Gå til innhold

Fylle ut diagnoseskjemaer

Trine

Anbefalte innlegg

Jeg fikk med meg en bunke med skjemaer hjem fra nevropsykologen som jeg skal fylle ut. Tidligere har jeg fylt ut sånne skjemaer sammen med en psykiater. Da har jeg hatt mulighet til å forklare. Det er så mange spøramål hvor jeg føler det blir feil uansett hva jeg svarer. Er det greit å legge ved en forklaring på hvorfor man har svart det man har svar?

Så lurer jeg på det ene spøramålet. Om jeg var sta/viljesterk som barn. Jeg var sta som få, men har ikke vært viljesterk. Hva svarer man da? Når det gjelder spørsmål om barndommen, er det slik jeg husker den eller kan jeg få hjelp av foreldrene mine? Jeg vet f.eks ikke om jeg lærte å lese sent eller når jeg begynte å snakke. Jeg tror kanskje også at jeg har en annen oppfatning av meg enn det andre har. Men jeg vet ikke om det er min oppfatning de vil ha. Det er greit med de spørsmålene hvor de vil vite hva jeg følte, men jeg vet ikke helt hvordan jeg var ovenfor andre.

Så fikk jeg et skjema som heter SCL-90-R hvor jeg skal svare på helsetilstand de siste 7 dager. Er de der ute etter hvordan de 7 dagene har vært i forhold til andre dager jeg har eller i forhold en normal tilstand? F.eks.Føler at andre ikke forstår deg. Jeg har jo alltid følt at andre ikke forstår meg, så for meg er den siste uken lik alle andre uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes SCL-90 er litt "rar" i spørsmålsstillingen. Jeg hadde en del tilsvarende spørsmål da jeg tok den.  

SCL-90 skal vurdere symptombelastningen din siste uka, og se på hvordan du slår ut på f.eks angst, depresjon, osv. Jeg tror det de spør etter er hvor mye plaget du føler deg av de ulike tingene de spør om. Og hvor mye det påvirker livet ditt de siste syv dagene. Uansett om du har hatt plagene lenge.

Som en utredning foretrakk jeg MINI Plus. Da var det legen som gjorde vurderingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg synes SCL-90 er litt "rar" i spørsmålsstillingen. Jeg hadde en del tilsvarende spørsmål da jeg tok den.  

SCL-90 skal vurdere symptombelastningen din siste uka, og se på hvordan du slår ut på f.eks angst, depresjon, osv. Jeg tror det de spør etter er hvor mye plaget du føler deg av de ulike tingene de spør om. Og hvor mye det påvirker livet ditt de siste syv dagene. Uansett om du har hatt plagene lenge.

Som en utredning foretrakk jeg MINI Plus. Da var det legen som gjorde vurderingen. 

Ja, var vel litt det jeg kom fram til, at de spør hvor mye jeg faktisk har vært plaget av ulike symptomer siste 7 dagene. Hun sa noe om at jeg skulle fylle det ut i tilfelle det var noe de skulle ta med i beregningen på testene jeg tok i dag og de jeg skal ta neste uke.

Jeg har vært igjennom Mini Pluss på DPS. Akkurat der hadde det nok vært en fordel om jeg hadde krysset ut selv for hun som utredet meg tolket det jeg sa på en ganske merkelig måte. Men her føler jeg at jeg trenger å forklare svarene litt. Psykologen spurte om mye av dette i sta og jeg skal til henne enda en gang, så kanskje får de det de trenger. Men jeg skriver ned noen kommentarer og tar det med, just in case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen mennesker som føler seg sikre på svarene på slike ting med en gang. Mulig testene fungerer bedre på dem. En psykolog jeg var i kontakt med sa i alle fall at hvis jeg ikke følte jeg visste svaret så måtte det oppklares.

Morro med MMPI... hundrevis av forvirrende spørsmål, hvor man "må" svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kanonføde skrev:

Det er noen mennesker som føler seg sikre på svarene på slike ting med en gang. Mulig testene fungerer bedre på dem. En psykolog jeg var i kontakt med sa i alle fall at hvis jeg ikke følte jeg visste svaret så måtte det oppklares.

Morro med MMPI... hundrevis av forvirrende spørsmål, hvor man "må" svare.

Høres jo fornuftig ut at det da må oppklares.

Her er det bare en haug med asperger og adhd-spørsmål, som vel egentlig folk har spurt meg om før også. Men da var det mer som et intervju og det er litt lettere. Også spørsmål fra barndommen da, den har jeg jo nesten fortrengt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette må du svare "ja" eller "nei" på - det er til å få vondt i hodet av?

300-400 lignende spørsmål.

Endret av Kanonføde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg tror jeg liker arbeidet til en bibliotekar"

Selv tror jeg ikke det hadde vært noe spennende, men jeg syns det er en viktig jobb?

"Jeg liker detektivhistorier"

Noen er gode, andre er dårlige.

"Jeg våkner lett av bråk"

Ja, noen ganger våkner jeg av alt, andre ganger sover jeg dypt.

"Jeg liker å lese krimartiklene i avisene"

Kommer an på hva saken dreier seg om.

Nei, hva er nytteverdien, det kan en vel muligens lure på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kanonføde skrev:

Dette må du svare "ja" eller "nei" på - det er til å få vondt i hodet av?

300-400 lignende spørsmål.

Å herregud! Vet ikke hvor mange spørsmål jeg må svare på, men ikke så mange som 300.

Nytteverdien? Nei, si det. Om man kan få forklare har det vel en nytteverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noen poeng i å forklare. De ser ikke på det, de summerer poengene. Men spørreskjemaer er jo bare et verktøy de har, det er ikke avgjørende. 

Anonymkode: 59c7e...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det er noen poeng i å forklare. De ser ikke på det, de summerer poengene. Men spørreskjemaer er jo bare et verktøy de har, det er ikke avgjørende. 

Anonymkode: 59c7e...64c

Ok. Da jeg fylte ut det ene skjemaet så la jeg merke til at jeg hadde fått noen like spørsmål av psykologen da jeg var der. Hun noterte som en gal. Jeg får tro de vet hva de driver med. De mente de ikke var ute etter å sette noen diagnose siden jeg har diagnose allerede, men de skulle kartlegge hvor problemene ligger (eller noe sånt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...