Gå til innhold

Hjemmeleksenes tid er snart forbi


Anbefalte innlegg

Gjest ChiengMai

Du har fortsatt ikke gitt noe svar på hvorfor alle barn skal være nødt til å få lengre skoledager fordi noen trenger hjelp til leksene.

Jeg har ikke noe problem med å hjelpe mine unger med leksene, og å telle fiskene de fisker lærer våre barn i hvertfall lenge før de begynner på skolen.

Det behovet enkelte har for mer leksehjelp kan da fint ordnes ved at det som nå kalles SFO endres og at de som ønsker det kan delta på dette tilbudet. Hvorfor skal stadig mer av barnas læring og oppdragelse skje i institusjoner?

Når ett av de store problemene i dagens skole er nettopp uroen i klassene som gjør læring vanskelig (spesielt på slutten av en lang dag) kan jeg ikke skjønne hvorfor det plutselig skulle bli mere ro i klassene til mer læring med enda lengre skoledager. Som lærer kan jeg si deg at min definitive erfaring er at jo lenger ut i skoledagen en kommer, jo mindre ro er det. En times pause midt på dagen endrer ikke på dette.

Derimot er i hvertfall mine unger mye mer motivert for leksejobbing igjen etter å ha vært hjemme i noen timer og roet helt ned uten å tenke på skolen i det hele tatt.

Skola bør ha større rom for individuell læring. Læringen bør forsåvidt i stor grad bli hver enkelt elevs ansvar. Vi skal ikke være lærere, men _veiledere_.

I arbeidslivet er ikke delt arbeidstid noe attraktivt, men vi skal på død og liv påtvinge ungene våre det år etter år. Først skole og så lekser _er_ delt arbeidstid!

Og hva med de stakkars ungene som kommer på skola med magen i vill uorden fordi de ikke gadd / fikk tid til / ikke fikk hjelp med leksene sine dagen før? Kanskje har de sovet dårlig om natta også fordi de vet at de får tilsnakk for manglende lekser - igjen? Hvilken hjelp gir vi dem ved å gi lekser?

Hvorfor skal vi bruke store deler av arbeidsdagen vår, og barnas arbeidsdag også, til å mase om lekser som ikke har blitt gjort? Denne tida kan helt sikkert brukes til mer fornuftige ting. Har vi gitt lekser må vi også følge dette opp, ellers har det liten virkning.

Og en ting til: det er alltid like morsomt med lærere som på død og liv skal påpeke at SFO er unødvendig for ungene deres. Finnes jo ingen annen yrkesgruppe hvor ungenes skoledag stemmer mer overens med foreldrenes arbeidsdag, eller hva?

Det minner meg om et lærerpar jeg kjenner som stadig hevdet at de ikke kunne forstå at folk hadde problemer med tilsyn for ungene sine når det var skolefri, det problemet hadde nemlig de aaaaaaldri hatt. Man kan jo spørre seg hvorfor. :-D

Fortsetter under...

  • Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Zirine

    32

  • asterix

    19

  • pip

    5

  • terningkast6

    3

Mest aktive i denne tråden

Oi. Da har du ikke mye å tilføre dine barn.

Det er fullt ut mulig å lære matematikk i naturen og det er fullt ut mulig å lese sammen med barna dine uten at dette kommer som lekser.

Med denne ordningen vet vi at alle barn får hjelp til lekser. De som har ressurssterke foreldre får mer hjelp, mens de som har ressurssvake foreldre for iallefall mer hjelp enn de hadde fått før. Skolen fungerer ikke godt i dag. Mine jenter klarer seg godt, men det er tusenvis av barn som ikke gjør det bra. Jeg tror ikke at det nødvendigvis går på at de er så dumme, men at de trenger med individuel oppfølging fra skolen. Den hjelpen de får hjemme er ikke nok - hvis de i det hele tatt får hjelp. Å ta bort hjemmeleksen og istedenfor la barna gjøre dem på skolen er en god løsning.

Jeg føler meg overhode ikke overflødig i denne tanken - kanskje heller tvert imot. Jeg føler istedenfor at det gir meg større mulighet til å tilføre mine barn MER læring, fordi den frigjør tid - tid til å legge opp tiden etter skolen slik VI mener er best.

