All aktivitet
Denne strømmen auto-oppdateres
- I går
-
Hvor plasserer du deg selv mtp grad av empati du har?
AnonymBruker svarte på AnonymBruker sitt emne i Psykiatri
Hallo politi hvordan går det Anonymkode: bca6a...0b1 -
15 år gammel kjenning av politiet brenner 3 personer levende
Everybody svarte på Sokk sitt emne i Åpent forum
Denne 15-åringen har bakgrunn fra Albania. -
Chat GPT er bedre å snakke med enn en psykolog
Hva mener du? Er chatGPT hacket og informasjon lekket? Lekket til hvem i så fall? Og er det farlig? Nei, tror ikke det. Ingen personopplysninger er med. Bare generelle ting folk er opptatte av der. Anonymkode: a04d8...c81 -
Ikke nødvendigvis. Det er jeg som skrev innlegget "Manglende empati" og jeg har vært mye innlagt på sykehus (ikke psykiske årsaker). Selv med folk med samme problemstilling som meg selv sliter jeg med å føle empati, selv om jeg forstår vanskene . Sikkert fordi jeg har så lite kontakt med følelser selv. Anonymkode: 2098e...bb1 -
Ja, men er det langt utenfor normalen tror du, slik man ser ved pf? Anonymkode: 6cd44...0eb
-
Everybody svarte på AnonymBruker sitt emne i Psykiatri
Man utvikler gjerne bedre empati med andre når man har vært syk selv og slitt i livet. -
Ja du har lav empati.
-
Chat GPT er bedre å snakke med enn en psykolog
AI er ikke bare et hack unna lekkasje, det er full oversvømmelse. Anonymkode: bb972...c69 -
Og har det endret seg etter at du ble syk? Jeg har mye empati for andre, over gjennomsnittet tenker jeg. Anonymkode: bd114...6a3
-
Hvorfor skriver du her i det hele tatt da?
-
Litt kortere oppsummert, for dem som syntes hovedinnlegget ble for langt: - Er bekymret for om jeg har store mangler ifht empati. Dette begrunnet med at jeg oppigjennom har ghostet flere folk uten at jeg plages med dårlig samvittighet, kun i korte blaff i situasjoner hvor jeg blir konfrontert ned det. Ellers tenker jeg lite på det. - Har også vært en mobber, noe jeg heller ikke har dårlig samvittighet for, er kun bekymret for om det noen gang skulle slå tilbake på meg selv. - Lyver eller modererer sannheten også en del, mest for å beskytte meg selv for kritikk, for å unngå å innrømme feil osv. Ingen dårlig samvittighet for det hvis jeg ikke blir tatt for det, men det er veldig sjeldent jeg blir. Å lyve for å unngå ydmykelse av noen sort har jeg drevet med hele livet, sitter i ryggmargen og kommer nesten på refleks. Kan ofte angre etterpå, fordi det ofte er småting som blir gjort nye større som følge av at jeg lyver om det. Har lett for å føle meg dum og ta kritikk tungt og la det gå på hele selvfølelsen løs, så lyvingen er nok en forsvarsmekanisme. Ikke lystløgneri. - Har lav selvfølelse, mye behov for alenetid, ser ofte på det sosiale som et ork som jeg må utholde. Under utredning hos DPS slo de fast at jeg har en del sosial engstelse, men ikke nok funksjonssvikt til at det kan sette sosial angst-diagnose, slik jeg tolket det. Alt dette er nok årsaken til at jeg er dårlig på selvhevdelse og som ofte gjør nære relasjoner vanskelige, i den grad at jeg kan føle meg invadert og begynner med ghostingen for å unnslippe. - Har en venninne som sliter psykisk, men merker det påvirker meg lite. Har tidligere mistet en annen venninne, en av mine nærmeste, i en ulykke. Da var første reaksjon at dette var noe jeg selv kunne høste sympati for, noe som gjorde meg "sett". Den følelsen levde side om side med sjokket over å miste en nær i i lang tid etter. Veldig motstridende. Skammer meg over den reaksjonen. - Mye omsorg for familie, utholder ikke tanken på at de skal ha der vondt på moen måte. Ikke i nærheten av samme empati for venner og andre, selv om jeg logisk sett forstår vanskene deres og er ganske god til å vise omtanke. Anonymkode: 6cd44...0eb
