Gå til innhold

Nå må webmaster sette ned foten her!!


Gjest lilja

Anbefalte innlegg

Gjest for ett langt innlegg:(

Takker for opplysningene "mor til to".

Obs er enig i at søkerne og adoptantene har sitt eget nettsted, og at DOL har et nettsted for alle som er adoptert, adoptivforeldre, opprinnelige foreldre og andre nærstående til adopterte.

Søkerne utgjør ca. 0.25% av den overnevnte gruppe og befinner seg i en "føradopsjonsfase" med sikt på å bli adoptivforeldre til en ukjent og fremmed barn.

Temaet adopsjon omfatter mer enn det å skaffe seg et barn for adosjon langt fra Norge.

Adopsjon har jo en fase før dom eller bevilling, og ikke minst flere og lange faser senere frem til de adopterte dør.

Spørsmål om arv og arvelige sykdommer byr for del adopterte på en del problemer. Noen adopterte vil også gravlegge sammen med sin opprinnelige foreldre eller i det minste i sitt fødeland osv.

Jeg har selv forslått at DOL foretar en skikkelig revurdering at sin temaside om Adopsjon for at den skal være til mer verdi for adopsjonspopulasjonen i Norge som er ca. 400.000 mennesker og i all hovedsak voskne og eldre.

Av denne populasjonen er vel neppe flere enn 5% under 18 år.

Jeg har hevder at Adopsjonsforum og Verdens Barn har en meget sterk egeninteresse av å ha kontroll på DOL's nettside om adopsjon.

Ditt innspill synes å bekrefte dette. Kanskje AF/VB kan lage sitt eget treffsted for sine medlemmer/søkere? Kanskje DOL ikke vil være et redskap for de økonomiske interessene til AF og VB slik regelverket tyder på?

Søkerne vil selsvagt være en egen særgruppe med sine særinteresser i forhold til adopsjon. AF og VB er jo disses interesseorgasasjoner.

Adoptivforeldre har sin egen interesseorganisasjon; Adoptivforeldreforeningen

Adopterte har også sin; Adoptertes Landsforening

Opprinnelige foreldre har ingen.

De barn som søkes adoptert har ingen, men Adoptertes Landsforening er anerkjent av Barne-og familiedepartementet til fast ønsket høringsinstans.

Obs har bare ved å tilnærme seg til adopsjon fra et annet utgangspunkt enn søkerne, avslørt de meget sterke særinteresser søkerne har.

Søkerne synes å ikke ville vite at både adopsjonsmyndighetene og rettsreglene om adopsjon er ment å beskytte barnas interesser ved adopsjon: ikke søkerne. Man kan trygt myndighetenes kontrollvirksomhet i all hovedsak er rett MOT SØKERNE fordi det er disse som i dag representerer den eneste trusselen mot barn ved adopsjon.

En av trusselene er den manglende viten og kunnskap søkere har om adopsjon, derfor må alle kontrolleres for å kunne få tillatelse til å adoptere i fremmed stat i første omgang for dernest kontrolleres om de er kvalifisert, skikket og egnet til å adoptere et konkret barn.

Hadde det ikke vært for betalingsvillige kjøper av barn for adopsjon, ville kjøp av barn og handel med barn ikke eksistert og vært et alvorlig og fremdeles uløst problem.

Hvorfor skal Obs stille seg ukritisk på søkernes side?

Hvorfor skal DOL gjøre det?

Er det tilfeldig at SUAK sliter med å kontrollere virksomheten til AF og VB og ikke minst har vist at slik kontroll er nødvendig?

Hva ville skjedd om søkerne fikk fare fritt frem selv om de her på DOL forsøker å fremstille seg som verdens beste, mest skikkede og ansvarlige mennesker?

Jeg blir litt oppgitt over at folk som har fått SUAKs tillatelse til å adoptere i fremmed stat opptrer som de har fått et slag offisielt sempel på at de er kommende supermennesker og -foreldre.

Tross alt vil ca. 97% av alle voksne mellom 25 og 50 år være skikket etter adopsjonslovens krav til å kunne få bevilling til adopsjon; inkl. enslige/ugifte.

Jeg er fristet til å være enig med våkne og bevisste adopterte som mener at det å adoptere er blitt en sosial trend for å vise omverdenen at man ikke er rasist, et "flott menneske" og har godt med penger og høy sosial status. (En bil til 400.000 kroner har ikke slik sosial vikrning).

Hvis de har rett i dette, kan man jo lettere forstå de reaksjonene Obs er blitt møtt med fra en del søkere her på DOL.

Om DOL beslutter at temaer som ulolvige adopsjoner, ugyldige adopsjoner, ugavnlige adopsjoner, kjøp av barn og handel med barn med adopsjon for øye skal være forbudt her på DOL, vil jeg si at det er beklagelig.

