Gå til innhold

Tips til sunne middager som kan lages på forhånd


mariaflyfly

Anbefalte innlegg

Jeg stuper nærmest over dørstokken kl 16.30 for tida, er dødssliten og orker ikke begynne å tenke på middag. Løsninga har blitt å lage middager ferdig kvelden før og i helgene for tida. 

 

Har noen forslag til hva som kan lages ferdig på forhånd? Det blir litt de samme tingene som går igjen: bolognesesaus og en annen pastasaus (slik at det bare er å koke pasta), lapskaus, tomatsuppe, et par forskjellige gryter med kjøtt osv.

 

Guttungen koker gjerne pasta eller poteter, slik at jeg kommer til ferdig middag noen dager. Jeg er opptatt av at mest mulig skal lages fra bunnen av, men jeg trenger mer variasjon! Middagene må inneholde grønnsaker, og vi spiser egentlig for lite fisk.

 

Hjelp! Hva gjør egentlig dere yrkesaktive mammaer som ikke er hjemme før 16.30? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Hjelp! Hva gjør egentlig dere yrkesaktive mammaer som ikke er hjemme før 16.30? 

 

Wok synes jeg kan være greit å ha på en dag jeg har dårlig tid hjemme - men da er grønnsakene og kjøttet kuttet dagen i forveien, slik at det er bare selve wokinga igjen når jeg kommer fra jobb. 

 

Ellers må jeg dessverre innrømme at jeg nok kan ty til litt lette løsninger av og til, men ikke like ofte som før. Men noe av grunnen er at vi har flyttet på middagen et par dager i uka. Grunnen til det er at sønnen begynner trening 16 og 1630 to dager i uka - da er jeg ikke hjemme før han drar på trening engang. Da tar han brødmat/yoghurt/kornblanding etter skolen/før trening, også har vi middag når han kommer fra trening i 18-tida. Da har jeg ofte tatt en frukt og et knekkebrød før jeg drar fra jobb, så jeg ikke sulter i hjel  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellige paier. Kan lages klart en- to dager på forhånd- eller lage et lager og putte i frysen. Ta da ut og putt i kjøleskapet for langsom opptining før du går på jobb. Så kan du ha salat ved siden av. Her går det en del ferdigposer med salat, som peppes opp med en halvmåne fetaost, litt oppskåret eple, pinjekjerner eller hva vi nå har.

 

Fisk i form i alle varianter holder seg og fint en dag eller to i kjøleskapet.

 

Jeg kjøper ferdig "Middelhavsblanding" grønnsaker i frysedisken, putter noen fiskefileter oppå, litt olivenolje og krydder, så er den dagen i boks. Noen dager MYE grønnsaker i formen- da ingen pasta eller poteter.

 

En god kjøttsuppe/ lapskaus- finnes mangfoldige oppskrifter på nett- er enkelt å lage og supert for innfrysing. Fordel i passelige porsjoner og frys inn. Puttes i kjøleskapet for langsom opptining kvelden før spising. Hellstrøm hadde en super oppskrift i ett av programmene sine.  http://oppskrift1.net/tag/hellstr%C3%B8m/ (Husker ikke om det var en av disse.)

 

Han har en del enkle fiskeoppskrifter som kan lages klart på forhånd også. Bare Google litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kjøttkaker i brun saus, potet og gulrot - evt grønnsakblanding.

