Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

1. Past hour
  2. Jeg hørte faktisk om en nylig forskningsstudie i radioen i dag. Det ble nevnt at man husket mindre fra stoff lest på nett enn i lærebok. Man leser på en annen måte, og hjernen føler ikke «behov» for å huske alle detaljer når informasjonen er så lett tilgjengelig uansett. Egentlig er jo dette ganske rasjonelt; enkelt sagt kan man bruke hjernekapasiteten til å løse problemstillinger i steden for å huske menger med informasjon. Men mulig noe går tapt på veien.
  3. Xtra

Hvorfor henger du på dol?

Jeg klgager ikke på tempoet, jeg ønsker på ingen måte at DOL skal være som Kvinneguiden. Egentlig klager jeg ikke i det hele tatt, men jeg savner mer variasjon og engasjement.
  4. kupton

Hvordan tolke dette?

Når personer ofte bruker alltid/aldri, ødelagt, for sent, skal aldri mer, og lignende "absoluttord" er sannsynligheten for å komme videre betydelig redusert.
  5. Tusen takk for svar. Jeg tenkte mest på seniorer.Var litt nyskjerrig på derrs erfaringer. Men ukritisk bruk av noesomhelst er jo ikke bra. Vi har alle våre feil og mangler tror jeg bare og vi har jo liksom ikke fått inn dette ved skolen på samme måte som barn og unge heldigvis gjør.
  6. AnonymBruker

Er kognitiv terapi på vei ut? Tenke nytt?

Takk for svar. Anonymkode: 5a626...f44
  7. AnonymBruker

Hvordan tolke dette?

Takk for godt råd som jeg helt hadde glemt. Det er dessverre for sent nå, men jeg skal ta det med meg videre i livet. Anonymkode: aab85...9b7
  8. AnonymBruker

Stakkars mamma

Ts. Vil bare si at jeg forstår deg. Min far misbrukte meg og min mor og tok fra meg all selvtillt. Jeg har våde opplevd og vært vitne til mye grusomt i oppveksten. Til tross for dette har jeg aldri hatet min far, kanskje fordi jeg har følt at jeg ikke fortjener bedre. Vet ikke om du kjenner deg igjen i det. Ønsker deg masse lykke til videre. Anonymkode: 3fe67...2af
  9. Today
  10. AnonymBruker

Verdi og mening

Ps. Har aldri bedt noen i rl om positiv bekreftelse på meg, ikke en gang hintet. Jeg har «bare» lengtet etter å føle meg verdifull hele livet - inni meg. Anonymkode: 52fd3...8e8
  11. Metakognitiv terapi er etter min vurdering den aller beste behandling mot angstlidelser. Jeg hadde i flere år gleden av å jobbe tett med en av de fremste i verden på MCT. Han påpekte flere ganger at mens sosial fobi i stor grad kan behandles "på kontoret", må unnvikende pf i langt større grad kombineres med eksponering ute i det virkelige livet.
  12. AnonymBruker

Hva har abilify maintena GJORT

Venninna mi ble helt stiv i ansiktet av den. Og de vil bare gi meg depot... men takk for tips Anonymkode: 9e4bf...77f
  13. AnonymBruker

Vennligst slett meg

Jeg kan ikke være her lenger, så velger nå å forlate dol for godt. Takk til alle som har bidratt med konstruktive svar til meg i min prosess. Ønsker alle lykke til videre i livet - både dere som sliter og dere som bidrar til at andre får en bedre hverdag. MxxM. Anonymkode: e3abf...673
  14. AnonymBruker