I dag er barn dobbelt så lenge på skolen som tidligere, ejg syne sikke det er bra.

Jeg synes skolene skal stille med skikkelige lærerkrefter på SFO, slik at ungene kan gjøre lekser der. De osm ikke er på SFO kan gå hjem, og gjøre dem når det passer dem og familien. Jeg vil ha mer valgfrihet som foreldre, over min hverdag med barna, ikke mindre.

Forøvrig syne sjeg det er glimrende med ukeslekser, og allerede nå er det slik at det nesten ikke finnes lekser på de videregående jeg har gått på.

Sjøl likte jeg å sitte andre steder enn på skolen og gjøre lekser.

Gjest forskjellen

I dag er barn dobbelt så lenge på skolen som tidligere, ejg syne sikke det er bra.

Jeg synes skolene skal stille med skikkelige lærerkrefter på SFO, slik at ungene kan gjøre lekser der. De osm ikke er på SFO kan gå hjem, og gjøre dem når det passer dem og familien. Jeg vil ha mer valgfrihet som foreldre, over min hverdag med barna, ikke mindre.

Forøvrig syne sjeg det er glimrende med ukeslekser, og allerede nå er det slik at det nesten ikke finnes lekser på de videregående jeg har gått på.

Sjøl likte jeg å sitte andre steder enn på skolen og gjøre lekser.

Hvis skolen stiller med lærerkrefter på SFO vil det bli en ordning for de som har råd til å betale SFO. Så de som sliter med både lekser og dårlig økonomi blir taperne her.

Hvis skolen stiller med lærerkrefter på SFO vil det bli en ordning for de som har råd til å betale SFO. Så de som sliter med både lekser og dårlig økonomi blir taperne her.

Så la SFO få av den potten som nå skal brukes til mer tid på skolen, og sett av midler til to timer med lærer gratis på SFO hver dag. Det blir jo aliekvel billigere enn at alle barn skal ha flere timer.

Uansett er kanskje leksenes tid ute på eller skolen?

Hvis skolen stiller med lærerkrefter på SFO vil det bli en ordning for de som har råd til å betale SFO. Så de som sliter med både lekser og dårlig økonomi blir taperne her.

Nettopp, akkurat det jeg skulle skrive. Blei bare litt sein - var litt opptatt med å skrive en sexfortelling her på forum for seksualitet :)

Men du tar over her, ok? :)

Skola bør ha større rom for individuell læring. Læringen bør forsåvidt i stor grad bli hver enkelt elevs ansvar. Vi skal ikke være lærere, men _veiledere_.

I arbeidslivet er ikke delt arbeidstid noe attraktivt, men vi skal på død og liv påtvinge ungene våre det år etter år. Først skole og så lekser _er_ delt arbeidstid!

Og hva med de stakkars ungene som kommer på skola med magen i vill uorden fordi de ikke gadd / fikk tid til / ikke fikk hjelp med leksene sine dagen før? Kanskje har de sovet dårlig om natta også fordi de vet at de får tilsnakk for manglende lekser - igjen? Hvilken hjelp gir vi dem ved å gi lekser?

Hvorfor skal vi bruke store deler av arbeidsdagen vår, og barnas arbeidsdag også, til å mase om lekser som ikke har blitt gjort? Denne tida kan helt sikkert brukes til mer fornuftige ting. Har vi gitt lekser må vi også følge dette opp, ellers har det liten virkning.

Og en ting til: det er alltid like morsomt med lærere som på død og liv skal påpeke at SFO er unødvendig for ungene deres. Finnes jo ingen annen yrkesgruppe hvor ungenes skoledag stemmer mer overens med foreldrenes arbeidsdag, eller hva?

Det minner meg om et lærerpar jeg kjenner som stadig hevdet at de ikke kunne forstå at folk hadde problemer med tilsyn for ungene sine når det var skolefri, det problemet hadde nemlig de aaaaaaldri hatt. Man kan jo spørre seg hvorfor. :-D

Vi har alltid ordnet oss slik uansett hva vi har jobbet med eller studert at den ene av oss er hjemme med barna til enhver tid. At jeg nå er lærer har ingenting med dette å gjøre, men er et livsvalg vi har gjort i forhold til våre barn.

