Ann Skrevet 17. januar 2016 Skrevet 17. januar 2016 Hei, jeg er 59 år, og har brukt estrdot 75 mikrogram plaster 2 gr pr uke i 18 år. Begynte med plasteret etter at jeg måtte fjerne min livmor.i tillegg har jeg også migrene, bruker, maxalt v behov. Da blodtrykket var noe høyt ble jeg satt på Pranolol, også med tanke på at det kunne v.re forebyggende for migrenen.det jeg lurer på er om det nå er på tide å starte en nedtrapping på Estradot ?vil jeg gradvis komme i overgangsalder da?i forhold til evt tørre slimhinner som da vil komme, hva vil du anbefale da ? håpe rå høre fra deg 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 17. januar 2016 Skrevet 17. januar 2016 Jeg kan ikke gi deg noe bestemt råd, men jeg synes at det kan være fornuftig å stoppe (prøve-stoppe) når du nå nærmer deg 60 år. På samme måte vil jeg poengtere at det var fornuftig for deg å starte med hormonbehandling for 18 år siden. (Jeg går ut fra at du ikke bare fikk fjernet livmoren, men også eggstokker?)Det er ikke vist at det å trappe langsomt ned med hormon er mer skånsomt enn å stoppe brått. Du vil sannsynligvis nå få de symptomer, som de fleste kvinner (over 75%) får når menstruasjonene stopper opp ved overgangsalderen. Det kan ta flere år før symptomene forsvinner, så det kan være at du ønsker å starte opp med østrogen igjen. Du er i en gunstig situasjon, i og med at livmoren er fjernet. Da kan du bruke rent østrogen, og det ser ikke ut til å øke risiko for brystkreft. Plasterbruk øker sannsynligvis ikke risiko for blodpropp. Plaster kan også være bedre enn tabletter ved høyt blodtrykk. Hvis du velger å fortsette, bør du prøve å redusere dosen, 75 mikrogram er en relativ høy dose. 25 -50mikrogram er alternativer.For tørre slimhinner kan du uten resept kjøpe svakt østrogen (østriol) som stikkpiller eller krem. Hvis du synes at det er for klisset å bruke, kan du be din lege om resept på østradiol i form av skjede-tablett.Vennlig hilsen Mette 0 Siter
Ann Skrevet 17. januar 2016 Forfatter Skrevet 17. januar 2016 Tusen takk for at du svarte meg. Da reduserer jeg til 50 mikrogram x 2, av estradotom jeg forstår deg rett, så gjør det ikke noe om jeg fortsetter 1 år eller 2 til med plaster. Det fungerer fint egentlig, men det var en kommentar fra "apoteker damen " da de ikke hadde 75 mikrogram, om at det kanskje var på tide at jeg reduserte. :-)jeg vet faktisk ikke om Propronolo reduserer migrenen, så jeg tror jeg stopper med den ogsåjeg har brukt 20 MG x 2-hva tenker du om det ?Med vennlig hilsen 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 17. januar 2016 Skrevet 17. januar 2016 Har ikke kjennskap til migrenemedisiner, beklager.Hilsen Mette 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.