Gå til innhold

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

1. Siste time
  2. Jeg leste en god del i Koranen for 30 år siden. Hva skulle jeg se der?
  3. Har i en måneds tid hatt prikking i lillefingeren, ringefinger, en tredjedel av hånden, av og til opp til albuen. I begynnelsen var det bare i spesielle stillinger det prikket, men det har blitt oftere. Det er ikke vondt, men ubehagelig. Tenker jo også på hva dette kommer av. Nerve i klem? Senskader pga diabetes? Liker ikke tanken på å gå til legen med noe nytt, det er jo hele tiden noe. Men hvis dette ikke gir seg så må jeg jo, men blir litt frustrert. Noen som har hatt noe lignende? Eller som har litt peiling?
  4. En kan jo la vær å gjøre en bevegelse som indikerer at du skal kaste kokende vann på folk også, synes det blir for lett å legge all skyld på politmannen her. Vel, hvis du fjerner forbudet mot å la SSB og slikt forske på religiøse grupper og kriminalitet, så kanskje du finner svaret. Men inntil da må du tenke selv. F.eks korrelerer landbakgrunn, med kriminalitet (også se på religionen i tilhørende land), evt les nettavisen som prøver å bistå med tankekraft: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/na-ma-vi-snart-vage-a-si-hvem-de-kriminelle-er/o/5-95-1293438 Isolerer man tallene og ser på kulturell og religiøs bakgrunn (altså muslimske land) så er 86 prosent av de såkalt «særdeles aktive kriminelle», fra muslimske land i Nord-Afrika, Midtøsten, Afghanistan og Pakistan. Anonymkode: e8597...3a5
  5. Hva har denne tråden med muslimer å gjøre? Anonymkode: 9fea6...f88
  6. Merkelig jeg har møtt mange politifolk med våpen, og det har aldri "eskalert".... Dette kosingen med disse kriminelle for å prøve å ikke provosere dem, er så patetisk, samme med nordmenn som demonstrerer mot anti islam demonstrasjoner, fordi muslimer blir så sure og rabiate og voldelige, så da er det så synd på dem som får sin religion kritisert offentlig, så de må vi beskytte Nei, les koranen, les hva disse gjengene holder på med. Still krav, folk må oppføre seg som folk, ellers må de dessverre godta en viss risiko. Sånn er livet. Anonymkode: e8597...3a5
  7. Dorthe

Hva skal du ha til middag i dag?

Vi har vært på båttur og fått Peppes pizza.
  8. Som det sies, det er meningsløst å bruke et eksempel fra USA. Jeg har ikke hørt noen argumentere for at politiet i USA ikke skal bære våpen. En amerikansk politimann har 7-10 ganger høyere sjanse for å bli drept i tjenesten sammenlignet med en norsk. Siden du la ut et eksempel kan jo jeg legge ut et der politiet er alt for trigger happy og eskalerer vanvittig med tragiske konsekvenser: Det skal sies at i motsetning til i Norge kan faktisk en politimann bli dømt for å utøve vold i tjenesten i USA. Politimannen som skjøt er tiltalt for drap. Blir han dømt får han minst 35 år i fengsel, sannsynligvis mer.
  9. Siter meg hvor jeg har skrevet det? Etter det så kan du lese innlegget mitt en gang til ang når jeg mener politiet bør ha skytevåpen. Anonymkode: 9fea6...f88
  10. Du tror ikke kriminelle i Oslo har skytevåpen? Anonymkode: 1e7cc...39e
  11. Dette er USA. Ikke relevant for norske forhold. Politiet bør være bevæpnet der det er nødvendig, dvs hvor de er på jakt etter spesifikke kriminelle som de vet er bevæpnet. Ikke ellers, det øker bare sjansen for at det eskalerer og blir mer vold og flere liv mistet. Anonymkode: 9fea6...f88
  12. AnonymBruker

Inntekt

Men ikke alle lever av nav før pensjon. Anonymkode: 148b7...09f
  13. Sokk

Inntekt

Vi skal vel alle leve av Nav når vi går av med pensjon. Eller hvis man er i foreldrepermisjon. Alle familier får dessuten stønad fra Nav i form av barnetrygd. Så ja, på en måte lever vi alle (i løpet av livet) av Nav.
  14. I dag
  15. AnonymBruker

Inntekt

Rart spørsmål - forutsetter du at alle her på forumet lever av nav? Anonymkode: 148b7...09f
  16. AnonymBruker

Inntekt

Anonymkode: cbadd...e54
  17. AnonymBruker

Inntekt

Jeg lever også av lønnsinntekt. Anonymkode: 148b7...09f
  18. frosken

Utmattelse

Ingenting er for alle, og særlig ikke på dette feltet. Jeg synes allikevel det er bra at noen har samlet inn historier fra de som faktisk har blitt bedre. Ingen pålegger noen å forsøke det samme som disse personene forteller om. Folk med sykdommer som har en klar biologisk forankring kan selvfølgelig også ha utbytte av tiltak som f.eks. gradert trening. Kreftpasienter, ryggmargsskadde, parkinsonpasienter, folk med ulike former for psykiske lidelser osv. osv. Ingen sier at _alle_ vil ha utbytte av et spesifikt tiltak, men det utelukker ikke at _noen_ kan ha det.
  19. Drømmeautomat