-
Sokk svarte på Sokk sitt emne i Åpent forum
Ja, den blir virkelig bare verre og verre. Jeg antar dette kan gi en pekepinn på at barnevernet ikke har de rette virkemidlene tilgjengelig til å håndtere mindreårige seriekriminelle. Han har jo tydeligvis hatt mulighet til å gjøre som han vil. -
Nei, jeg lever ikke i en drømmeverden, jeg synes det er mye galt med psykiatrien i dag. Jeg tror ikke det er lett å vinne frem i statlige erstatningsordninger (men jeg vet ikke akkurat hvordan praksis er i NPE, hvor godt de leter for å finne grunner til avslag). Men jeg tenker at denne saken er verdt å gi et forsøk. Ikke fordi man garantert vinner frem (jeg vet f.eks ikke svaret på foreldelsesspørsmålet - det må avklares først), men fordi jeg mener det har blitt begått urett og fordi den har noen prinsipielle sider som hadde hatt godt av å bli belyst.
-
Jeg er klar over det, har vært med på slike møter som helsepersonell. Helsevesenet blir ofte involvert uansett og det er gjerne dit klagene kommer først. Jeg heier uendelig mye på en fordomsfri behandling. Når det er sagt må jeg si at du lever i en drømmeverden.
-
Kombinasjonen - komorbiditet
-
Det ante jeg ikke. Mener du kombinasjonen eller at man forveksler diagnosene? 🤔
-
Er det vanlig at psykologer i dag er psykiatrifornektere?
Distansere seg og å gjøre narr av er vel ikke det samme? Anonymkode: ea65e...d7c -
frosken begynte å følge Synet og Utmattelse
-
Kanskje du kan ha nytte av å lese noen av historiene fra folk som har blitt bedre av ulike former for utmattelser, som er samlet inn av recovery norge. Du spør et eller annet sted i tråden om hvorvidt du bør slite deg ut en dag for så å ligge rett ut den neste. Det får jeg til å tenke på at du kanskje kunne hatt nytte av tenkningen som ligger bak gradert trening. Også gradert trening er et tema på recovery norge: Gradert trening – Recovery Norge Jeg liker den nettsiden, fordi de har samlet historier fra folk som har klart å finne en vei ut av utmattelse. Og så lenge ikke din utmattelse skyldes udiagnostisert alvorlig sykdom, så tror jeg tiltakene som fungerer vil være det samme enten du er utmattet etter langvarige psykiske lidelser, covid eller annet.
-
Hvis det er mindre enn tre måneder siden du fikk de nye brillene, så kan du benytte "fornødhetsgarantien". Garantert fornøyd | Specsavers Norge
-
det er helt vanlige innhold i samtaler. Bare ikke si noe om konkrete planer, bare at du har det veldig vanskelig så går det helt greit. Anonymkode: 6e32f...dd3
-
Det må da ha dratt ut litt mer detaljer enn bare det? Du trenger ikke utdype altså, men jeg vil tro de får omtrent akkurat den meldingen der temmelig ofte og jeg vet av egen erfaring at eks. legevakt reagerer ikke så veldig på om du forteller om selvmordstanker når du ringer. Anonymkode: 54f39...c8e
-
Man er aldri ordentlig anonym og skriver man for mye kan de lett finne det ut, jeg er derfor tvunget til å holde det vagt. Anonymkode: 8e18d...ed8
-
frosken svarte på Sokk sitt emne i Åpent forum
Han kommer til å bli sittende innesperret lenge, - vanskelig å se for seg noe annet utfall. -
frosken svarte på Sokk sitt emne i Åpent forum
Det er helt forferdelig at man ikke har klart å stoppe denne ungdommen for lengst. Synes saken bare blir verre og verre. -
Så du trenger en slags rådgiver? Advokat? Prest? En litt praktisk anlagt psykolog?