Gå til innhold

IVF-forsøk og epilepsi

Anbefalte innlegg

Gjest epileptiker med barneønske

Lurer på om det finnes noen her som har gjennomgått IVF-forsøk på tross av at dere har epilepsi,ville blitt veldig glad hvis noen hadde noen erfaringer rundt dette, evt.kjenner noen som har denne problemstillingen.

Det er vanskelig når ikke legene vet ordentlig og jeg har hatt kraftige reaksjoner med hormonstimulans før(pergo).

Jeg ble også frarådet en lapraskopi-undersøkelse grunnet risikoen ble ansett å være for høy for meg grunnet narkosen og epilepsien sammen.

Takknemlig for alle svar jeg kan få.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/101487-ivf-fors%C3%B8k-og-epilepsi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har epilepsi selv - hatt STORE vansker i mine svangerskap pga de hormonelle forandrlingene som skjer - mye anfall.

Dersom jeg var deg ville jeg tatt direkte kontakt med Sentral Sykehuset for Epilepsi i Sandvika og pratet med dr Nakken - han kan SVÆRT mye om svangerskap og epilepsi og jeg har fått god hjelp derfra. Fikk fastlegen min til å henvise til Dr. Nakken like før, under og etter svangerskapene.

Hormonelle forandringer kan føre til endring i anfall. Jeg fikk som sagt MYE anfall under svangerskapene, men ETTER har jeg hatt mye mindre enn normalt, og etter siste svangerskap har jeg ikke hatt noen anfall (14 mnd siden fødsel).

Gjest 3 barns mor med epilepsi

jeg har vært gjennom to svangerskap, det siste med tvillinger (17 mnd. nå). Det er tydelig at svangerskap og epilepsi arter seg ulikt, kanskje ut fra epilepsiform og medikamentene man står på. Jeg står på Tegretol Retard, og hadde ingen store problemer med økt anfallsfrekvens under svangerskapene. Etter fødsel har det vært noe ustabilt i perioder med lite og dårlig søvn. Jeg har også vært gjennom lapraskopi og andre operasjoner som har krevd narkose, og det har da blitt tatt spesielt hensyn til type narkosemedisin som passer til medisineringen min. I tillegg er det viktig med ekstra lang hvile etter oppvåking.

Under mine svangerskap har jeg gått jevnlig til kontroll hos dr. Nakken ved SSE. (Statens senter). Det har vært svært betryggende. Medisinkonsentrasjonen i blodet har blitt fulgt opp ved disse kontrollene, uten at det har ført til endring i doseringen - jeg har stått på samme doseringen hele tiden.

Mine svangerskap er IVF, og hormonstimuleringen har gått OK.

Jeg ville rådført meg med en nevrolog, ut fra din situasjon - anfallsfrekvens, medisinering etc. Jeg har opplevd veldig ulik kompetanse rundt dette hos allmennpraktikere.

Lykke til!

Gjest epileptiker med barneønske

jeg har vært gjennom to svangerskap, det siste med tvillinger (17 mnd. nå). Det er tydelig at svangerskap og epilepsi arter seg ulikt, kanskje ut fra epilepsiform og medikamentene man står på. Jeg står på Tegretol Retard, og hadde ingen store problemer med økt anfallsfrekvens under svangerskapene. Etter fødsel har det vært noe ustabilt i perioder med lite og dårlig søvn. Jeg har også vært gjennom lapraskopi og andre operasjoner som har krevd narkose, og det har da blitt tatt spesielt hensyn til type narkosemedisin som passer til medisineringen min. I tillegg er det viktig med ekstra lang hvile etter oppvåking.

Under mine svangerskap har jeg gått jevnlig til kontroll hos dr. Nakken ved SSE. (Statens senter). Det har vært svært betryggende. Medisinkonsentrasjonen i blodet har blitt fulgt opp ved disse kontrollene, uten at det har ført til endring i doseringen - jeg har stått på samme doseringen hele tiden.

Mine svangerskap er IVF, og hormonstimuleringen har gått OK.

Jeg ville rådført meg med en nevrolog, ut fra din situasjon - anfallsfrekvens, medisinering etc. Jeg har opplevd veldig ulik kompetanse rundt dette hos allmennpraktikere.

Lykke til!

Tusen takk for svar og gratulerer med barna dine!

Jeg har vært i kontakt med nevrologen min, som ikke har noe særlig kompetanse på dette området etter legens eget utsagn.Bor også langt unna SSE hvor Dr.Nakken holder til,har snakket litt med han på tlf.før.Virker som han er den eneste som har litt peliling og intr. for dette.

Lurer på om du kunne tenke deg å fortelle litt mer om IVF-forsøkene dine og hvilken oppfølging du hadde osv.

Hadde vært kjekt å kunne maile deg hvis du ville det,bare så jeg kunne få litt mer informasjon da det ikke er ofte en treffer noen som har vært gjennom IVF med epilepsi.

Jeg legger gjerne ut mailadresse til deg hvis du vil skrive til meg.

Uansett så vil jeg bli veldig glad for alt du kan fortelle meg av dine opplevelser.

Gjest 3 barns mor med epilepsi

Tusen takk for svar og gratulerer med barna dine!

Jeg har vært i kontakt med nevrologen min, som ikke har noe særlig kompetanse på dette området etter legens eget utsagn.Bor også langt unna SSE hvor Dr.Nakken holder til,har snakket litt med han på tlf.før.Virker som han er den eneste som har litt peliling og intr. for dette.

Lurer på om du kunne tenke deg å fortelle litt mer om IVF-forsøkene dine og hvilken oppfølging du hadde osv.

Hadde vært kjekt å kunne maile deg hvis du ville det,bare så jeg kunne få litt mer informasjon da det ikke er ofte en treffer noen som har vært gjennom IVF med epilepsi.

Jeg legger gjerne ut mailadresse til deg hvis du vil skrive til meg.

Uansett så vil jeg bli veldig glad for alt du kan fortelle meg av dine opplevelser.

Hei igjen, jeg deler svært gjerne erfaringene mine rundt dette med deg.

Jeg var aktiv på forumet her i 2001, og det er faktisk leenge siden jeg var innom her sist. Jeg laget en hjemmeside for oss som hadde termin i Januar 2002 - januarklubben. Jeg foreslår at du sender en mail til meg via denne siden (kun jeg leser). Så slipper du å legge ut adressen din åpent her.

Adressen er: [email protected]

Vi tastes!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...