Gå til innhold

Forebyggende behandling for hjerteinfarkt?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er en 31 år gammel mann, som brått har blitt bekymret over min egen helse.

Etter at alle menn en generasjon før meg i slekta har hatt infarkt, føler jeg meg arvelig belastet.

Jeg arbeider for tiden i USA, og har ingen legeforhold her, så jeg kjøpte hjemmetestutstyr for kolesterol og blodtrykk (OK kvalitet, FDA-godkjent).

Kolesterolet målte 238(tilsv 13,6 mmol/L), og blodtrykket mitt er i snitt 155/85.

Ut fra hva jeg har lest, er begge disse verdiene noe høye, og jeg lurer på om jeg må oppsøke lege for dette, og om det i så fall kan vente til desember, når jeg kommer hjem til Norge? Bør jeg foreta noen øyeblikkelige tiltak?

Jeg er 172 høy, 82 kg, og trimmer lett et par ganger i uka. Takk for svar.

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Sjugur.

Din store familiære belastning for hjerte-kar-sykdom er selvsagt noe man skal ta på alvor, men det er viktig at man holder hodet noenlunde kaldt og ikke tar helt av i sine betrebelser for å forebygge eventuell sykdom.

Forebyggelse vil i det alt vesentlige si at man sørger for en livsstil som påvirker kjente risikofaktorer. I tillegg vil man medikamentelt kunne påvirke sykdomsdisposisjon, i de tilfeller der spesielle forhold (f.eks. høyt kolesterol) foreligger.

De risikofaktorer vi idag regner som vesentlige for utvikling av koronar hjertesykdom er : arvelige forhold, høyt kolesterol, høyt blodtrykk, røyking, overvekt, manglende mosjon, sukkersyke, høyt kalori-og fettinntak, samt alder.

Det er lite vi (foreløpig) kan gjøre med vår genetikk (arv), kjønn og alder. De andre faktorene er imidlertid alle sterkt påvirkelige. Røyking, mosjon og overvekt er til de grader lettpåvirkelige at det turde være selvsagt. En person med en viss disposisjon for hjerte-kar-sykdom vil mangedoble sin risiko for koronar hjertesykdom hvis han/hun røyker.

Høyt kolesterol er en arvelig tilstand, men kan idag påvirkes meget ved hjelp av medisiner.

Det virker overdrevet at du har kjøpt deg analyseapparat for kolesterol. Har du målt kolesterol en gang, vet du hvor du er , og variasjonen er særdeles liten. Man kan påvirke sitt kolesterol i noen grad ved omlegging av dietten, men det er begrenset hva som kan oppnåes.

Din verdi på 238 mg% (milligram pr. 100 ml) svarer til ca. 6,3 mmol/l, og ikke 13,6 som du anfører). Avhengig av analysemetode vil mg% (som amerikanerne fortsatt bruker, mens resten av verden måler i mmol/l) delt på 36-38 gi verdien i mmol/l.

Ditt blodtrykk kan virke noe høyt for en 31-åring, men er neppe å stole på. Den beste måten å få representative trykk på er å registrere over et helt døgn, med 3-4 målinger gjort automatisk hver time. Ta dette evt. opp med din lege og få en slik registrering gjennomført. Men, det holder om du venter til du er tilbake i Norge igjen. I mellomtiden bør du fundere litt på om det er noen risikofaktorer du kan påvirke i fornuftig retning. Du kan f.eks. starte med å redusere din vekt. Du har en BMI (body mass index) på nær 28, og bør vesentlig ned i vekt. Dermed vil bl.a. ditt blodtrykk, og kanskje kolesterol, bli med nedover.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...