Gå til innhold

Hvordan male taket?

Anbefalte innlegg

Gjest maiken74
Skrevet

Hei,

Nå har jeg tenkt å overraske typen mens han er bortreist. Vi har lenge snakket om å male taket i stua som er helt ubehandlet tre.

Men hvordan gjør jeg dette? Finns det koster eller noe som gjør at det ikke drypper ned? Og hva slags maling bruker man egentlig? Vi vil ha det hvitt, eller evt litt transparent hvitt....

Får sikkert lure svar i fargehandelen, men tenkte jeg kunne få noen råd her og :-)

Takk!

Skrevet

Kjøp vanlig maling til tak, tenker det er en vann (ok ikke olje) om det er til stue.

Av kost trenger du en rulle og en stang som du kan feste rullen på. Dryppsikkert finnes ikke, så jeg anbefaler å dekke gulvet med plast før du begynner.

Så må du ha en mindre kost til å finmale stedene der vegg møter tak.

Farge velger du selv, men hvit er vel det vanligste. Passer med det meste av veggfarger.

Husk å tømme rommet for møbler.

høy høy høy. male tak er gøy.

Skrevet

Det finnes hvit takmaling som er spesielt beregnet for tak, men er litt usikker når det gjelder ubehandlet treverk i taket.

Uansett er jeg sikker på at du først skal male med et lag grunning (i samme farge som malingen).

Du kan bruke rulle for å gjøre det raskt og enkelt - og det gir også det beste resultatet.

Langs kantene og i skjøtene så må du i tillegg bruke pensel. Gjør det først, og så bruk rulle etterpå.

Du må regne med tre lag. Først et lag grunning, og så to lag maling for et godt resultat.

Det tørker som regel såpass raskt at du kan starte med meste lag nesten så snart du er ferdig med det forrige.

Ruller du rolig, så spruter/drypper det ikke nevnverdig, men du må likevel dekke til alt under taket.

Du får kjøpt egnet tynn plast til det der du kjøper malingen og annet du trenger. Det koster lite.

Husk også å kjøp med deg litt whitesprit. For uansett så havner det litt maling der det ikke burde gjøre det:-)

Den største jobben er som regel selve maskeringen. Gjør det nøye så slipper du å få så mye småpirkearbeid etterpå.

Var jeg deg så ville jeg også ha fjernet taklistene (hvis det finnes) før jeg malte. Det gjør det lettere å få et pent resultat, og vesentlig enklere å maskere langs veggene.

Lykke til!

Gjest Mye jobb, men det ble en "ny hytte" :o)
Skrevet

Dersom treverket er blitt mørkt, kan det være vanskelig å få transparent farge med panelbeis....(som jo er ganske fint) Da må du ihvertfall jobbe godt med den for å unngå skjolder. Dvs, ta ett og ett bord og stryke godt ut.

Jeg ville gjort følgende:

** dekke til hele rommet med plast. (vegger,gulv og interiør)

1: lakke kvist

2: ta ned listene..dersom du ikke skal male disse også.

3: male ett strøk med grunning

4: minst 2 strøk med oljemaling blank/halvblank. (Oljemaling er mye mer dekkende enn vannbasert, men tørker senere..)

Lurt å dekke til håret og å kjøpe engangshansker i fleng...

Husk å måle hvor stort taket er før du kjøper maling.

Har nettopp malt hele hytta innvendig. :o)

Gjest Leif is Leif
Skrevet

Du må ha på kvistlakk først, lakke over kvistene så kvae ikke lekker fram.

Lateksen er ofte ikke så glad i å sitte på bart treverk, så det trengs kanskje et strøk heftgrunn med et par strøk lateks på.

Ellers får du gode råd nedover.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...