Gå til innhold

Våkn opp til nybakt brød.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er lenge siden mitt forrige besøk her på DOL. Men nå hadde jeg en frustrasjon jeg hadde lyst til å dele med noen, og da er jo dette er bra fora! =)

Jeg har kjøpt en brødbakemaskin. På netthandel. At jeg følte trang til å kjøpe et par andre ubrukelige ting samtidig, for ikke å føle meg flådd av gebyrer, er en annen sak. (Det ligger nå to lommelykter til 15 ktoner, og to dustete bittesmå "aromalys" begravd i en vilkårlig skuff)

Tilbake til brødbakemaskinen. Med den i bagasjen, handlet jeg inn kilovis med mel. Alle varianter! Og gjær. Og andre ting som virket nyttig når man nå skal bake sitt eget brød med minimal innsats.

Jeg er utålmodig. Leser aldri en bruksanvisning. Det var min sønn også, som pakket opp spetakkelet for meg mens jeg ryddet matvarer. Synd, for undr stuebortet lå en liten sort dings som burde ha vært i maskinen når jeg forventningsfult ladet opp med brøddeig 1.

Vann og mel blandet seg ikke. Og etter litt førstehjelp etter 1 time, knadde jeg deigen selv, og lot den steke resten av programmet. Det smakte ikke bra.

Forsøk 2. Deig-elter funnet og plassert. Godt mot. Loff denne gangen.

Og programmet funket. Men jeg ser nå at maskinen trenger overoppsyn, den elter seg bortover bortet, og sikter på å tippe over kanten. =/ Så mye for å ha den programmert på egenhånd på morgenkvisten...

Loffen ble ikke bra. Brød nummer 3 ble ikke bra. Tungt. Ganske små og firkantet. Smaker.....ikke godt.

Kan noen fort si noe pent om brødbakemaskiner, eller fortelle meg at jeg er en idiot som trodde dette var en god ide?

Eller gi meg en vidunderlig brødoppskrift som er så god som de brødene ungene nå pent ber meg kjøpe på butikken i steden for det ekle hjemmebakte??

Skrevet

Brødmaskiner som står på om natten har startet mang en boligbrann...

Skrevet

Høres jo litt skummelt ut med en maskin som flytter seg. Det har jeg ikke erfart med vår. Er du sikker på at bordet står plant??

Skrevet

*Ler høyt* Alle gjør tydeligvis dette feil i starten. Min stod er periode i garasjen fordi jeg var sinna på'n. Nå er svigerinna mi i full gang med å kaste mel veggimellom.

Her er en trøsteoppskrift så du slipper å mobbes i ditt eget hjem:

Vørterkake i brødbakern

1 dl melk 40 grader varm

1.75 dl vørterøl 40 grader varm

1/2 dl mørk sirup 40 grader varm

25 gr gjær (evt toppa spiseskje)

1 ts bakepulver

200 gr rugmel siktet

1/2 ts salt

1/4 tsk nellikpulver

1/4 tsk allehåndepulver

bittelitt ferskkvernet svart pepper

1/2 tsk stjerneanispulver

50 gr rosiner

175 gr siktet hvetemel

Litt juleaktig, men funker som trøst hele året. Bruk "lite brød" på innstillinger hvis du kan velge det. Dette brødet veier ca 700 gr.

Ellers noen trøstende ord;

lurt å bruke kjøkkenvekt fremfor dl mål på melet. Man må være svært nøyaktig.

Insirasjon - kjøp en bok:

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=138192

Mye ingredienser man bare får kjøpt i helsekost i denne boka, hun er noe økologisk anlagt. Men man kan bruke vanlig mel istedet. Jeg synes spelt er noe DRIT å bake med. Hever seg nesten ikke.

Lykke til!!!!!!

:-)

Skrevet

Ei venninne av meg har en brødbake maskin, og er kjempefornøyd med den. Kan undersøke merket.

Skrevet

*Ler høyt* Alle gjør tydeligvis dette feil i starten. Min stod er periode i garasjen fordi jeg var sinna på'n. Nå er svigerinna mi i full gang med å kaste mel veggimellom.

Her er en trøsteoppskrift så du slipper å mobbes i ditt eget hjem:

Vørterkake i brødbakern

1 dl melk 40 grader varm

1.75 dl vørterøl 40 grader varm

1/2 dl mørk sirup 40 grader varm

25 gr gjær (evt toppa spiseskje)

1 ts bakepulver

200 gr rugmel siktet

1/2 ts salt

1/4 tsk nellikpulver

1/4 tsk allehåndepulver

bittelitt ferskkvernet svart pepper

1/2 tsk stjerneanispulver

50 gr rosiner

175 gr siktet hvetemel

Litt juleaktig, men funker som trøst hele året. Bruk "lite brød" på innstillinger hvis du kan velge det. Dette brødet veier ca 700 gr.

Ellers noen trøstende ord;

lurt å bruke kjøkkenvekt fremfor dl mål på melet. Man må være svært nøyaktig.

