Gå til innhold

Å fraskrive seg arv...noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor har satt seg i en bunnløs gjeld. Huset er lånt til pipa, og i tillegg ex anntall andre kreditorer.

Hun er alvorlig syk og det går mot slutten.

Vi har ikke kontakt pga mishandling og omsorgssvikt i barndommen min.

Jeg er ufør og har veldig stram økonomi.

Min store skrekk nå, er hva som venter meg etter hun har gått bort.

Kan jeg si fra meg arveretten, slik at jeg ikke arver gjelden hennes?

Hvordan kan jeg isåfall gjøre dette/hendvende meg hen?

Håper noen vet litt!

hjertebarnet
Skrevet

Jeg tror da ikke man arver noens gjeld?! Med mindre du overtar huset, da må kreditorene betales først (dersom de har sikkerhet i boet).

Skrevet

Du velger selv om du vil arve eller ikke. Om du ikke vil arve så får du ingenting altså, selv om hun har middagsservise du kunne tenkt deg.

Gjest klar i øynene
Skrevet

det går an å tegne forsikring mot å arve gjeld vet jeg. det med å frasi seg arven tror jeg du må kontakte skifteretten for å ordne med.

hjertebarnet
Skrevet

Du kan be henne om å overføre til deg gjenstander allerede nå mens hun er i live, slik at i alle fall ikke innboet går tapt.

Gjest klar i øynene
Skrevet

Jeg tror da ikke man arver noens gjeld?! Med mindre du overtar huset, da må kreditorene betales først (dersom de har sikkerhet i boet).

jo det går an. hørt om flere som har forsikret seg mot å arve gjeld

Gjest Baderen
Skrevet

Men det er vel den som har gjelden som må skaffe seg den forsikringen?

Altså forsikring mot at andre overtar gjelden ved dødsfall osv.

Skrevet

Det er kun hvis du ønsker å arve noe at du må godta å arve gjeld. Du er ved din fulle rett til å si nei til å arve gjeld, men da får du naturligvis heller ingen eiendeler.

En gjeldsforsikring er jo stort sett aktuell for par som f.eks eier et hus sammen som er belånt. Om den ene dør kan det bli hardt for den andre å betjene hele lånet alene, da er en gjeldsforsikring god å ha.

Skrevet

Jeg ønsker ikke så mye som en kaffekopp fra boet.

Jeg vil sørge for at jeg ikke blir dratt ned i gjeld av det som kommer.

Vil gjerne komme til rette instans for å fraskrive meg alt ansvar.

Gjest klar i øynene
Skrevet

Men det er vel den som har gjelden som må skaffe seg den forsikringen?

Altså forsikring mot at andre overtar gjelden ved dødsfall osv.

det er EN type forsikring du nevner,som man gjerne tegner med tanke på at barn ikke skal arve foreldres gjeld,v huslån.

nei det er en annen type forsikring jeg mener,at arvinger forsikrer seg mot å arve gjeld.

hvis du vil:lag en ny tråd,det er sikkert forsikringsfolk på DOL som kan utdype dette/bekrefte dette.

Skrevet

det er EN type forsikring du nevner,som man gjerne tegner med tanke på at barn ikke skal arve foreldres gjeld,v huslån.

nei det er en annen type forsikring jeg mener,at arvinger forsikrer seg mot å arve gjeld.

hvis du vil:lag en ny tråd,det er sikkert forsikringsfolk på DOL som kan utdype dette/bekrefte dette.

Tusen takk for tips!

jeg vil ta kontakt med skifterett og forsikring for å få flere opplysninger.

Gjest klar i øynene
Skrevet

jeg sendte svaret feil..se svr i tråden ,til hjertebarnet.det er til deg

Skrevet

Jeg ønsker ikke så mye som en kaffekopp fra boet.

Jeg vil sørge for at jeg ikke blir dratt ned i gjeld av det som kommer.

Vil gjerne komme til rette instans for å fraskrive meg alt ansvar.

Du trenger ikke gjøre noe som helst før hun er død og det kommer til skifte og da skriver du rett og slett fra deg arven. Det er skifteretten som ordner med sånt.

Skrevet

Du trenger ikke gjøre noe som helst før hun er død og det kommer til skifte og da skriver du rett og slett fra deg arven. Det er skifteretten som ordner med sånt.

Tusen takk for svar!

Dere har gjort denne damen noen bekymringer lettere :-)

Skrevet

Ikke skriv under på noe, og det går av seg sjøl.

Du må aktivt påta deg arven/gjelda skriftlig, dvs melde deg som arving. Gjør du ikke det, så kan noen prøve å få deg til å gjøre det. Da må du nekte, og det skjer ikke noe.

Når du nekter får du ikke evt arv, og ikke gjeld.

Skrevet

Man trenger ikke tegne noen forsikring, hvis man faktisk synes det er greit å avstå fra all arv, inklusive gjenstander osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...