Jeg vet at Adoptertes Landsforening har fremmet forslag om at det for norske borgere skal bli straffbart å kjøpe og/eller handle med barn for adopsjon for øye i enhver form, av den grunn at noe slikt forbud har vi ikke, men at slikt faktisk er tillatt etter dagens adopsjonslov.

Så kan man lure på hvorfor søkerne og disses interessorganisasjon ikke vil ha et slikt lovforbud.

Det er skuffende at AF og VB opererer her på DOL anonymt, skjult og på en usmakelig måte, men for meg ganske forståelig.

Nettsidene: www.adopsjon

WWW.adosjonsnett

er gode sider for både søkere, adoptanter og adoptivforeldre som adoptivforeldre står bak.

Hvem jeg liker best om de som står bak, ser jeg ingen grunn til å opplyse om.

DOL mener jeg bør favne langt videre enn noen få her på DOL har gjort det til og kjemper for at det skal være.

Det har Obs avslørt; hvilket selvsagt ikke er populært blant de som få som har erklært seg som fiender av Obs og iherdig forsøker andre også til å gjøre ved bruk av ganske usmakelige metoder og midler.

Jeg savner innspillene fra adopterte, adoptivforeldre, opprinnelige foreldre og andre nærstående til adopterte her på DOL temaside om; "Adopsjon".

Makan til selvopptatt arroganse har jeg aldri opplevd i mitt liv fra personer - riktignok anonyme - som skal påta seg et foreldre- og oppdragelsesansvar for ukjente og fremmede barn med like ukjente og fremmede foreldre.

Jeg håper SUAK følger opp mitt råd til å overvåke aktivitetene her på DOL - av hensyn til de barn som noen her vil skal utsettes for adopsjon.

Til høsten skal jeg få en kommune til å ta betalt for den utredningen som i dag ydes gratis og også få lagt om kommunens vurderingsopplegg for å kompensensere for at søkere her får "hjelp" som klart svekker tilliten til dagens vurderinger og -opplegg.

Regner med at jeg også skal få kommunen til å kreve en psykologisk vurdering på søkernes regning om ikke lenge.

Så får vi se: Kanskje jeg også snart kan få SUAK med på at hver søker må dokumentere sin psykologiske skikkethet ved hjelp av utredninger fra minst to psykologer?

Av hensyn til barnas beste.

Enig "mor til to"?

hjelpes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en av de mange faste brukerne av DOL, og har fulgt med på adopsjons-siden fra november. Jeg er enig med lilja og de andre faste DOL-brukerne at "obs"/reise/Morten fra adopsjonsinstituttet misbruker forumet i forhold til forums intensjon, og gang på gang forsurer miljøet.

Det er selvsagt et dilemma hvor man skal sette grensen for hvem som skal utestenges osv.

Mennesker med psykiske problemer og/eller personlighetsforstyrrelser skal jo også ha en frihet.

På den annen side kan slike mennesker, på et forum som dette, komme til å ødelegge for mange andre, gjennom en svært forstyrrende væremåte som innebærer krenkelser av andre.

Jeg er også spesielt bekymret for nykommere, som vil bli utsatt for mye forvirrende desinformasjon.

Det er selvsagt ikke temaene han tar opp som er problemet, men måten han gjør det på.

Man skal være varsom med å diagnostisere noen man ikke har møtt. Utifra det inntrykket denne personen gir på DOL-forum, sitter jeg (som er fagperson) likevel med en forståelse av at dette sannsynligvis dreier seg om en person som lider av paranoide vrangforestillinger og grandiositet, kombinert med et stort behov for å kverulere.

Jeg har vondt av vedkommende og hans underliggende smerte, og skulle ønske han ville søke hjelp. Jeg synes samtidig det er beklagelig at han ødelegger så mye for andre.

Det må være opptil dr. Anker og ledelsen i DOL hvordan dere vil angripe et slikt problem - det har jo prinsipiell karakter. Jeg håper likevel dere finner en løsning snarest.

Jeg er redd at brukerne av DOL-adopsjon vil finne seg et annet forum dersom problemet fortsetter.

Det var vel ikke slik dette forum var tenkt.

Velger her et annen nick enn jeg pleier, for å slippe å bli "slaktet" av vedkommende person.

Obsann - en ny salve?

Obs kommer ikke fra "adopsjonsinstituttet" og operere ikke her på DOL på vegne av noen organisasjon, slik denne anonyme DOL-bruker i kjent stil sprer falske informasjoner om Obs i likhet med andre som synes å foretrekker løgner fremfor sannheten og realitene.

Obs fikk innstallert internett 6.6.00 og kom inn på DOL under nicket "olle" og ble straks møtt med en rekke ufyselige påstander, motiver og verdier.

