Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest til deg

Husk alternativ kilde til varme.. ikke bare strøm. Peis/peisovn. Isoler godt!! Veldig viktig, det er ikke gjort her i huset. Isoler mot kulde, og isoler mot lyd. Dere kan spare penger på å gjøre småting selv (eller få hjelp av venner) som maling, legge fliser. Toalett som "henger" på vegger er veldig greit når gulvet skal vaskes, men den tar plass bak veggen. Trenger dere så mange boder? Nei mener jeg.. målet er at man ikke samler på alt, men kvitter seg med ting som bare blir liggende. Husk god skapplass!! Veldig viktig. Greit med skap bygd i huset (om du forstår hva jeg mener..).

Husk alternativ kilde til varme.. ikke bare strøm. Peis/peisovn. Isoler godt!! Veldig viktig, det er ikke gjort her i huset. Isoler mot kulde, og isoler mot lyd. Dere kan spare penger på å gjøre småting selv (eller få hjelp av venner) som maling, legge fliser. Toalett som "henger" på vegger er veldig greit når gulvet skal vaskes, men den tar plass bak veggen. Trenger dere så mange boder? Nei mener jeg.. målet er at man ikke samler på alt, men kvitter seg med ting som bare blir liggende. Husk god skapplass!! Veldig viktig. Greit med skap bygd i huset (om du forstår hva jeg mener..).

Vedr.: "Toalett som "henger" på vegger er veldig greit når gulvet skal vaskes, men den tar plass bak veggen.

Vi har akkurat bygd nytt bad. Og min erfaring er:

Det vegghengte toalettet med innebygd sisterne tar hos oss mindre plass enn et frittstående toalett. Vi sparte plass, da vi kjøpte et av de minste toalettene, samt at vi fikk brukt noe av "dødplassen" inni veggen til sisternen.

Anbefaler vannbåren gulvvarme (gjerne fyrt med gass, gasstank gravd ned i hagen) som oppvarmingskilde. Vi har det, og har fyrt ene og alene med det i vinter, Deilig med varme gulv, og rimelig varme. 5-6000 kr for en full tank gass, tanken varer i ca et år (pluss/minus avhengig av husets størrelse, vannforbruk mm). Varmtvannet i huset fyres også med gassen. Det er en stor varmtvannsbeholder, med to adskilte tanker, en for vann til gulvvarmen, og en til varmtvannet i kranene/dusjen.

Vedr.: "Toalett som "henger" på vegger er veldig greit når gulvet skal vaskes, men den tar plass bak veggen.

Vi har akkurat bygd nytt bad. Og min erfaring er:

Det vegghengte toalettet med innebygd sisterne tar hos oss mindre plass enn et frittstående toalett. Vi sparte plass, da vi kjøpte et av de minste toalettene, samt at vi fikk brukt noe av "dødplassen" inni veggen til sisternen.

Ja veggmontert klosett som det heter, er fint, det har vi også!

Vanskelig å komme på alt...

Nr. 1 for min del er å få skikkelige håndtverkere. Få anbefalinger...

Nr. 2. Man får aldri nok el.punkt (stikkontakter). Planlegg dette, og legg til noen ekstra.

Nr. 3. Få strekt el.rør gjennom vegger, for framtidig behov - data, tele og lyd etc.

+++ mye annet...

Annonse

Anbefaler vannbåren gulvvarme (gjerne fyrt med gass, gasstank gravd ned i hagen) som oppvarmingskilde. Vi har det, og har fyrt ene og alene med det i vinter, Deilig med varme gulv, og rimelig varme. 5-6000 kr for en full tank gass, tanken varer i ca et år (pluss/minus avhengig av husets størrelse, vannforbruk mm). Varmtvannet i huset fyres også med gassen. Det er en stor varmtvannsbeholder, med to adskilte tanker, en for vann til gulvvarmen, og en til varmtvannet i kranene/dusjen.

Vi har også vannbåren varme i deler av huset. Fordelen er alternativ energikilde, samt behagelig varme (blir påstått at den er sunnere enn el.). Ulempen er at det er dyrt å legge.

Vi har også vannbåren varme i deler av huset. Fordelen er alternativ energikilde, samt behagelig varme (blir påstått at den er sunnere enn el.). Ulempen er at det er dyrt å legge.

Vi har vannbåren varme i alle gulv i 1. etg., og skal ha på badet i 2.etg.

Når man først legger vannbåren varme så er det jo ikke så mye dyrere å legge det i alle rom, i alle fall så lenge alle rommene er på et plan. Vi har dessuten ulike soner, slik at vi kan regulere ulik varme i de ulike rommene, slik at det fx er kaldere på soverom og varmere på bad. Dessuten automatisk natt/dag-senking av temperaturen om natten og de timene vi er på jobb.

Vi har vannbåren varme i alle gulv i 1. etg., og skal ha på badet i 2.etg.

Når man først legger vannbåren varme så er det jo ikke så mye dyrere å legge det i alle rom, i alle fall så lenge alle rommene er på et plan. Vi har dessuten ulike soner, slik at vi kan regulere ulik varme i de ulike rommene, slik at det fx er kaldere på soverom og varmere på bad. Dessuten automatisk natt/dag-senking av temperaturen om natten og de timene vi er på jobb.

