Gjest lyst på ostesmørbrød Skrevet 19. september 2009 Skrevet 19. september 2009 Er det risikabelt å spise hvitost som er muggen, hvis man skjærer bort all muggen først?? Osten har ikke gått ut på dato... Noen som kan hjelpe meg her? 0 Siter
astridny Skrevet 19. september 2009 Skrevet 19. september 2009 Bare skjær bort det grønne,så er det god som gull. Kos deg. :-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 19. september 2009 Skrevet 19. september 2009 Min kjære spiser glatt sånn ost. Jeg gjør det ikke. Det kan være giftige muggstoffer i hele osten. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 19. september 2009 Skrevet 19. september 2009 Det går så fint at! jeg har gjort det mange ganger gjennom hele livet - og har aldri blitt syk av det. 0 Siter
Mrs D Skrevet 19. september 2009 Skrevet 19. september 2009 Min kjære spiser glatt sånn ost. Jeg gjør det ikke. Det kan være giftige muggstoffer i hele osten. ''Det kan være giftige muggstoffer i hele osten.'' Nei, det kan det visst ikke. Er ikke lenge siden jeg leste at hvit ost har så stor tetthet at muggen ikke trenger inn. Er vel en grunn til at muggoster av diverse slag har en annen konsistens enn f.eks vanlig Norvegia. 0 Siter
laban Skrevet 19. september 2009 Skrevet 19. september 2009 Det går helt greit for faste oster. 0 Siter
grot Skrevet 19. september 2009 Skrevet 19. september 2009 Er det virkelig slik at folk flest hiver en norvegia som har fått litt mugg på den ene siden?? Jeg skjærer det bort og spiser av hjertens lyst jeg:-) Nå er det ikke så ofte jeg jeg muggen hvitost da, men jeg har bare ikke tenkte tanken at den må hives om så skjer.. 0 Siter
Gjest Spiser ikke hva som helst nei Skrevet 19. september 2009 Skrevet 19. september 2009 ''Det kan være giftige muggstoffer i hele osten.'' Nei, det kan det visst ikke. Er ikke lenge siden jeg leste at hvit ost har så stor tetthet at muggen ikke trenger inn. Er vel en grunn til at muggoster av diverse slag har en annen konsistens enn f.eks vanlig Norvegia. Da lærte jeg noe nytt. Jeg trodde også at muggtrådene gikk gjennom hele osten, sånn som i syltet f.eks..Men jeg er så kresen at jeg hadde kasta osten likevel. 0 Siter
ariadne Skrevet 19. september 2009 Skrevet 19. september 2009 Q: Is it OK to cut the mould off cheese? A: Mould on cheese can be tricky — some, like blue cheeses and the rind on camembert, are obviously meant to be mouldy. But when it comes to small mould patches on normally-not-mouldy hard varieties, you need to be able to cut away at least a 1 cm chunk under and around the mould because it may have penetrated farther in than you can see — don’t just slice it off the edge. Always throw any food away that’s very mouldy. Cutting or scooping the mould off soft cheeses is very risky — its invisible threads can go well below the surface. It’s safest to chuck them, as the moulds can produce toxins that can damage your liver, kidneys and immune system. http://www.choice.com.au/viewArticle.aspx?id=104720&catId=100228&tid=100008&p=4&title=Food+poisoning 0 Siter
brilleslangen Skrevet 20. september 2009 Skrevet 20. september 2009 sånn generelt heter regelen at man ikke skal spise mat som har muglet. Unntaket er hvit ost. bare fjern muggelet og spis ivei. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.