Fuzzie Skrevet 18. november 2000 Del Skrevet 18. november 2000 For de som ikke skjønner; les eldre innlegg "vil ikke ha meg mere...?" Nå har vi prøvd å prate ut så godt som det er mulig, men vi finner ingen løsning, så det ser ut til at det ender med separasjon. For barnas skyld skal vi skilles som venner.Jeg og barna flytter fordi huset tilhører gården. Men det er så mye jeg lurer på.... Hva med alt innboet i huset(saker og ting), hvordan fordeler man det? Må man ha advokat og er ikke det dyrt? Hvordan gjør man det i høytidene, med tanke på barna(3 og 6 år), hva skal vi si til dem,hvordan forklare...? vi har fått time på et familievernkontor, men jeg lurer på en del ting: Hva skjer under en megling? Hva hvis man ikke blir enige? Hvordan greie seg økonomisk?(jeg har ikke 100%) Og hva skjer etterpå? Blir man separert eller skilt? Dette er kjempetungt, jeg har problemer med å sove om natta , jeg klarer nesten ikke å spise, tankene svirrer rundt dette hele tiden, jeg vet ærlig ikke om jeg takler det....Bare tanken på legge seg om kveldene alene er skremmende, ingen å prate med, hvordan har andre taklet dette? Tar imot alle råd! En ting er iallefall sikkert at vi som par går ikke, defor er vi blitt enige om å bryte mens det fortsatt er mulig å være venner. Målet vårt er å gjøre det beste for barna, men hva er det beste for barna i en slik situasjon? Er det noe jeg har glemt å spørre om så bare kom med svar på det også.... ...please hjelp meg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10058-separasjon-skilsmisse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fuzzie Skrevet 18. november 2000 Forfatter Del Skrevet 18. november 2000 For de som ikke skjønner; les eldre innlegg "vil ikke ha meg mere...?" Nå har vi prøvd å prate ut så godt som det er mulig, men vi finner ingen løsning, så det ser ut til at det ender med separasjon. For barnas skyld skal vi skilles som venner.Jeg og barna flytter fordi huset tilhører gården. Men det er så mye jeg lurer på.... Hva med alt innboet i huset(saker og ting), hvordan fordeler man det? Må man ha advokat og er ikke det dyrt? Hvordan gjør man det i høytidene, med tanke på barna(3 og 6 år), hva skal vi si til dem,hvordan forklare...? vi har fått time på et familievernkontor, men jeg lurer på en del ting: Hva skjer under en megling? Hva hvis man ikke blir enige? Hvordan greie seg økonomisk?(jeg har ikke 100%) Og hva skjer etterpå? Blir man separert eller skilt? Dette er kjempetungt, jeg har problemer med å sove om natta , jeg klarer nesten ikke å spise, tankene svirrer rundt dette hele tiden, jeg vet ærlig ikke om jeg takler det....Bare tanken på legge seg om kveldene alene er skremmende, ingen å prate med, hvordan har andre taklet dette? Tar imot alle råd! En ting er iallefall sikkert at vi som par går ikke, defor er vi blitt enige om å bryte mens det fortsatt er mulig å være venner. Målet vårt er å gjøre det beste for barna, men hva er det beste for barna i en slik situasjon? Er det noe jeg har glemt å spørre om så bare kom med svar på det også.... ...please hjelp meg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10058-separasjon-skilsmisse/#findComment-52874 Del på andre sider Flere delingsvalg…
søkende Skrevet 18. november 2000 Del Skrevet 18. november 2000 Kan ikke svare på alle spørsmålene, men her er min erfaring fra samlivsbrudd. Vi var aldri gift, men etablerte oss sammen. Vi delte alt likt så godt det lot seg gjøre. Jeg betalte han ut av leiligheten. Du har rett på bidrag ca. 18 % av hans inntekt. Du får også barnetrygd for en ekstra. Har du barnehageplass, kan du søke trygdekontoret om å få dekket 70 % av utgiftene. Du kommer også i skatte klasse 2. Flytter dere fra hverandre før nyttår, får du det for hele 2000. Ha barna annenhver jul og nyttår. Han bør ha dem annenhver helg og en overnatting i uka.Og 2 uker på sommeren. Over til din innstilling om å bli alene. Husk at du også får frihet! Med den rette innstillingen bør du finne det ganske deilig...Du bestemmer over ditt eget liv uten han å ta hensyn til. Til og med fjernkontrollen er bare din :0) Kontakt gamle venner, gjerne de single. Du kommer også til å ioppdage att du får mer tid til barna dine. Les og spill spill med dem, ta de med på små utflukter. Kort og godt: Forandre innstillingen din! Håper det går bra for dere alle . Klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10058-separasjon-skilsmisse/#findComment-46099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
