Gå til innhold

Jernmangel


påskelilje

Anbefalte innlegg

I mars tok jeg noen blodprøver hos legen, som bl.a. viste at jeg hadde litt lavt hemoglobinnivå - 12,1, tror jeg det var. Hadde tenkt å gi blod, men fikk ikke somlet meg til å melde meg da. Nå etter sommeren fikk jeg endelig ringt Blodbanken, og de sa at jeg måtte ta ny blodprøve for å sjekke hemoglobinnivået, fordi det måtte være minst 12,5 for å kunne gi blod. Det fikk jeg jeg gjort denne uken, og det var nå på 11,3 :-( Så jeg kan ikke gi blod likevel da - trenger blodet mitt selv.

Var ikke inne hos legen, så jeg fikk ikke snakket noe med henne om det. Men så begynte jeg jo å lese litt da, om blodmangel, om at først forsvinner jernlagerene (når en har for lite jern i kosten eller andre årsaker til jernmangel), og til slutt synker Hemoglobinnivået. Jernlageret mitt var fint i mars, men jeg sjekket det ikke nå. Jeg leste at en ofte føler seg slapp og trøtt, blir bleik og har dårlig kondis etc ved jernmangel. Jeg føler meg helt frisk og er i god form, og er absolutt ikke bleik. Så - da begynte jeg jo å lure på om det lave hemoglobinnivået mitt har årsak i noe mer alvorlige ting (siden jeg ikke føler meg syk i det ele tatt....), som indre blødninger og det som verre er....? Leste at en bør snakke med legen før en starter med jerntilskudd, for å utelukke alvorlige ting. Jeg pleier jo å være ganske laidback på sånne kroppslige ting, men merker at jeg ble litt bekymret. Og legekontoret har stengt i dag og vi skal på ferie i morgen...

Dere som har mer eller mindre greie på dette - er det OK å vente til etter høstferien med å ta dette opp med legen? Eller bør jeg hive i meg jerntabletter fra i dag og i ferien? Det er jo ikke noe en løper til legevakta om?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du kvinne? Kan det være kraftige mensblødninger?

Anonymkode: f7de0...f75

Det burde jeg jo ha skrevet!

Jeg er kvinne, men har små menstruasjonsblødninger i kun ca 3 dager. Altså mister jeg ikke mye blod.

Spiser ganske variert, med både kornprodukter, broccoli, spinat (innimellom i alle fall), andre grønnsaker, leverpostei etc. Drikker dog mer melk enn gjennomsnittet, og dette kan kanskje hemme opptaket noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det hadde vært noe alvorlig så hadde du nok fått beskjed ;) Du kommer ikke til å dø i løpet av ferien ihvertfall. Du kunne fått litt jern av meg, jeg har visst litt for mye av det. Men jeg ser egentlig helst at ingen rører blodet mitt. Tips! Begynn å steke mat i jernpanne eller jerngryte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...