Gå til innhold

Voksne mennesker som skifter fornavn - hvorfor?

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Jeg kjenner til tre kvinner som har skifta fornavn etter at de ble voksne. Hadde de hatt meget spesielle navn, så hadde jeg kanskje skjønt navnebyttet, men kvinnene het før Mari, Britt og Liv - helt enkle og fine norske navn...

Jeg kan ikke en gang forestille meg hvordan det hadde føltes å hete noe annet enn jeg gjør?! Fornavnet mitt er en såpass viktig del av min identitet at jeg aldri ville kunne vent meg til et helt nytt navn....tror jeg?

Det må være ganske tungvindt å skifte navn - Få folk til å huske det nye navnet, skifte bankkort, pass etc. Hva er grunnen til at folk skifter fornavn?? Det kan jo ikke bare være det at de synes navnet er grusomt?

Kanskje noen her inne har skiftet fornavn? Det hadde vært veldig interessant om dere i så fall kunne fortelle om det :)

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• Lotte :o)

3

• Mrs D

1

• Skyer

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest the black swan

jeg skiftet navn pga flere ting;ønsket å kvitte meg med familienavnet jeg hadde siden jeg ble misbrukt og mishandlet av familien,trengte et skifte. samtidig som jeg ønsket å være i fred. (vanskeligere for uvedkommende å finne meg nå med nytt navn).

jeg ønsket et skille mellom det misbrukte og syke barnet til en frisk voksen.det forrige navnet vekker mye vondt,så fra jeg var 8 år begynte jeg å søke frem hva jeg ville hete(to i klassen med forrige fornavn,så for meg var det enklere med et nytt navn)

jeg føler mer tilhørlighet med mitt nye navn.

sånn har det vært for meg. og jeg trives:)

(til deg togli,jeg som kalte meg wtfcwia på tråden om navn til barn)

Gjest togli

jeg skiftet navn pga flere ting;ønsket å kvitte meg med familienavnet jeg hadde siden jeg ble misbrukt og mishandlet av familien,trengte et skifte. samtidig som jeg ønsket å være i fred. (vanskeligere for uvedkommende å finne meg nå med nytt navn).

jeg ønsket et skille mellom det misbrukte og syke barnet til en frisk voksen.det forrige navnet vekker mye vondt,så fra jeg var 8 år begynte jeg å søke frem hva jeg ville hete(to i klassen med forrige fornavn,så for meg var det enklere med et nytt navn)

jeg føler mer tilhørlighet med mitt nye navn.

sånn har det vært for meg. og jeg trives:)

(til deg togli,jeg som kalte meg wtfcwia på tråden om navn til barn)

Takk for svar :)

To av de jeg kjenner som bytta navn i voksen alder ble misbrukt som barn....Den tredje kjenner jeg ikke så godt at jeg vet noe om barndommen hennes.

Jeg kan forstå at du hadde behov for å skape deg en "ny" identitet!

Gjest the black swan

Takk for svar :)

To av de jeg kjenner som bytta navn i voksen alder ble misbrukt som barn....Den tredje kjenner jeg ikke så godt at jeg vet noe om barndommen hennes.

Jeg kan forstå at du hadde behov for å skape deg en "ny" identitet!

okay.

kanksje noe som går igjen da... kjenner vel til bare en anna enn meg som har skiftet hele navnet,men søstra mi(som også ble misbrukt) har skiftet etternavn.

Eneste jeg kan komme på som har endret på fornavnet sitt, er en dame som kuttet ut fornavn nummer 2 - et navn hun syntes var svært gammeldags og tungt. Men ettersom hun til daglig kun brukte navn nr 1, var det jo ikke store forandringen.

Jeg har en venninde som skiftet navn...årsaken var at hun hadde en voldelig samboer og skiftet navn i forbindelse med at hun fikk hemmelig adresse.