*Ikke rart man blir forbannet!!!

Obs ble til og med tillagt innlegg som andre anonyme hadde skrevet under andre nick en "olle".

Slik gjør meg også ganske forbannet.

Er det noen unaturlig reaksjon du som påstår å være "fagperson" med evne til å foreta psykologiske analyser her på DOL av anonyme aktører?

Burde ikke DOL slå ned på slikt?

Jeg synes det er skremmende at en del "DOL-eksperter" kan anbefale ukjente og anonyme aktører her å adoptere barn!

Ennå mer skremmende er at "DOL-brukere" anonymt faktisk hjelper ukjente og anonyme aktører til få å SUAKs tillatelse til å adoptere i fremmed stat!!!!

Er dette ansvarlig?

Obs forsøker å formidle mange adopteres vansker og problemer med å være adoptert. Obs føler selvsagt med disse og vil gjøre noe for at færrest mulig av de som blir adoptert skal oppleve slikt.

Så dukker det opp en tøvete "fagperson" som hefter disse anerkjente problemene og vanskene på Obs, og til og med erklærer at fagpersonen synes synd på Obs!!!

Obs vil bare at alle adopterte skal få en like lovlig, gyldig og gavnlgi adopsjon som han selv, kan stå på fordi ha IKKE er tynget med slike problemer og blir møtt med reaksoner som kan tyde på at enkelte DOL-brukere enten er helt ute av balanse eller DOL-misbrukere for å bruke DOL til å fremme sine egne interesser.

Obs mener han har all rett til berettiget harme over hva enkelte her i skjul av sin anonymitet beviselig er i stand til.

Regelverket har et klart forbud mot å avløre noen identitet her på DOL; hvilket jeg forutsetter at DOL vil begynne å praktisere.

Obs synes fatisk synd på den personen som noen her forsøker å henge ut uten respekt for DOLs personvern.

Obs ble alenepappa til en ettåring etter grundig utredning av svært mange offentlige instanser og fagpersonell.

Obs vil ha seg frabedt at noen forsøker å fremstille ham som uskikket til dette ved å "sykliggjøre" Obs på et grunnlag som totalt mangler.

Obs opptrer her på DOL helt i tråd med DOL's eget regelverk og DOLs erklærte målsettinger.

De få her som åpenbart har problemer med dette, har nok heller problemer med å respektere det samme Obs gjør her på DOL.

Jeg ber om herved om at denne "fagpersonen" utestenges på grunn av hans innlegg, misbruk av faget og for å ha fremstilt diagnoser som for svake sjeler kan medføre selvmord.

Jeg er virkelig sint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjelpes

Vel,vel

Er det ikke plass for sunne eller skadde adopterte her på dette nettstedet fordi noe få søkere, formidlere og adoptanter vi ha nettstedet for seg selv, sier det mye om kvaliteten på dette nettstedet.

På den annen side har kanskje Obs skap rom for andre til å kunne delta aktivt er - andre som ikke er søkere/adoptanter og formidlere.

Hvorfor klarer ikke dere å få med dere adopterte, erfarne adoptivforeldre, opprinnelige foreldre og søsken til adopterte til å slutte seg til dette tøvete "hylekoret"?

Adopsjon er ikke til for å glede de som ikke kan akseptere sin barnløshet, men er kun til for å kunne glede foreldre som ønsker sitt barn en bedre fremtid og liv enn det de selv mener barnet fortjener.

Foreldre som klarer å sikre sine barn en lovlig, gyldig og gavnlig adopsjon trenger normalt langvarig støtte og oppfølging.

Tenk dere følgende: Foreldrene møter barnets adoptanter for å overlever barnet til disse.

Adoptantene har med seg en flokk slektninger og venner.

Hvordan ville det tatt seg ut om disse slektningene og vennene presenterte adoptantene for masse gratulasjoner?

Ville ikke det være særdeles upassende?

Ville ikke det riktige være at man fremsatte ønsker om "Lykke til" slik Obs mener er det korrekte?

Det er tross alt adopterte og opprinnelige foreldre som er inne her på DOL som reagerer på det miljøet som råder her på DOL; et miljø som klart domineres av søkere og formidlere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Obs virker som en grei kar, ser ikke noe galt i det han har skrevet.

Nå må dere gi dere!!!!

Jeg har ikke lest mange av innleggenne hans, men jeg steilet omtrent da jeg leste det ironisvaret til lykkelige Snø som er i Colombia nå og nettopp har fått sin baby!

I tillegg kom han med et innlegg på forum for adopsjon som heter Adopter barn fra øst Europa, les den du!

(beklager at jeg skriver liten ø men husker ikke koden for stor)

At han er her for å provosere er det ingen tvil om! Og har han problemer med sin adopsjon så trenger han ikke feilinformere andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...