Gå til innhold

Bygge hus og priser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått tilbud om en tomt(til en meget billig penge, både fordi det er gjennom venner, og fordi det vel ikke akkurat er storbyen:) ), og vurderer derfor å bygge nytt hus.

Men når jeg prøver å se på hvilke hus som evt. er tilgjengelige på nettet(bloc watne, nordbohus, mesterhus osv), så er det kun bilder av hus og løsninger og lånekalkulatorer, men ingen priser på husene.

Er dette fordi det kan variere så mye?

Eller finnes det noen steder på nettet hvor man kan se sånn ca hva det vil koste å bygge det og det huset?

Fortsetter under...

serendipity
Skrevet

Du må nok komtakte leverandøren tror jeg. Men de fleste opererer med "standard" pakker. OG om du da feks. øsnker fliser også på veggene på badet og vaskerommet så kommer det i tillegg. Evt. høyere standard på kjøkknet osv.

Skrevet

Vet ikke, men sjekk heller med svenske ferdighus leverandører. Da sparer du MYE.

Skrevet

Du må nok komtakte leverandøren tror jeg. Men de fleste opererer med "standard" pakker. OG om du da feks. øsnker fliser også på veggene på badet og vaskerommet så kommer det i tillegg. Evt. høyere standard på kjøkknet osv.

Jepp, at man må betale mer for hevet standard er jo normalt.

Men kunne tenkt meg å sett noen ulike priser på ulike standard hus, sånn for å få et lite førsteinntrykk av man kan ha råd til liksom :)

Er jo mange fine hus å se på, men jeg savner at det står noe om ca kostnader for de ulike husene...

Men men, får vel kanskje ta kontakt med noen selskaper.(Må bare overbevise meg selv om at jeg vil flytte dit og :))

Skrevet

Vet ikke, men sjekk heller med svenske ferdighus leverandører. Da sparer du MYE.

Det kan jo være en ide, spesielt i og med at det ikke er spesielt langt til Sverige ifra den plassen...par timers kjøring max..

Annonse

Skrevet

Det kan jo være en ide, spesielt i og med at det ikke er spesielt langt til Sverige ifra den plassen...par timers kjøring max..

Du sparer penger på både det lavere kostnadsnivået i Sverige og valutaen, selv om for å nyttigjøre deg av det fullt, bør du skynde deg... :-)

Skrevet

Ta kontakt med "hus-leverandørene" og be om kataloger. Da får du både bilder, tegninger, tomteforslag og prislister.

Skrevet

Ta kontakt med "hus-leverandørene" og be om kataloger. Da får du både bilder, tegninger, tomteforslag og prislister.

Jepp, ser ut til at jeg må anskaffe noen slike kataloger.

Hadde håpet å finne den samme infoen på nettet, men der er det tydeligvis bare bilder av de ulike boligene.

Skrevet

Gå inn på nettsidene til alle aktuelle husleverandører, og bestill katalog derfra. Ikke noen stor jobb! ;-)

Som andre her sier får du prisliste med katalogene. Les litt om hva som er inkludert i standard-leveransen og ikke, slik at du kan foreta en reell sammenligning.

Du kan også få en rapport fra Forbrukerrådet om hvilke husleverandører folk var mest/minst fornøyd med på ulike områder og totalvurdering.

Selv har vi bygget et ganske lite hus fra Systemhus. 122 m2, uten kjeller, halvannen etasje med uinnredet loft (vi bor altså kun i 1.etg. inntil vi får innredet 2. etg. selv. Sparer en del penger på det. De fleste hus-leverandørene tilbyr dette på de fleste hustypene der dette er praktisk gjennomførbart (dvs halvannen etasje og mulighet for soverom i 1. etg.). Når vi har 2. etg. ferdig, slår vi sammen soverom og stue i 1. etg, slik at vi får større soverom. Kjekk løsning synes vi. Bad og kjøkken la vi mest penger i nå i første omgang.

Husk at din lokale Mesterhus-leverandør kan være en fantastisk flink fyr, mens Systemhus ikke er like flinke og omvendt, det er store lokale variasjoner. Vi hadde veldig lyst til å satse på et Mesterhus, men fant fort ut at vi ikke kunne bruke Mesterhus lokalt her. Systemhus var derimot kjempeflinke i alle ledd! Hos deg kan det like gjerne være en helt annen (fx. svensk?) leverandør som er best. Bare ikke se deg blind på pris, det er viktig å få en seriøs og skikkelig byggmester!

Bare spør om du vil høre mer!

Skrevet

Med fare for å gjenta noen, jeg har ikke lest tråden:

Har hørt ufattelig mye negativt om Block Watne, de ville jeg for all del styrt unna. Det finnes endel landsdekkende kjeder, bl.a BlinkHus, Nordbohus, Østerhus, Hedalm Anebyhus, Mesterhus, Boligpartner osv. Disse har felles katalog, du kan på mange av sidene bestille den via web. Du kan også be om prisliste og liste over std leveranse for best mulig sammenligning.

Glem ikke at de fleste gir deg en pris i første omgang som de regner med at du kommer tilbake for å prute litt på. Du må også ta høyde for litt tillegg i prisene om du vil endre på noe -noe man i de fleste tilfeller gjør når man bygger kataloghus.

Midt inni planer om husbygging, venteliste på tomter og alt som hører med dukket drømmehuset på DEN tomta opp i området vi vurderte tomt. Det ble billigere og ikke minst enklere på den måten, skulle vi ha bygget selv hadde vi nok gått til en arkitekt med våre ønsker. Disse kataloghusene er strippet for praktiske løsninger etter min mening.

Nå endte vi jo opp med et kataloghus, litt endret og av grei størrelse. Klart det går an å ordne på ting og tang, men det hadde vært så mye enklere (og billigere!) å tenke seg om på forhånd. Noe vil man alltid se i ettertid at ikke var så smart, endel av det tror jeg man kan unngå ved å bruke noen kroner ekstra på en arkitekt. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...