2. Grovt hamburgerbrød med stekt fisk og salat

3. Kjøttboller laget av kyllingkjøttdeig med tacopulver og potet, feks lettrømme til eller annet du måtte ønske

4. Fieskegrateng

5. Fiskepinner med rødbeter, lettrømme og potet

6. Hjemmelaget kjøttsuppe - kok en stor kjele med grønnsaker og kjøtt så har du et par dager

Dette er hva jeg kommer på. Sunnhetstgraden i disse kan nok sikkert diskuteres da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lager noen grønnsaksretter som tåler å stå lenge i kjøleskap. Nå for tiden er jo kål omtrent gratis, så da lager jeg jeg en rett bestående av kål oppskåret i små biter, litt potet også oppskåret i små biter og en pose frosne erter. Har først litt smør eller olje i en stor kjele, putter en god porsjon karri opp i smøret og lar det frese (høy varme). Har deretter kjelen full av kål og lar det stå på høy varme 1-2 minutter mens jeg rører rundt. Heller så ca 1 dl vann i kjelen og skrur ned varmen og har lokk på gryta. Når det har kokt litt, så har jeg et par poteter og de grønne ertene oppi kjelen. Alt står og koker i ca en halv time. Smaker godt sammen med enten linser/bønner eller fiske/kylling.

 

Lager også en annen variant med blomkål, tomater og grønne erter. Samme fremgangsmåte.

 

Disse grønnsaksrettene holder seg minst 4-5 dager i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen sliker dager også, noen dager lager guttungen middag, men da blir det ofte veldig enkelt, pølser og potetstappe f.eks og en salat.

 

Noen dager steker jeg kyllingstrimler kvelden før, så varmer vi fullkorntortilla med strimlene på i mikroen, legger på ønsket salat, agurk, tomater, rømme, salat osv selv.

 

I går hadde vi pasta, så laget jeg en fløte og ostesaus som jeg hev biter av laks oppi, det er ferdig på 10 min. Koker bare opp fløte, hiver oppi f.eks frosne grønne erter, purre, parmesan og fisk av noe slag, det er gjort mens pastaen koker. Bruker mye fullkornpasta.

Fullkorsnpita er også noe vi relativt ofte har, da kan jeg steke karbonadedeig dagen før, eller guttungen gjør det før jeg kommer.

 

Green, yellow eller red curry med fisk eller kylling, scampi, blir det også mye av. Da kan jeg strimle kylling/fisk kvelden før, lage klart grønnsaker, freser det fort og hiver oppi currypasten og kokosmelk, men risen koker opp blir det ferdig. Asisiatisk ris kjøpt på asiatisk butikk er ferdig på ca 15 min og er veldig god, bedre enn hurtigris.

 

Skal vi ha noe med poteter så er det guttungens jobb å koke, han er hjemme før meg.

 

I dag blir det middag i kantina på høyskolen, det blir det noen dager når det står på som verst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig ikke så god på sånt, men siden ingen andre har nevnt en av mine superraske favoritter: Fiskekarbonade (det er mange typer med forskjellig fiskemengde og krydder å få kjøpt) med salat i pitabrød. Sleng fiskekakene i stekeovnen, varm opp pitabrød i mikroen og fyll opp med salat. Det liker selv min søppelmat-entusiast på 14 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg kjøtt, koteletter, fisk, eller kylling i en form før du drar på jobb. Ha på krydder.. Sett den i ovnen på 75 grader. Ha litt vann i bunnen av forma, legg folie over. Da har du ferdig kjøtt når du kommer fra jobb.

Saus: evt bruke sjy, eller sil skya og ha i en kasserolle. Varm opp og ha i litt matfløte. Ha i maizennajevner til passe tykkelse. Smak til med salt og pepper. Dette tar ca 5 minutter å lage.

Poteter: evt legg poteter, løk, ost lagvis i form med krydder og litt melk over i en form sammen med kjøttet i ovnen.

Eller: kokte poteter. Kan også variere med potetstappe. Hvis du har en sånn potetsmasher er det gjort på få minutter. Tilsett litt salt, pepper, melk/ fløte og evt smør.

Grønnsaker kan også legges i ovnen sammen med kjøttet på morgenen, men husk folien, ellers får du en noe tørr mat :-).

Du kan gjerne kjøre opp varmen på 225 grader når du kommer hjem, slik at maten får litt farge.

En annen mulighet: det finnes sakte kokere, eller hva det nå heter ( slow cooker på engelsk). Dette er en slags stor kasserolle med kontakt som settes i veggen. Da trenger du ikke komfyr i det hele tatt. Bare å putte maten du skal ha oppi den og den koker seg selv sakte utover dagen. Går an med frossen mat også. Så er middagen ferdig når du kommer hjem :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg kjøtt, koteletter, fisk, eller kylling i en form før du drar på jobb. Ha på krydder.. Sett den i ovnen på 75 grader. Ha litt vann i bunnen av forma, legg folie over. Da har du ferdig kjøtt når du kommer fra jobb.

