Ulv I Faarikaal Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Forenklet : En barnløs med en bror i live testamenterer penger til et "påbegynt" ufødt barn, og et barn som skal påbegynnes senere. Foreldrene er gift. Testator dør straks etter at testamentet er skrevet og undertegnet med vitner og formriktig satt opp. Spørsmålet er hvem som får arven hvis: 1. det ufødte barnet dør i morens mage. 2. det andre barnet aldri blir påbegynt. Altså kommer ingen barn til verden. Ingen forbehold er tatt om dette i testamentet. Jeg har en følelse at dette testamentet i utgangspunktet er ugyldig, og at broren får arven. Testator burde selvsagt angitt hva som skulle skje da, men det er ikke gjort. Spørsmålet er også om det er lov å testamentere til en som ikke er født, det vil jo legge utidig press på den som senere skal føde barnet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100722-juss-testamentere-til-uf%C3%B8dte-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest soto Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Dette studerte jeg jo for noen år siden, men det meste har gått i glemmenoken. Husker en ting: Det er lov å testamenetere til et barn i magen, men barnet må være unnfanget. Hvis barnet dør i mors mage, er det de som ville vært arvinger til barnet som arver i stedet. Det er ikke mulig å testamentere til barn som ikke er unnfanget, men påtenkt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100722-juss-testamentere-til-uf%C3%B8dte-barn/#findComment-571574 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 12. april 2003 Forfatter Del Skrevet 12. april 2003 Dette studerte jeg jo for noen år siden, men det meste har gått i glemmenoken. Husker en ting: Det er lov å testamenetere til et barn i magen, men barnet må være unnfanget. Hvis barnet dør i mors mage, er det de som ville vært arvinger til barnet som arver i stedet. Det er ikke mulig å testamentere til barn som ikke er unnfanget, men påtenkt. Aner det kan være riktig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100722-juss-testamentere-til-uf%C3%B8dte-barn/#findComment-571577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 12. april 2003 Forfatter Del Skrevet 12. april 2003 Dette studerte jeg jo for noen år siden, men det meste har gått i glemmenoken. Husker en ting: Det er lov å testamenetere til et barn i magen, men barnet må være unnfanget. Hvis barnet dør i mors mage, er det de som ville vært arvinger til barnet som arver i stedet. Det er ikke mulig å testamentere til barn som ikke er unnfanget, men påtenkt. Men siden dokumentet inneholder en ulovlig klausul, er resten gyldig ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100722-juss-testamentere-til-uf%C3%B8dte-barn/#findComment-571578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Dersom et testament inneholder en ugyldig disposisjon, vil denne disposisjonen bli fjernet uten at hele testamentet av den grunn trenger å bli ugyldig. I følge arvelovens §71 må man være født eller avla når arvelater (i dette tilfellet far) dør. Dvs. at barnet i mors mage er arving, men ikke det barnet som ikke er unnfanget. Dersom barnet i mors mage dør gjenstår det vel ingen som kan arve etter testament, og da må man følge reglene i arveloven. Forutsatt at far ikke har andre barn fra før, skal hans hustru da arve halvparten av verdiene etter sin mann, jfr. §6 i arveloven. Resten tilfaller da hans foreldre (slektsarvinger). Hustruen skal likevel ha minst 6 ganger folketrygdens grunnbeløp, selv om dette overstiger halvparten av verdiene. Det betyr at dersom mannen bare etterlater seg verdier tilsvarende 5 ganger grunnbeløpet, arver hustruen alt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100722-juss-testamentere-til-uf%C3%B8dte-barn/#findComment-571613 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Dersom et testament inneholder en ugyldig disposisjon, vil denne disposisjonen bli fjernet uten at hele testamentet av den grunn trenger å bli ugyldig. I følge arvelovens §71 må man være født eller avla når arvelater (i dette tilfellet far) dør. Dvs. at barnet i mors mage er arving, men ikke det barnet som ikke er unnfanget. Dersom barnet i mors mage dør gjenstår det vel ingen som kan arve etter testament, og da må man følge reglene i arveloven. Forutsatt at far ikke har andre barn fra før, skal hans hustru da arve halvparten av verdiene etter sin mann, jfr. §6 i arveloven. Resten tilfaller da hans foreldre (slektsarvinger). Hustruen skal likevel ha minst 6 ganger folketrygdens grunnbeløp, selv om dette overstiger halvparten av verdiene. Det betyr at dersom mannen bare etterlater seg verdier tilsvarende 5 ganger grunnbeløpet, arver hustruen alt. Leste gjennom innlegget ditt en gang til. Det var vel ingen foreldre i live i dette tilfellet, så da er det broren som arver det hustruen ikke får. