Gå til innhold

Premenstruelle plager - er det noe jeg kan gjøre?

Anbefalte innlegg

livsnyter1365380508

Jeg er 43 år, og har i alle år hatt regelmessig mens. Nå er syklus ca 26 dager. Mens var aldri noen plage for meg, men de siste årene har jeg i økende grad premens-plager, som i perioder ødelegger livskvaliteten både for meg og min familie. I alt fra 14 -4 dager før mens sover jeg dårlig, men er samtidig trøtt, bader i svette om natten, er nedfor og anspent. Selvtilliten er på bunnen. Når mens kommer slipper disse symptomene i løpet av få timer, men ikke alltid.Jeg føler mer og mer at pms-symtomene er der mer eller mindre hele tiden ( i perioder), og lurer på om jeg er i ferd med å komme i overgangsalderen? Hva kan jeg gjøre for å lindre? Skylder å nevne at jeg egentlig har et ok selvbilde, derfor er alt dette så vanskelig å forholde seg til - jeg er jo egentlig ikke slik!

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det at syklus er blitt kortere kan vaere et varsel om at overgangsalderen er ved aa nerme seg (men det kan gaa mange, mange aar foer det skjer). PMS har tendens til aa forverres i 40-aarsalderen. For aa definere det som PMS maa du vaere uten symptom i 2 uker (hos deg kanskje bare i 10 dager pga kort syklus). Nattevsette kan vaere et symptom paa oestrogenmangel, men det stemmer ikke med at det er i perioden du beskriver, for da har man bra med oestrogen, foerst naar menstruasjonen kommer er oestrogenproduksjonen paa bundnivaa. Aa maale hormonnivaa i blodet har liten hensikt, for det endrer seg fra dag til dag.

For aa forsoeke aa hjelpe deg med dine plager, maa man proeve seg fram, og her en noen muligheter som du maa droefete med din lege:

1. Er du frisk, ikke-roykende og har normal vekt kan du proeve p-pille, evt en monofasisk med samme hormon i alle piller som du evt. tar kontinuerlig saa du helt slipper menstruasjon. Det kan hjelpe mot PMS og vil gi et stabilt hormonnivaa.

2. Lykkepille er det eneste som hittil har vist seg effektivt ved PMS. Du kan forsoeke det i lav dose i aktuelle periode.

3. Hos noen kvinner inntrer store variasjoner i oestrogennivaaet i aarene foer overgangsalderen. Tilskudd av svakt oestrogen kan hjelpe f.eks. mot periodvise hetetokter. Jeg foretrekker et plaster med f.eks. 25 mikrogram.

4. Noen har hjelp av helesekostprodukter, men virkningen er usikker og lite dokumentert.

Da du maa ha respet paa nevnte medikamenter, maa du droefte det med din lege. Jeg haaper du kan faa hjelp paa en eller annen maate.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...