Gå til innhold

To venninne kjøpe leilighet sammen?

Anbefalte innlegg

Gjest Eller er det teit?

Jeg ønsker å flytte til Majorstuen/Frogner/Bislett, men vet jo at prisene er skyhøye på å kjøpe leilighet i disse områdene. Jeg har en venninne som også er på jakt etter leilighet samme sted, og vi har begynt å leke med tanken på å rett og slett kjøpe sammen. Vi er 25 år begge to, og single. Hva tenker dere om det? Er det rart at to venninner (hetro begge to) kjøper leilighet sammen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346635-to-venninne-kj%C3%B8pe-leilighet-sammen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest verinoca

Nei, det er ikke helt uvanlig, men ha klare regler på alt fra oppvaks til husvask, besøk og nachspiel til hva dere skal ha av privat og felles forbruk. (Dopapir, vaskemidler, ...)

Høres nok kjipt ut, men det kan fort bli uenigheter over slikt når venner bor sammen over tid. Synd om vennskap skal ryke pga det.

Altså - tenk dere godt om.

Nei, men hva skjer om en av dere om to år finner en mann og vil flytte ut? Har den som da sitter igjen råd til å kjøpe ut den som flytter?

Jeg hadde aldri kjøpt leilighet sammen med en venninne, leid ja, for en kortere periode, men ikke kjøpt.

Fin måte å komme inn på markedet på, men sett opp veldig klare kjøreregler, gjerne med advokat, med "sameiekontrakt", over hva som skal skje den dagen en av dere finner en kjæreste eller en vil noe annet osv. Og også over renhold, utgifter, hushold, husregler , møbelinnkjøp, vedlikehold osv osv osv. Virker teit når man er enige, men du verden så godt det er å ha i bakhånd den dagen man sliter litt. Har man regler man er blitt enige om mens man er gode venner slipper man at venskapet ryker den dagen man må i boka for å sjekke hva man var blitt enige om. Da står det der, og man trenger ikke krangle :-)

Jeg ville nok vært meget skeptisk til å eie sammen med en venninne. Leie hadde vært noe annet.

Som flere er inne på, er det jo et problem dersom den ene ønsker en annen bolig, og dermed vil selge sin andel i den felles leiligheten. Da kan man jo ikke selge sin halvpart helt fritt, det er ikke sikkert venninnen har råd til å kjøpe deg ut, og det kan dessten oppstå uenighet og krangel rundt hva som er riktig pris.

Annonse

Jeg ville nok vært meget skeptisk til å eie sammen med en venninne. Leie hadde vært noe annet.

Som flere er inne på, er det jo et problem dersom den ene ønsker en annen bolig, og dermed vil selge sin andel i den felles leiligheten. Da kan man jo ikke selge sin halvpart helt fritt, det er ikke sikkert venninnen har råd til å kjøpe deg ut, og det kan dessten oppstå uenighet og krangel rundt hva som er riktig pris.

Det sikreste er å avtale på forhånd at dersom én vil ut skal leiligheten selges på det åpne markedet, og pengene deles likt. Ellers blir det håpløst å bestemme hvem som skal kjøpe ut hvem og for hva.

Persille1365381127

Jeg har faktisk to sett med venner som har gjort det. Tre gutter kjøpte en leilighet, og to gutter kjøpte den andre.

Begge deler funket helt fint, men de var alle innstilt på at det var snakk om 2-5 år, at alle måtte selge når en ville ut - og at det måtte være regler på en del ting. De hadde blant annet hver sine lån, så de ikke var helt solidarisk ansvarlige overfor hverandre.

Men det kan gå helt fint det, bare man er innstilt på det og har klare avtaler :)

Det sikreste er å avtale på forhånd at dersom én vil ut skal leiligheten selges på det åpne markedet, og pengene deles likt. Ellers blir det håpløst å bestemme hvem som skal kjøpe ut hvem og for hva.

Ja, men selv med en slik avtale kan jo den andre venninnen bli sur fordi du vil selge - hun mister jo hjemmet sitt.

Ja, men selv med en slik avtale kan jo den andre venninnen bli sur fordi du vil selge - hun mister jo hjemmet sitt.

Ja, klart. Men man må jo ha det klart for seg at dette er et midlertidig hjem, ikke et sted å bli gammel ;-)vDet er jo svært sannsynlig at minst én av to 25 år gamle jenter i løpet av relativt kort tid stifter familie og finner på noe annet, og dermed blir tidshorisonten i utgangspunktet kort. Hvis man tror man kommer til å bli sur for å miste hjemmet sitt i den settingen må man absolutt la det være :-) Kanskje gutter er enklere sånn? Det var flere som gjorde det sånn da vi gikk på høyskolen, jenter også, der flere studenter gikk sammen og kjøpte leilighet, men det er kanskje litt annet når man har studietiden som utgangspunkt, og der alle er klare på at det tar slutt når studietiden er over :-)

Ja, klart. Men man må jo ha det klart for seg at dette er et midlertidig hjem, ikke et sted å bli gammel ;-)vDet er jo svært sannsynlig at minst én av to 25 år gamle jenter i løpet av relativt kort tid stifter familie og finner på noe annet, og dermed blir tidshorisonten i utgangspunktet kort. Hvis man tror man kommer til å bli sur for å miste hjemmet sitt i den settingen må man absolutt la det være :-) Kanskje gutter er enklere sånn? Det var flere som gjorde det sånn da vi gikk på høyskolen, jenter også, der flere studenter gikk sammen og kjøpte leilighet, men det er kanskje litt annet når man har studietiden som utgangspunkt, og der alle er klare på at det tar slutt når studietiden er over :-)

Antar gutter er enklere, ja:-)

Jenter kan jo bli småsnurte over at venninner har fått kjærester/samboere mens de selv er single så... ;-/

Gjest a can of sugar

Har dere delt leilighet før? Jeg vil anbefale å leie sammen en stund først, for å se hvordan den andre er å bo sammen med. Jeg har venninner som er superhyggelige, men jeg kunne ikke bodd sammen med dem. Det er også greit å vite litt om hvordan venninnen din takler ting økonomisk. Er det regninger som blir prioritert først når lønnen kommer, eller tar hun det "når det passer," og kanskje går på en smell innimellom?

Støtter de andre i at regler må avklares når det gjelder kjøp/salg!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...