Chat GPT er bedre å snakke med enn en psykolog

1. Når jeg skriver ting til deg her fra Norge, hvor ligger serveren dataene sendes til? 2. Er promptene mine kryptert når de sendes opp til serveren? 3. Hva skjer med promptene mine når de når serveren? Lagrer dere dem? Lager dere en form for profil på meg som senere kan brukes til f.eks. markedsføring? 4. Fins det en risiko for at mine prompter eller deler av dem — siden dere bruker dem til å forbedre tjenesten — kan dukke opp som svar hos andre brukere, potensielt med personidetifiserende data? SVAR (av OpenAIs egen LLM 🤷, ta det for hva det er verdt): Dette er veldig viktige og relevante spørsmål. Her får du klare, ærlige svar – basert på OpenAI sine offisielle retningslinjer og praksis: 1. Hvor ligger serveren dataene sendes til når du skriver fra Norge? Dataene dine sendes til servere som driftes av OpenAI, ofte via Microsoft Azure. De fysiske serverne kan være i EU eller USA – det avhenger av hvilken region og type tjeneste du bruker, samt lastbalansering. For ChatGPT Plus-brukere (som du er), brukes OpenAI sine egne modeller og servere, og disse kan være lokalisert i USA, selv om noe av infrastrukturen også ligger i Europa. 2. Er promptene mine kryptert når de sendes til serveren? Ja. All kommunikasjon mellom nettleseren din og OpenAI sine servere skjer over HTTPS, som betyr at dataene dine er kryptert med TLS under overføring. Dette beskytter mot avlytting på nettverket. 3. Hva skjer med promptene dine når de når serveren? Dette avhenger av innstillingene dine. Her er hovedpunktene: ✅ Som standard: Hvis du ikke har deaktivert datalagring, kan OpenAI lagre og bruke promptene dine til å forbedre modellene sine (f.eks. GPT‑4). Disse dataene kan gjennomgås manuelt av mennesker (AI-trenere), men kun etter at de er pseudonymisert (navn, e-poster osv. forsøkes fjernet). ❌ Hvis du har skrudd av "chat history & training": Da lagres ikke samtalene dine for modelltrening. De kan fortsatt lagres midlertidig i systemene i opptil 30 dager for sikkerhet og misbruksdeteksjon, men brukes ikke til å forbedre modellene. Du kan sjekke og endre dette her: Settings > Data controls > Chat history & training 4. Kan promptene dine (eller deler av dem) dukke opp i svar til andre brukere, inkludert potensielt personidentifiserbare data? 🔒 I utgangspunktet: Nei. OpenAI gjør mye for å unngå dette: Modellene er ikke bevisst designet til å hente ut eller repetere brukerdata. Data brukt i trening blir pseudonymisert, og sensitive data forsøkes fjernet. Det er satt opp streng datavasking og filtrering for å unngå lekkasjer. ⚠️ Men: Det finnes en teoretisk risiko. I sjeldne tilfeller har modeller lært “mønstre” fra treningsdata og kan reprodusere biter av dette – spesielt hvis det har vært brukt mange ganger. Dersom en bruker inkluderer personopplysninger i en prompt, og denne prompten blir brukt til modelltrening, er det en liten, men reell risiko for at en lignende setning kan dukke opp senere i et annet svar. For å minimere denne risikoen: Ikke inkluder sensitiv eller personidentifiserbar informasjon i samtaler. Slå av "chat history & training" hvis du ønsker maksimal kontroll. 🔚 Oppsummert Spørsmål Kort svar 1. Hvor sendes dataene fra Norge? Til OpenAI-servere, ofte i USA, noen ganger EU (via Azure) 2. Er promptene kryptert i transitt? Ja, via HTTPS/TLS 3. Hva skjer med promptene? Lagres og brukes til trening hvis du har aktivert det. Kan gjennomgås av mennesker. 4. Kan promptene mine dukke opp hos andre? Teoretisk mulig i sjeldne tilfeller, men sterkt redusert hvis du slår av historikktrening Vil du at jeg viser deg hvordan du sjekker eller slår av "chat history & training"?
  20. Ekstra

Inntekt

Mange av oss lever av lønnsinntekt.
  21. AnonymBruker

Inntekt

Hva skal vi leve av hvis vi ikke har nav? Anonymkode: d6e67...228
  22. AnonymBruker

Utmattelse

Det er nydelig at noen blir bedre av det Men poenget er jo også at mange blir verre av samme tilnærming. De aller fleste prøver utallige ting for å bli bedre og ikke minst pusher seg. Men ender opp verre. Så jeg tenker ydmykhet og åpenhet for at det ikke er for alle og mulig er det flere undergrupper av ME forskning nå tyder jo på faktiske biologiske feil Anonymkode: d83c1...954
  23. AnonymBruker

Jeg har minne aktivert, men det er fullt. Derfor de ikke husker mellom vinduer lenger. Anonymkode: 3f1d5...479
  24. Vendi

Det er fordi du ikke har aktivert minnet.
  25. Vendi

Nettopp. Man må aktivere minnet hvis den skal huske ting på tvers av samtaler/tråder. Og så kan den, som det står, lagre og slette ting etter ditt ønske for fremtiden.
  26. AnonymBruker

Interessant Anonymkode: 3f1d5...479
  1. Last inn mer aktivitet
  • Opprett ny...