Du har helt sikkert rett, dvs. du har rett - jeg tenkte litt annerledes siden vi ikke har det helt utbygdt - sorry :o)

Vi overtok et hus for over 10 år siden med delvis vannbåren varme. Vurderte å utvide den gangen og nå, men det er og var dyrere å utvide med vannbåren, enn å heller legge el. Derfor har det blitt el. på oss i de rommene - ikke for det var det beste, men for det ble billigst.

Er uansett enig med tankegangen din - viktig å tenke over energikilde :o)

Du har helt sikkert rett, dvs. du har rett - jeg tenkte litt annerledes siden vi ikke har det helt utbygdt - sorry :o)

Vi overtok et hus for over 10 år siden med delvis vannbåren varme. Vurderte å utvide den gangen og nå, men det er og var dyrere å utvide med vannbåren, enn å heller legge el. Derfor har det blitt el. på oss i de rommene - ikke for det var det beste, men for det ble billigst.

Er uansett enig med tankegangen din - viktig å tenke over energikilde :o)

Det er klart det blir noe helt annet å utbedre et eksisterende hus enn hvilke muligheter man har når man bygger nytt. :-)

Noe av det lureste vi gjorde når vi bygget huset vårt (høsten 2002) var å anskaffe oss et digital-kamera, og ta bilde av ALT og ingenting, så og si hver dag, i alle fall i de periodene da det gikk fort fram. Hva som er inni veggene og gulvene, rettere sagt HVOR, er vesentlig dersom man må gjøre noen endringer. Vi måtte "pigge opp" betongen i gulvet på kjøkkenet og flytte vannrørene, fordi rørlegger hadde brukt gamle tegninger og ikke de nyeste. Da var det godt å kunne vise bilder av hvor vannrørene for gulvvarmen går (for de er jo inni betong-støpen). Det samme da en håndtverker hadde forårsaket at sentralstøvsuger-røret inni veggen hadde forskjøvet seg noe. Dette ble ikke oppdaget før etter at vegger var satt opp og malt. Men hvor gikk det elektriske opplegget som er veldig nær sentralstøvsugeren? (i detalj) Joda, det kunne vi raskt vise! :-)

Så - før og etter de gjør alt mulig - ta bilder! Lagre på harddisken i kataloger, som som enten angir dato, eller helst beskriver litt mer innholdet.

Sentralstøvsuger er forresten et "must", men det er vel en selvfølge idag?

Hvis dere har mulighet til å bygge bi-leillihet er det lurt. For oss har det vært en grei inntekstskilde og om noen år, når topplånet er betalt, skal vi ta den i bruk selv.

Bod/vaskerom i tilknytning til kjøkken, med biinngangsdør er et must.

Eget rom til teknisk annlegg/sentralstøvsuger/sikringsskap o.s.v.

Ha en maler til å lakke, sparkle, pusse, male, tapetsere og legge gulvbelegg. koster litt, men sparte oss for mye tid og at det ble penere.

Prøv å planlegge hvor dere skal ha eletrisk utstyr og få nok kontaktpunkter der, samt hensiktsmessig plasering av antenne- og telefonuttak.

Annonse

Gjest ikke sign

Jeg anbefaler IKKE leieboere i f.eks. kjellerleilighet! Dere kan jo trenge det økonomisk, men vi har så enormt dårlig erfaring med det!! Leieboerne skylder enda penger (som vi aldri ser), og vi bruker enda tid og penger vi ikke har på å rette opp det de ødela. Jeg var høygravid og måtte vaske etter dem da de flyttet; det var så skittent at jeg enda føler jeg ikke er ferdig med å vaske etter dem. De har ødelagt vegger (bl.a. MANGE spikerhull i panelvegg), tatt med seg dusjen (!), spikerhull og ødelagt tapet. Hyllene i skapene var snudd så skitten var underst. Vi hadde et slit med å få dem ut, leietakerne står så sterkt nå. De har også ødelagt i hagen, vi prøvde jo å snakke med dem men da "forsto" de ikke. De var polske. De forsto det de ville. Så.. tenk dere om om dere skal leie ut, og få depositum!!

Gjest Nybyggern

Det er mye man må planlegge ja...vi bygde hus for noen år siden, og vi vet jo sååååå mye bedre hva vi skulle ha gjort nå! For det første: Få dere en byggekontrollør! Det er et must, og dere kan komme til å spare flere ti-tusen på det. Vi gjorde d;) Byggefirmaene kan være noen såååå seriøs når dere planlegger huset med dem, men så snart man har signert kontrakten er de noen av de sleipeste som går på to føtter! Så pass på å få alt nedskrevet på kontrakten, til og med lister og dørknotter...

Men utenom det juridiske da...Dere må planlegge hus etter det dere har råd å betale i avdrag. Planlegg også et praktisk hus, det lønner seg. Husk at karnapper, utbygg, arker og krimskrams koster mye penger. Det enkle kan være best :) Skal dere ha leilighet er d lurt å legge lydtrinnsplater og isolere dobbelt. Vi hører nesten ikke leieboerne i kjellern...Det er åsså greit å ha soverom og bad på samme plan..for den som tisser mye om natta (hehe). Installer dobbelt opp av kontakter i hele huset! Det viser seg i ettertid at det aldri blir nok...Skapplass er også viktig.Når det gjelder varme., så valgte vi å ha vannbårn varme pluss en vedovn. Da kan du avlaste systemet på den kaldeste vinteren med ved. Pass også på å få nok lys inn i feks. stua. Vi valgte å ha de store vinduene i stua mot sør, dette gjør at sola varmer opp huset på dagen.Har nok mange flere råd, men dette ble vel litt masse å lese..Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...