søkende Skrevet 18. november 2000 Del Skrevet 18. november 2000 Kan ikke svare på alle spørsmålene, men her er min erfaring fra samlivsbrudd. Vi var aldri gift, men etablerte oss sammen. Vi delte alt likt så godt det lot seg gjøre. Jeg betalte han ut av leiligheten. Du har rett på bidrag ca. 18 % av hans inntekt. Du får også barnetrygd for en ekstra. Har du barnehageplass, kan du søke trygdekontoret om å få dekket 70 % av utgiftene. Du kommer også i skatte klasse 2. Flytter dere fra hverandre før nyttår, får du det for hele 2000. Ha barna annenhver jul og nyttår. Han bør ha dem annenhver helg og en overnatting i uka.Og 2 uker på sommeren. Over til din innstilling om å bli alene. Husk at du også får frihet! Med den rette innstillingen bør du finne det ganske deilig...Du bestemmer over ditt eget liv uten han å ta hensyn til. Til og med fjernkontrollen er bare din :0) Kontakt gamle venner, gjerne de single. Du kommer også til å ioppdage att du får mer tid til barna dine. Les og spill spill med dem, ta de med på små utflukter. Kort og godt: Forandre innstillingen din! Håper det går bra for dere alle . Klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10058-separasjon-skilsmisse/#findComment-52975 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 18. november 2000 Del Skrevet 18. november 2000 Dette har jeg gått gjennom selv nå nylig, ingen lett sak, men det gikk da. Det er fint at dere er venner, det er utrolig viktig for barna at dere kan samarbeide. Vi ble enige om at han skulle beholde huset, men kjøpe meg ut, så dette gjorde vi. Det er bare å finne en takstmann som kan sette verdien på det og dele det i to, men trekke av eventuelle gjeld som måtte være igjen på huset eller lignende. Det ble en uvant tid for både unger og oss, men til nå fungerer det fint. Det er viktig at man tar tid til å prate med barna og la dem få reagere på dette. Nå bor et barn hos hver av oss, og det går veldig bra. Når det gjelder høytider og slikt lar vi barna bestemme hvor de vil være og ikke. selv om vi er separert klarer vi å holde på noen tradisjoner. Med hensyn til barna er det ikke like lett, men her gjelder det å være tolmodig, vise dem at det er like tryggt hos mamma og pappa selv om de ikke bor sammen. Kommer ikke på mer i farten jeg, men er det mer du lurer på er det bare å spørre:_) Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10058-separasjon-skilsmisse/#findComment-46116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 18. november 2000 Del Skrevet 18. november 2000 Dette har jeg gått gjennom selv nå nylig, ingen lett sak, men det gikk da. Det er fint at dere er venner, det er utrolig viktig for barna at dere kan samarbeide. Vi ble enige om at han skulle beholde huset, men kjøpe meg ut, så dette gjorde vi. Det er bare å finne en takstmann som kan sette verdien på det og dele det i to, men trekke av eventuelle gjeld som måtte være igjen på huset eller lignende. Det ble en uvant tid for både unger og oss, men til nå fungerer det fint. Det er viktig at man tar tid til å prate med barna og la dem få reagere på dette. Nå bor et barn hos hver av oss, og det går veldig bra. Når det gjelder høytider og slikt lar vi barna bestemme hvor de vil være og ikke. selv om vi er separert klarer vi å holde på noen tradisjoner. Med hensyn til barna er det ikke like lett, men her gjelder det å være tolmodig, vise dem at det er like tryggt hos mamma og pappa selv om de ikke bor sammen. Kommer ikke på mer i farten jeg, men er det mer du lurer på er det bare å spørre:_) Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10058-separasjon-skilsmisse/#findComment-52992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hawkwind Skrevet 18. november 2000 Del Skrevet 18. november 2000 Har ikke vært skilt selv, heldigvis, men er skilsmissebarn; så et og annet har jeg plukket opp. Benytt deg av vennekrets og familie for hjelp og støtte. Det er utrolig viktig. Få tak i mest mulig informasjon om hva du har rett til (som Tjorven og søkende skriver en god del om). Om du har noen god hobby - bruk en del tid på den; som en begynnelse til å pleie og dyrke deg selv litt. Forøvrig - lykke til videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10058-separasjon-skilsmisse/#findComment-46201 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hawkwind Skrevet 18. november 2000 Del Skrevet 18. november 2000 Har ikke vært skilt selv, heldigvis, men er skilsmissebarn; så et og annet har jeg plukket opp. Benytt deg av vennekrets og familie for hjelp og støtte. Det er utrolig viktig. Få tak i mest mulig informasjon om hva du har rett til (som Tjorven og søkende skriver en god del om). Om du har noen god hobby - bruk en del tid på den; som en begynnelse til å pleie og dyrke deg selv litt. Forøvrig - lykke til videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10058-separasjon-skilsmisse/#findComment-53077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bjørn Skrevet 19. november 2000 Del Skrevet 19. november 2000 Kan ikke svare på alle spørsmålene, men her er min erfaring fra samlivsbrudd. Vi var aldri gift, men etablerte oss sammen. Vi delte alt likt så godt det lot seg gjøre. Jeg betalte han ut av leiligheten. Du har rett på