Det som er litt snodig er at to av hennes barn i ettertid har gjort det samme..den ene hele navnet, den andre har lagt til et litt " fancy" mellomnavn og skiftet etternavn...uten noen åpenbar grunn. Jeg syns det er litt rart...

Annonse

Gjest the black swan

Jeg har en venninde som skiftet navn...årsaken var at hun hadde en voldelig samboer og skiftet navn i forbindelse med at hun fikk hemmelig adresse.

Det som er litt snodig er at to av hennes barn i ettertid har gjort det samme..den ene hele navnet, den andre har lagt til et litt " fancy" mellomnavn og skiftet etternavn...uten noen åpenbar grunn. Jeg syns det er litt rart...

det med mine overgrep ble nok litt av det samme som din venn. har nå hemmelig adresse og tlf.

men navnet mitt trives jeg godt med uansett grunn:) greit å uttale både på engelsk og norsk:)

Gjest Ulvinnen

Jeg hadde planer om å skifte fornavnet mitt da jeg var tidlig i tjueårene. Grunnen var ikke at navnet er spesielt - tvert i mot. Jeg har et dusinnavn som jeg deler med veldig mange. Dessuten er det ikke spesielt fint heller. På barne- og ungdomsskolen var det så mange som het det samme at jeg ikke gadd å snu meg om noen ropte det, jeg regnet med at det ikke var meg likevel. Så jeg hadde ikke noe personlig forhold til navnet mitt. Når jeg ble omtalt, ble etternavnet automatisk hengt på, så det var mye mer "meg" enn fornavnet.

Jeg hadde tenkt å bytte til mitt andre fornavn. Men som student opplevde jeg at 5 av 6 jenter i kullet mitt hadde det navnet, så da ga jeg opp.

Jeg kjenner noen som har byttet navn. Men det skyldtes at de ikke likte fornavnene sine, jeg har ikke hørt noe om misbruk. Men de er ikke nære venninner, så de ville nok ikke fortalt det om så var heller.

Gjest togli

Jeg hadde planer om å skifte fornavnet mitt da jeg var tidlig i tjueårene. Grunnen var ikke at navnet er spesielt - tvert i mot. Jeg har et dusinnavn som jeg deler med veldig mange. Dessuten er det ikke spesielt fint heller. På barne- og ungdomsskolen var det så mange som het det samme at jeg ikke gadd å snu meg om noen ropte det, jeg regnet med at det ikke var meg likevel. Så jeg hadde ikke noe personlig forhold til navnet mitt. Når jeg ble omtalt, ble etternavnet automatisk hengt på, så det var mye mer "meg" enn fornavnet.

Jeg hadde tenkt å bytte til mitt andre fornavn. Men som student opplevde jeg at 5 av 6 jenter i kullet mitt hadde det navnet, så da ga jeg opp.

Jeg kjenner noen som har byttet navn. Men det skyldtes at de ikke likte fornavnene sine, jeg har ikke hørt noe om misbruk. Men de er ikke nære venninner, så de ville nok ikke fortalt det om så var heller.

Jeg synes navnet ditt er pent, jeg :)

Jeg er kjempeglad jeg valgte to fornavn til mellomsten som har et svært vanlig første fornavn. På skolen kaller de henne derfor ved begge fornavn, så slipper hun å bli kalt ved både fornavn og etternavn (eller første bokstav i etternavnet).

Forøvrig hadde jeg ikke syntes det var rart om en person valgte å kutte ut første fornavn, for å istedet bruke andre fornavn. Det andre fornavnet er jo også "en del av" personen. Hvis mine tre barn hadde kutta ut første fornavn framfor det andre, så hadde det ikke gjort meg noe. Jeg hadde nok derimot syntes det var veldig uvant (og kanskje litt trist?) om de fikk et helt nytt navn...

Gjest togli

Jeg forstår at venninna di måtte gjøre dette, men er enig i at det virker litt rart å skifte navn "uten grunn" ;)

Gjest togli

Eneste jeg kan komme på som har endret på fornavnet sitt, er en dame som kuttet ut fornavn nummer 2 - et navn hun syntes var svært gammeldags og tungt. Men ettersom hun til daglig kun brukte navn nr 1, var det jo ikke store forandringen.

