Gjest usikker mamma Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Kjære Mette Moen. Nå like før helgen fikk jeg prøvesvar fra det sykehuset jeg tilhører. Jeg er under behandling på en anestesiavdeling(smertepol)... og jeg har i lengre tid følt meg dårlig...Jeg har hatt endel avvik på mange blodverdier så de tok en ny nå her for ca 14 dager siden. Nok med den saken og over til de rene fakta. Jeg er gravid i ca 9-10 uke nå.. noe jeg ikke har vist før for en ca uke siden. Jeg har hatt mye ubalanse i stofskiftet og verdiene har vært dårlige.. Min lege på sykehuset vet ikke ennå at jeg er gravid (jeg har liksom vært så "nedkjørt" mente hun vel at hun ikke vurderte mulighet for svagerskap slik min tilstand var:-)) Kan et svangerskap påvirke tsh,T3,T4 fritt T4... henholdsvise verdier spriker veldig Tsh på 0.02 , mens T3 ligger på 0,8, og T4 på 14 Fritt T4 på 9.. (er medikamentert med levaxin 150 mikrogram dgl. Tsh har vært nærmere 8... Nok med stoffskiftet..Det har antagelig mer med svagerskapet... men plages mye med sårhet nentil , tørr hud osv.nedsatt matlyst ....Aldri hatt vektproblemer , heller i motsatt fortegn. det har jeg levd med etter at barn født i -94 kom... Jeg er vel mest lei av disse opp og ned verdiene.. men da posten kom i dag fikk jeg vite at jeg måtte henvises videre til en spesialist også for at leukocytterverdier og neutrofileverdier lå for høyt samt basofile lavt, magnesiun lavt, b12 på 919????? (feil i prøvematriale)... kan det også være svagerskapsrelatert? Det er påskefri og jeg er redd jeg blir verre. Jeg er ingen medisiner men prøver å finne ut hva dette er.. Kan dette være svangerskapsrelatert eller er det noen annet som ikke er helt tipp topp..I den siste tiden har jeg vært så dårlig at jeg ikke tør gå ut alene pga at jeg besvimer lett(lavtblodtrykk?)..og kaster opp nesten hele dagen og blir veldig fort fysisk sliten. Trimgruppen måtte jeg stå over. Det er selvsagt ikke så veldig unormal ved et svangerskap og svangerskapskvalme da.. men ganske hyppige oppstøt gjør noe med det sosiale livet mitt. Jeg vil ikke ha det sånn og ønker hjelp for komme meg opp på bena og til mine andre barn og mann og ha et sosialt liv... Uff mye syt ..men tusen takk HVIS du kan svare på noen av disse spørsmål. Dette er para 5 5 svagerskap som det heter på fagsprøket eller:-)) ..evt henvise spørsmålet til en annen som kan svare.. Tusen takk på forhånd. GOD PÅSKE:-))))) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100759-pr%C3%B8vesvar-gravid-og-sv%C3%A6rt-sliten/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 I graviditet endrer en del blodproveverdier seg, bla stoffskifteproever. Disse proever paavirkes ogsaa av behandling med levaxin som du bruker for lavt stoffskifte? Jeg er ikke ekspert paa denne behandlingen, men har oppfattet at man ofte doserer saa TSH blir lavt. Normalverdien er i min tabell for TSH: 0,4-5,5. T4 65-155, fritt T4 11-26, fritt T3 3.7-6,9. Jeg har ikke verdier for svangerskap og under behandling. Magnesium ligger vanligvis paa 0,70-0.95. Det er ikke en vanlig proeve aa ta. Hvis man kaster opp kan elektrolytter bli endret (magnesium er en elektrolytt). Hvite blodlegemer (leukocytter) oeker under svangerskap. B12 ligger normalt paa 150-450, det boer ikke bli for lavt. Mon ikke det er svangerskapet som bringer dge ut av form? Umiddelbart synes jeg ikke det er noe alarmerende i de omtalte proever, saa slapp av og snakk med din lege over paaske. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100759-pr%C3%B8vesvar-gravid-og-sv%C3%A6rt-sliten/#findComment-575045 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.