bidrag ca. 18 % av hans inntekt. Du får også barnetrygd for en ekstra. Har du barnehageplass, kan du søke trygdekontoret om å få dekket 70 % av utgiftene. Du kommer også i skatte klasse 2. Flytter dere fra hverandre før nyttår, får du det for hele 2000. Ha barna annenhver jul og nyttår. Han bør ha dem annenhver helg og en overnatting i uka.Og 2 uker på sommeren. Over til din innstilling om å bli alene. Husk at du også får frihet! Med den rette innstillingen bør du finne det ganske deilig...Du bestemmer over ditt eget liv uten han å ta hensyn til. Til og med fjernkontrollen er bare din :0) Kontakt gamle venner, gjerne de single. Du kommer også til å ioppdage att du får mer tid til barna dine. Les og spill spill med dem, ta de med på små utflukter. Kort og godt: Forandre innstillingen din! Håper det går bra for dere alle . Klem Godt og modent svar! Det er mye positivt å si om å være singel En meget viktig ting: Du kan møte en ny og bedre kjærlighet når du etter nedturen har løftet deg igjen - og møter dine medmennesker med rak rygg og fast blikk. Det er slike kvinner vi menn vil ha. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10058-separasjon-skilsmisse/#findComment-46343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bjørn Skrevet 19. november 2000 Del Skrevet 19. november 2000 Kan ikke svare på alle spørsmålene, men her er min erfaring fra samlivsbrudd. Vi var aldri gift, men etablerte oss sammen. Vi delte alt likt så godt det lot seg gjøre. Jeg betalte han ut av leiligheten. Du har rett på bidrag ca. 18 % av hans inntekt. Du får også barnetrygd for en ekstra. Har du barnehageplass, kan du søke trygdekontoret om å få dekket 70 % av utgiftene. Du kommer også i skatte klasse 2. Flytter dere fra hverandre før nyttår, får du det for hele 2000. Ha barna annenhver jul og nyttår. Han bør ha dem annenhver helg og en overnatting i uka.Og 2 uker på sommeren. Over til din innstilling om å bli alene. Husk at du også får frihet! Med den rette innstillingen bør du finne det ganske deilig...Du bestemmer over ditt eget liv uten han å ta hensyn til. Til og med fjernkontrollen er bare din :0) Kontakt gamle venner, gjerne de single. Du kommer også til å ioppdage att du får mer tid til barna dine. Les og spill spill med dem, ta de med på små utflukter. Kort og godt: Forandre innstillingen din! Håper det går bra for dere alle . Klem Godt og modent svar! Det er mye positivt å si om å være singel En meget viktig ting: Du kan møte en ny og bedre kjærlighet når du etter nedturen har løftet deg igjen - og møter dine medmennesker med rak rygg og fast blikk. Det er slike kvinner vi menn vil ha. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10058-separasjon-skilsmisse/#findComment-53219 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solveig Vennesland, Familierådgiver Skrevet 19. november 2000 Del Skrevet 19. november 2000 Kjære Fuzzie! Det beste dere som foreldre kan gjøre for barna er å være åpne og tydelige om 1. at dere skal flytte fra hverandre, og 2. at dere fortsatt er mamma og pappa og skal være sammen med barna. Alle som er gift og har barn under 16 år, må til mekling. I mekling handler det om barna og hva dere foreldre mener er best for barna, hvor de skal bo, og når og hvor mye de skal være sammen med mamma og pappa. I mekling kan dere også bli enige om hva dere skal gjøre til jul. En samarbeidsavtale lages, gjerne skriftlig, som dere beholder selv. Etter endt mekling, fra 1-3 timer, får dere en meklingsattest som vedlegges søknadspapirene om separasjon. Etter 1 års separasjon kan det søkes om skilsmisse. Det er fylkesmannen som gir formell tillatelse om separasjon og om skilsmisse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10058-separasjon-skilsmisse/#findComment-46424 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solveig Vennesland, Familierådgiver Skrevet 19. november 2000 Del Skrevet 19. november 2000 Kjære Fuzzie! Det beste dere som foreldre kan gjøre for barna er å være åpne og tydelige om 1. at dere skal flytte fra hverandre, og 2. at dere fortsatt er mamma og pappa og skal være sammen med barna. Alle som er gift og har barn under 16 år, må til mekling. I mekling handler det om barna og hva dere foreldre mener er best for barna, hvor de skal bo, og når og hvor mye de skal være sammen med mamma og pappa. I mekling kan dere også bli enige om hva dere skal gjøre til jul. En samarbeidsavtale lages, gjerne skriftlig, som dere beholder selv. Etter endt mekling, fra 1-3 timer, får dere en meklingsattest som vedlegges søknadspapirene om separasjon. Etter 1 års separasjon kan det søkes om skilsmisse. Det er fylkesmannen som gir formell tillatelse om separasjon og om skilsmisse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10058-separasjon-skilsmisse/#findComment-53300 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.