Håravfall

Hei, Stress kan føre til hårtap, og det er ikke uvanlig å miste så mye som opptil 150 hårstrå om dagen (kilde: https://hårtapsnett.no/hvor-mange-harstra-mister-man-hver-dag/) Så det er ikke sikkert du lider av noe permanent hårtap. Anonymkode: 898e4...25c
  15. Det er et omfattende spørsmål fordi "nettbruk" kan være alt mulig - spill, blogger / Instagram / facebook etc., lesing av nyheter, forskningsartikler eller annet som man tidligere leste på papir, søking etter og bestilling av alt fra billige varer til spennende reisemål, osv. i det uendelige. Mange sitter ved PC hele dagen i jobbsammenheng. Om man da er på Internett eller ikke, varierer nok. Men det er jo noe helt annet enn surfing for hyggens skyld. Dataeknologien (ikke bare Internett, men e-post og annet som gjør det enklere å dele / samarbeide), har nok redusert møtetiden noe, men en viss direkte kommunikasjon må man jo ha. Men det nytter ikke å si noe generelt om hele "arbeidslivet" på én gang. Det er nok f.eks. flere møter i Barnevernet enn på en oljeplattform. Ang. studier tror jeg det er gjort mest på effekter på barn og unge, og da ofte på "skjermtid" (TV / film, spill og sosiale medier sett mer eller mindre under ett). Og da er vel temperament (aggresjon, rastløshet etc.) mer i fokus enn glemsomhet.
  16. Jeg mener ikke at nett har mye bra sider men jeg lurer litt på hvor mye mengde spiller inn.Tror egentlig de færreste sitter timevis? Selv i jobbsammenheng. Møter er vel det som tar mest tid i arbeidslivet i dag?
  17. Hei. Kan starte med å si jeg er 30 år. For en tid siden fikk jeg skikkelige stikkinger i den ene eggstokken. Dette ga seg tildels etter mens. Så kom det tilbake igjen for noen uker siden, jeg oppsøkte lege og ble henvist til gynekolog. Han sa kun at det kunne se ut som om jeg hadde hatt en cyste på eggstokken som hadde sprukket, da han så en «hvit flekk» på ultralyden. I ettertid har jeg ikke tenkt mer over det før nå. Jeg har de siste 2 syklusene fått ømme bryster rett etter eggløsning, og det varer frem til mens. Jeg har fortsatt ømme bryster, men mensen uteblir. Hva er årsaken til dette? Jeg vet jeg har hatt eggløsning, men hvorfor uteblir mensen plutselig, og jeg har symptomer som tilsier at den burde kommet! Burde jeg bekymre meg? Kan legge til at jeg ikke er gravid, da det er fysisk umulig!
  18. AnonymBruker

Alkohol og leverprøver

Det håper jeg virkelig ikke 😬 Jeg har lenge (mis)brukt alkohol, og det har aldri slått ut på leverprøver. Ikke mens jeg har stått på lamictal, eller før den tid. Anonymkode: 803b0...80d
  19. Villanda

Alkohol og leverprøver

Eller.. er det mest ASAT som stiger etter alkoholkonsum? Høy ASAT/ALATratio, vil det si at ASAT er relativt høyere enn ALAT? Fint i såfall. Fint i såfall. Det kreves kanskje uansett konsum over tid for å gi utslag?
  20. AnonymBruker

Kan ikke nordmenn utleveres til utlandet?

I dette tilfelle har det vel skjedd en feil. Bevisst eller ubevisst. Nå ser de på om det er mulig å fjerne det, da det er gitt på falske premisser. Det er veldig få som støtter att en mistenkt forbryter får statsborgerskap. Anonymkode: 0e4b0...dc8
  21. AnonymBruker

Hvorfor henger du på dol?

Lurer litt på hvorfor du klager så mye over DOL da. Anonymkode: d6255...b6d
  22. AnonymBruker

Jeg mener ikke at vi skal sende terrorister til et øy uten ingenting. Det er åpenbart brudd på menneskerettigheter. Men det jeg mente, er at vi burde bygge et fengsel på et øy, der de alle mest verste kriminelle blir sendt til. Er ikke du enig? Anonymkode: de0be...6df
  23. AnonymBruker

Enig med deg. Anonymkode: de0be...6df
  24. AnonymBruker

Nardil og muskelsvakhet?

Tusen takk for svar! Er det en vanlig bivirkning? Hvordan var virkningen for deg ellers? Jeg har veldig lyst å prøve, men er litt redd da jeg har en muskelskade som jeg er redd for at skal bli mye verre. Anonymkode: ef046...245
  25. Villanda

Plutselig bivirkninger fra lamictal igjen

Fontex nedsetter konsentrasjonen av lamotrigin, så det er mulig du nå kan ta mindre Lamictal med samme effekt. Har du målt serumkonsentrasjonen på dosen som er effektiv for deg? Kanskje lurt å sjekke konsentrasjonen nå uansett. Informer lege (er jeg den rette til å si, men jeg har skjerpa meg kraftig), egentlig burde nok legen ha informert deg.
  26. AnonymBruker

Nardil og muskelsvakhet?

Det varierer fra person til person. Det er reversibelt. Jeg opplevde at det å gå opp trapper var et ork, og at jeg ikke klarte å prestere godt på trening. Jeg kjente meg utmattet og kraftløs. Jeg var godt trent fra før, men fikk store vansker med å opprettholde et aktivt/normalt liv pga en kombinasjon av hyppige blodtrykksfall (ramlet noen ganger), fatigue og muskelsvakhet. Bruker ikke Nardil lenger. Er ikke lenger godt trent som jeg var før jeg begynte med Nardil, men det er ikke lenger noe "i veien" med musklene mine. Anonymkode: fde72...08d
  27. Villanda

Alkohol og leverprøver

Vil én kveld med alkohol, ca 4 enheter kanskje, påvirke ALAT etter tre dager, slik at det ser ut som Lamictal gjør mer skade enn hva dom er reelt?
  1. Load more activity

Artikler fra forsiden

• Create New...