dette kommer og går. Har gått til kiropraktor, fysioterapaut, men det er der fremdeles. Fysioterapauten sa jeg måtte ta det opp med legen, noe jeg gjorde. Hun sendte meg i vanlig røntgen for ryggen, ikke foten, og røntgen sa ingenting negativt. Videre har jeg begynt å få "sprengte roser" på skinnbenet, er det alderen eller kan det være tegn på tette blodårer? Dette snakket også legen bort.

Noe jeg ikke fikk meg til å spørre om, siden hun hadde det så travelt, var at på undersiden av knehasene og oppover lårene et stykke kjenner jeg småe "klumper", er dette fettkuler som følger med alderen?? Mannen min har ikke slike, er vi kvinner annerledes??

Håper du kan svare meg, legene har jo ikke tid når man kommer, føler bare at mann "syter". Bestemora mi døde da hun var 28ÅR av benkreft, likeså hennes søster i en alder av 75år, kan det være noe slikt jeg har annlegg for??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, lege

Kløe er et svært uspesifikt symptom som kan skyldes en lang rekke tilstander. Forandringer i hormontilstanden kan gi kløe, og det kan kanskje være årsaken hos deg siden du merker forandringer rundt menstruasjonen. Men både endringer i stoffskiftet, leverfunksjon,nyrefunksjon, blodsystem med mer kan også gi kløe, så jeg bruker ta en del blodprøver for å utelukke dette hos pasienter med svært plagsom kløe uten utslett. Fuktighetskremer kan lindre.

Ved stikking og kribling i foten tenker vi på om det kan være nedsatt funksjon i følenervene. En årsak til dette kan være utglidninger i ryggen med klem på nerven. Det er sikkert derfor legen tok røntgenbilder der. Ellers kan nervene være periodisk i klem i stram muskulatur. Når plagene veksler slik som du beksriver er det neppe alvorlig årsak som ligger under.

Sprengte blodårer i huden er nok et fenomen som utvikler seg med alderen, og særlig i hud som har vært mye i sola.

Disse små kulene i huda er ikke lett å vite hva er uten en undersøkelse.

Jeg synes ikke disse symptomene dine tyder på benkreft.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...