Det synes jeg blir noe helt annet, så den avgjørelsen kan jeg forstå. Jeg tror jeg skulle hatt et enormt rart første fornavn for å ha ønska å endre det....

Når jeg ikke engang klarer å skifte til et mer fancy nick her inne, så skjønner du hvor stor kobling jeg har mellom navn og identitet ;-P

Gjest Ulvinnen

Jeg synes navnet ditt er pent, jeg :)

Jeg er kjempeglad jeg valgte to fornavn til mellomsten som har et svært vanlig første fornavn. På skolen kaller de henne derfor ved begge fornavn, så slipper hun å bli kalt ved både fornavn og etternavn (eller første bokstav i etternavnet).

Forøvrig hadde jeg ikke syntes det var rart om en person valgte å kutte ut første fornavn, for å istedet bruke andre fornavn. Det andre fornavnet er jo også "en del av" personen. Hvis mine tre barn hadde kutta ut første fornavn framfor det andre, så hadde det ikke gjort meg noe. Jeg hadde nok derimot syntes det var veldig uvant (og kanskje litt trist?) om de fikk et helt nytt navn...

Hyggelig at du liker fornavnet mitt! :)

Jeg har sett at andre som har samme fornavn liker det, og det forundrer meg hver gang ;-)

Mitt andre fornavn er litt tungt å si i kombinasjon med første fornavnet, det er nok grunnen til at folk heller brukte etternavnet mitt.

Annonse

Gjest togli

Hyggelig at du liker fornavnet mitt! :)

Jeg har sett at andre som har samme fornavn liker det, og det forundrer meg hver gang ;-)

Mitt andre fornavn er litt tungt å si i kombinasjon med første fornavnet, det er nok grunnen til at folk heller brukte etternavnet mitt.

Hmm, jeg tror ikke jeg har fått vite ditt andre fornavn? Igrunnen er ditt navn litt i gate med mitt, tror jeg ;) Jeg likte ikke navnet mitt i oppveksten, og det er ikke det fineste navnet jeg vet nå heller - men det er nå _meg_ da :-)

Gjest togli

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1245582835' post='4169227]

Mora mi het "Lena Charlotte", og skifta til "Lotte". Av den enkle grunn at hun aldri ble kalt noe annet. Alle kjenner 'a som "Lotte", derfor var det alltid tungvindt å hete hele døpenavnet.

Mormor og morfar var helt enige.

Det synes jeg er en forståelig grunn til navnebytte :)

Flott navn mora di hadde (og har) forresten :)

Gjest Ulvinnen

Hmm, jeg tror ikke jeg har fått vite ditt andre fornavn? Igrunnen er ditt navn litt i gate med mitt, tror jeg ;) Jeg likte ikke navnet mitt i oppveksten, og det er ikke det fineste navnet jeg vet nå heller - men det er nå _meg_ da :-)

Nå har du fått en PM med hele fornavnet mitt :)

Gjest kiss me kate

Jeg har en god venn som har valgt seg nytt fornavn. Han er homofil og veldig feminin i kroppsspråket, og hans mor og far hadde gitt ham et navn som er veldig, veldig macho. Han følte seg ubekvem med det. Det tok ikke lang tid før alle hadde vennet seg til det nye navnet, for det var mye mer ham:)

Det synes jeg blir noe helt annet, så den avgjørelsen kan jeg forstå. Jeg tror jeg skulle hatt et enormt rart første fornavn for å ha ønska å endre det....

Når jeg ikke engang klarer å skifte til et mer fancy nick her inne, så skjønner du hvor stor kobling jeg har mellom navn og identitet ;-P

Jeg kunne heller ikke tenke meg å skifte fornavn.

Eller etternavn for den del ;-)

Så jeg kjenner meg veldig igjen i den identitetsgreia:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...