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100722-juss-testamentere-til-uf%C3%B8dte-barn/#findComment-571614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 12. april 2003 Forfatter Del Skrevet 12. april 2003 Dersom et testament inneholder en ugyldig disposisjon, vil denne disposisjonen bli fjernet uten at hele testamentet av den grunn trenger å bli ugyldig. I følge arvelovens §71 må man være født eller avla når arvelater (i dette tilfellet far) dør. Dvs. at barnet i mors mage er arving, men ikke det barnet som ikke er unnfanget. Dersom barnet i mors mage dør gjenstår det vel ingen som kan arve etter testament, og da må man følge reglene i arveloven. Forutsatt at far ikke har andre barn fra før, skal hans hustru da arve halvparten av verdiene etter sin mann, jfr. §6 i arveloven. Resten tilfaller da hans foreldre (slektsarvinger). Hustruen skal likevel ha minst 6 ganger folketrygdens grunnbeløp, selv om dette overstiger halvparten av verdiene. Det betyr at dersom mannen bare etterlater seg verdier tilsvarende 5 ganger grunnbeløpet, arver hustruen alt. Arvelater er ikke far til barnet / barna. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100722-juss-testamentere-til-uf%C3%B8dte-barn/#findComment-571653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Arvelater er ikke far til barnet / barna. Det var ikke helt lett å skjønne ut fra det du opprinnelig skrev. Da antar jeg at arvelater ikke er den som er gift med barnets mor? Uansett: en nøyere finlesing av arveloven (er noen år siden jeg hadde eksamen i arverett nå), viser følgende: Arvelater, A, kan testamentere både til et ufødt barn B og et ikke påbegynt barn C. Dette går fram av §71 1. og 2.ledd. Man kan testamentere alt som ikke berøres av pliktarv til et barn som ikke er avla, så fremt foreldrene til dette barnet er avla. Her er jo mor til det planlagte barn født. A har ingen livsarvinger, slik at han kan testamentere alle sine verdier til de to ufødte barna. I og med at A dør først, har arven gått over til B og C. Hva som skjer når B dør er avhengig av formuleringen i testamentet. Dersom det er spesifisert hvor stor del B og C skal ha, vil Bs del da gå over til barnets foreldre. Men testamentet kan også inneholde formuleringer som gjør at alt går til den andre som står i testamentet, altså C. Arv må gjøres gjeldende innen 10 år. Dvs. at når det har gått 10 år etter As død og C ikke er født, vil arven gå til As bror. Hvor mye dette blir, vil som sagt avhenge av testamentets formulering, Noe forvirrende, men en nokså uvanlig situasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100722-juss-testamentere-til-uf%C3%B8dte-barn/#findComment-571961 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Det var ikke helt lett å skjønne ut fra det du opprinnelig skrev. Da antar jeg at arvelater ikke er den som er gift med barnets mor? Uansett: en nøyere finlesing av arveloven (er noen år siden jeg hadde eksamen i arverett nå), viser følgende: Arvelater, A, kan testamentere både til et ufødt barn B og et ikke påbegynt barn C. Dette går fram av §71 1. og 2.ledd. Man kan testamentere alt som ikke berøres av pliktarv til et barn som ikke er avla, så fremt foreldrene til dette barnet er avla. Her er jo mor til det planlagte barn født. A har ingen livsarvinger, slik at han kan testamentere alle sine verdier til de to ufødte barna. I og med at A dør først, har arven gått over til B og C. Hva som skjer når B dør er avhengig av formuleringen i testamentet. Dersom det er spesifisert hvor stor del B og C skal ha, vil Bs del da gå over til barnets foreldre. Men testamentet kan også inneholde formuleringer som gjør at alt går til den andre som står i testamentet, altså C. Arv må gjøres gjeldende innen 10 år. Dvs. at når det har gått 10 år etter As død og C ikke er født, vil arven gå til As bror. Hvor mye dette blir, vil som sagt avhenge av testamentets formulering, Noe forvirrende, men en nokså uvanlig situasjon. Må korrigere meg selv litt.. på slutten blandet jeg sammen to ulike situasjoner. Dersom A dør først vil Bs mor arve når B dør - formuleringen i testamentet spiller ingen rolle. (Døde B først ville det bety noe.) Da tror jeg endelig jeg er enig med meg selv! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100722-juss-testamentere-til-uf%C3%B8dte-barn/#findComment-572307 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angela1365380318 Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Er dette noe du dikter opp i ren kjedsommelighet eller er situvasjonen virkelig? I så fall, hva om det blir født at barn til, D, vil det ikke arve noen ting, men søskene B og C vil på alt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100722-juss-testamentere-til-uf%C3%B8dte-barn/#findComment-572334 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 13. april 2003 Forfatter Del Skrevet 13. april 2003 Er dette noe du dikter opp i ren kjedsommelighet eller er situvasjonen virkelig? I så fall, hva om det blir født at barn til, D, vil det ikke arve noen ting, men søskene B og C vil på alt? Det er også et moment at det kan bli født flere. Det må nok tas høyde for flere ting. Jo flere barn, jo mindre på hver, hvis klausul sier at pengene skal deles på alle. Når skal de deles ? osv. Kanskje bedre med et fond hor verdiene deles ut etter et mønster over tid ? Spørs hvor overformynderiet kommer inn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100722-juss-testamentere-til-uf%C3%B8dte-barn/#findComment-572336 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 13. april 2003 Forfatter Del Skrevet 13. april 2003 Det var ikke helt lett å skjønne ut fra det du opprinnelig skrev. Da antar jeg at arvelater ikke er den som er gift med barnets mor? Uansett: en nøyere finlesing av arveloven (er noen år siden jeg hadde eksamen i arverett nå), viser følgende: Arvelater, A, kan testamentere både til et ufødt barn B og et ikke påbegynt barn C. Dette går fram av §71 1. og 2.ledd. Man kan testamentere alt som ikke berøres av pliktarv til et barn som ikke er avla, så fremt foreldrene til dette barnet er avla. Her er jo mor til det planlagte barn født. A har ingen livsarvinger, slik at han kan testamentere alle sine verdier til de to ufødte barna. I og med at A dør først, har arven gått over til B og C. Hva som skjer når B dør er avhengig av formuleringen i testamentet. Dersom det er spesifisert hvor stor del B og C skal ha, vil Bs del da gå over til barnets foreldre. Men testamentet kan også inneholde formuleringer som gjør at alt går til den andre som står i testamentet, altså C. Arv må gjøres gjeldende innen 10 år. Dvs. at når det har gått 10 år etter As død og C ikke er født, vil arven gå til As bror. Hvor mye dette blir, vil som sagt avhenge av testamentets formulering, Noe forvirrende, men en nokså uvanlig situasjon. Litt uvanlig, men forståelig hvis man vil at akkurat den familien skal arve og man vil sikre at foreldrene ikke tar kål på alle penga, og at ungene ikke får noe. Men jeg skjønner at det må opprettes et fond som gir barna penger over tid, slik at f eks barnas øvre skoleår fra 15 års alder sikres. Greit å ha noen innspill før advokaten må inn, og at man vet hva man vil. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100722-juss-testamentere-til-uf%C3%B8dte-barn/#findComment-572338 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 Litt uvanlig, men forståelig hvis man vil at akkurat den familien skal arve og man vil sikre at foreldrene ikke tar kål på alle penga, og at ungene ikke får noe. Men jeg skjønner at det må opprettes et fond som gir barna penger over tid, slik at f eks barnas øvre skoleår fra 15 års alder sikres. Greit å ha noen innspill før advokaten må inn, og at man vet hva man vil. Er det snakk om store summer, vil overformynderiet komme inn og styre pengene fram til barna er 18, slik at foreldrene ikke får bruke dem opp. Dersom arvelater gifter seg eller får barn vil jo beløpet som gis bort automatisk redusert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100722-juss-testamentere-til-uf%C3%B8dte-barn/#findComment-573166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 14. april 2003 Forfatter Del Skrevet 14. april 2003 Er det snakk om store summer, vil overformynderiet komme inn og styre pengene fram til barna er 18, slik at foreldrene ikke får bruke dem opp. Dersom arvelater gifter seg eller får barn vil jo beløpet som gis bort automatisk redusert. Skjønner. Jeg er kommet litt videre, og hvis pengene til unga står i et fond de ikke har disposisjon over, men får ut visse summer eller andeler ved visse aldre, hva gjør overformynderiet da ? Hvis summene enkeltvis er store og mottaker er under 18, så trer overformynderiet sikkert inn. Hvis fondet stiller f eks 5.000 til rådighet pr mnd, og ungen er 15 år, hva da ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100722-juss-testamentere-til-uf%C3%B8dte-barn/#findComment-573180 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.