 

Det er sikkert både godt og lettvint, men aldri om jeg drar fra hjemmet med komfyren med mat stående på. Selv på så lav temperatur.

Samme gjelder både oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel, selv om det er lettvint at det er ferdig når du kommer hjem. Men fryktelig grusomt om du kommer til nedbrent hus da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sous vide. Da kan du fylle opp kjøleskapet med vakumpakket mat som bare skal varmes,enten i posene sine, eller en runde i stekepanna. Funker til fisk, kjøtt og grønnsaker, genialt til poteter, mais osv. Og veldig godt.  Men det er dyrt, og krever planlegging om kvelden/helgen/dagen før. Og tar litt plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen forslag til hva som kan lages ferdig på forhånd? Det blir litt de samme tingene som går igjen: bolognesesaus og en annen pastasaus (slik at det bare er å koke pasta), lapskaus, tomatsuppe, et par forskjellige gryter med kjøtt osv.

 

Guttungen koker gjerne pasta eller poteter, slik at jeg kommer til ferdig middag noen dager. Jeg er opptatt av at mest mulig skal lages fra bunnen av, men jeg trenger mer variasjon! Middagene må inneholde grønnsaker, og vi spiser egentlig for lite fisk.

Vi har hatt det som deg - en klassiker det der at sonecup/ trening begynner før arbeidsdagen er over. Selv var jeg sjåfør for laget (kun tre foreldre som kunne gitt, de samme hver gang!) et par sesonger, da selvfølgelig avreise rett fra jobb, gjerne før arbeidsdagens egentlige slutt - på tom mage. Jesus. I grunnen et under at vi ikke er like møkk lei Bolognese som freddastaco...

 

Fryseren har vært vår gode venn og variasjoner hos oss har vært:

* Kjøttsuppe med masse gode grønnsaker, kokes i helgen på god kraft og fryses ned i posjoner. Tid: 5 min.

* Kremet fiskesuppe. Suppen lages på kraft av fisk/ rekeskall i helga, og kokes opp med grønnsaker. Fryses ned, og tilsettes reker/ fisk + fløte ved tilbereding. Tid: 10 min.

* Pai. Vi har brukt mye skinke/ brokkolipai og spinat/ bacon/ fetaostpai. Serveres med salat. Lages kvelden før og varmes i ovn/ micro (om du har med crispfunksjon). Tid: 10-15 min.

* Pasta-alternativ til bolognese: Pasta med fløtesaus tilsatt grønne erter, løk, sopp og rød/ grønn paprika. Saus lages på forhånd. Tilsett laks, reker, røkelaks eller skinke etter ønske ved tilbereding. Tid: 10-15 min.

* Fiskekaker i stekeovn. Legg grønnsaker og fiskekaker i ildfastform og sett i kjøleskap. Forkok grønnsaker med lang koketid (feks gulrot), slik at alt i formen har lik tilberedelsestid. Si til potetkokken at formen settes i ovn på 180 grader samtidig som han setter på poteter. Tid (for deg): 0 minutter.

* Fiskekaker i pita. Aller best når potetkokken varmer fiskekakene i ovn på forhånd. Tilbehør: Salat. Tid: 5 min.

* Trukket torsk med poteter, erter og mais. Potetkokken koker gulerøtter og poteter. Du trekker torsk i 5 min + varmer opp grønne erter og mais i en kjele med litt smør. Server med rømme. Mmmm.

* Red curry soup. Lag basissuppen med grønnsaker kvelden før, og trekk kyllingfilet eller torsk i saltet vann rett før servering. Tid: 10 min.

 

Kommer sikkert på flere etterhvert også, men disse overlevde iallefall vi sen barneskole/ tidlig ungdomsskoleår på... ;)

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...