Insirasjon - kjøp en bok:

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=138192

Mye ingredienser man bare får kjøpt i helsekost i denne boka, hun er noe økologisk anlagt. Men man kan bruke vanlig mel istedet. Jeg synes spelt er noe DRIT å bake med. Hever seg nesten ikke.

Lykke til!!!!!!

:-)

Jadda, den oppskriften ser jo grei ut! NOT! *S*

Men, jeg er modig nok til å prøve. Til helgen kanskje.

=))

Skrevet

Høres jo litt skummelt ut med en maskin som flytter seg. Det har jeg ikke erfart med vår. Er du sikker på at bordet står plant??

Jada, rett som bare det. Men glatt! Så min sønn på 11 hadde lært på heimkunnskapen på skolen at man skulle ha vått håndkle under. Så det problemet er nok løst.

Men seriøst, er det noen som BRUKER og SPISER slike brød bestandig?

Skrevet

Jadda, den oppskriften ser jo grei ut! NOT! *S*

Men, jeg er modig nok til å prøve. Til helgen kanskje.

=))

Den er ikke så skummel som den ser ut til... Og smaker barndomsminner... Og fyller huset med gode lukter. ;-) Ta et modig skritt og kast deg uti, hehe.

Jeg har brukt den boka jeg linka til deg masse.

Var ikke klar over brannfaren, jeg bruker den ofte om natta... Men min rusler ikke rundt på benken, den står helt stille.

Skrevet

Jada, rett som bare det. Men glatt! Så min sønn på 11 hadde lært på heimkunnskapen på skolen at man skulle ha vått håndkle under. Så det problemet er nok løst.

Ja, ihvertfall påstår min bekjente at de gjør dette hver eneste dag og at dette brødet rekker til frokost + matpakke for hele familien.

Men da må de ha adskillig større amskin enn oss, for de har flere barn enn vi har, og brødet fra vår maskin hadde ikke rukket til så mange....

Det største problemet - ihevrtfall med min maskin - er at de groveste brødene ikke blir noe særlig. Da må det nok kraftigere elting til....

jeg bør bruke maks 35 % sammalt mel for å få bra resultat.

Og så er det fort gjort å sette på timeren feil, fort gjort å glemme eltebladet etc, slik at det ikke blir noe bra resultat. Har til og med glemt gjær!!!

Ikke så veldig stas å stå der om morgenen og brødet er bare en mislykket affære....

Dessuten viste det seg at dette med brødmaskinen - både å fylle opp med ingredienser etc kvelden før pluss oppfølging/renhold deretter viste seg i praksis å bare bli mitt ansvar. I dette inkluderes da både innkjøp av ingredienser (påse at man til enhver tid har det som trengs) pluss påse oghuske på når det er på tide å bake nytt (vi bakte omtrent annenhver dag).

Til slutt gikk jeg litt lei, og den blir dessverre ikke brukt så mye lenger.

Men den lager veldig god "julekake" av slikt ferdig bollemel!! *nam*

Skrevet

Du må da ikke kjøpe rammel fra netthandelen.

Hvilket merke er dette da?

Jeg har wilfa og den er hærlig og står fast og stødig på kjøkkenbenken.

Skrevet

Boman.

Mente det hørtes ut som et kjent merke?

Skrevet

Brødmaskiner som står på om natten har startet mang en boligbrann...

nei da hysj hysj. ikke skrem meg.

Skrevet

oppskrift da?

Skrevet

Boman.

Kjenner ikke merket jeg.

oppskrifter blir jo forskjellig etter hvor stor maskin (form) du har.

Jeg har av den største typen.

Skrevet

Boman.

Jeg har masse Bomann produkter, noen er kjøpt på netthandelen, andre i Tyskland, jeg er veldig fornøyd med det merket.

Skrevet

I perioder så baker jeg annen hver dag. Så blir jeg lei og setter den vekk en stund. Og så på'n igjen. Digg med nybakt, da. Også HATER jeg deig på fingrene. Det klisser så inn i hampen :-)

Skrevet

Vel. Hva kan en si? Enkelte prakteksemplarer klarer seg uten bruksanvisning. Andre har tydeligvis bruk for dem;-)

Skrevet

Vel. Hva kan en si? Enkelte prakteksemplarer klarer seg uten bruksanvisning. Andre har tydeligvis bruk for dem;-)

Tja, du kunne vel orke å lese en 15 siders bruksanvisning på noe som virker ganske simpelt. Eller lære av feila. =))

Jeg gjør det siste.

Et prakteksemplar av lærevillighet. =))))

Skrevet

Tja, du kunne vel orke å lese en 15 siders bruksanvisning på noe som virker ganske simpelt. Eller lære av feila. =))

Jeg gjør det siste.

Et prakteksemplar av lærevillighet. =))))

En hendig kar som meg har da selvfølgelig ikke bruk for bruksanvisning!

Det var det jeg ville fram til:-)

Regner med at den ville bakt som en baker her hjemme hos meg.

Skrevet

Syns jeg leste "våkne opp til morrabrød" om det er nybakt eller ikke er en annen sak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...