Jeg er faktisk sterkt i mot alt som tar valgfriheten og fleksibiliteten fra familiene.

Hvorfor er det urimelig å mene at det faktisk bør være opp til de enkelte familier om de ønsker at barna deres skal ha en lengre skoledag enn de har i dag?

I forhold til det du sier at elevene selv skal ha ansvar for egen læring er jo et av de store problemene i høyere utdanning i våre dager faktisk at studentene aldri har lært seg å jobbe skikkelig utenom skolen og fortsatt tror de kan greie seg uten å jobbe hjemme. Hvordan mener du dette skal bli bedre når all systematisk hjemmelæring skal bli borte?

Annonse

"Du har fortsatt ikke gitt noe svar på hvorfor alle barn skal være nødt til å få lengre skoledager fordi noen trenger hjelp til leksene."

Det er ikke begrunnelsen min - at skoledagen skal bli lengre FORDI noen trenger hjelp til leksene. Da har du misforstått meg. Jeg mener at hele skolen må omorganiseres. Jeg har hele tiden vært for større individuell tilpassing i skolen. Vi ser alle at hovedproblemet i skolen nå er at de som er dårlige ikke får nok hjelp og de som er gode får for lite utfordringer. Altfor mange unger synes skolen er kjedelig. Det er fryktelig.

Du kan ikke tenke at skolen skal være som den er i dag - også plusser vi på et par timer slik at de får lengre dag. Pausene skal bli lengre, man skal i større grad oppløse klassene og gjøre ting mer fleksibelt for den enkelte elev. Jeg liker tanken om at man skal gjøre skolen mer individualistisk. Skolen er fortsatt hovedsetet for barns læring, og det er der de skal legge grunnlaget for sin fremtidige skolegang.

Jeg liker tanken om en 9-16 eller 9-12 eller 9-14 skoledag (avhengig av hvor gamle barna er). De er skjerpet og skille mellom "jobb" og fritid blir bedre. At de får tid til å gjøre hobbyting når de kommer hjem er bare en bonus.

"Det behovet enkelte har for mer leksehjelp kan da fint ordnes ved at det som nå kalles SFO endres og at de som ønsker det kan delta på dette tilbudet. Hvorfor skal stadig mer av barnas læring og oppdragelse skje i institusjoner?"

Det handler om å gjøre skolen BEDRE enn den er i dag. Skolen skal ikke oppdra ungene dine, men skolen har fortsatt ansvar for at barna dine lærer det som står i lærerplanen. Og hvordan kan dette best mulig gjøres, det er det som er spørsmålet.

Du mener det er en belastning for barna at vi gir dem lengre skoledag, lengre friminutt, oppløse klassene til mindre enheter, fleksibilitet, større individuell veiledning - jeg mener det er det som skal til for å få oss videre. Skolen har et ansvar for at barna klarer å tilegne seg basiskunnskapen, og når man ser at det ikke funker i dag, så må man gjøre noen grep som ivaretar det enkelte barn. Jeg mener at dette forslaget gjør det. Jeg mener at de som ikke er så skoleflinke, kan bli bedre - og mine som er skoleflinke kan få stort utbytte av denne ordningen fordi de kan bruke læreren på en helt annen måte.

Med andre ord så applauderer du ikke Clemet uten videre, du ønsker deg en annen skole. Det kan jeg være enig med deg i.

Men da må det være gjennomført, med skikkelig etterutdannelse av lærarne for å sette seg inn i noe nytt. Ikke bare sånn plukke litt her og litt der og lage en kjip lapskaus slik det har vært de siste 30 årene.

Leste du artikkelen?

Klipp:

"For lærerkrefter er det nok av, mener statsråden. Hun viser til at det i Norge er et snitt på 11 elever pr. lærer. Det er den høyeste lærertettheten i verden.

- Høy voksentetthet og lærertetthet kan utnyttes bedre gjennom nye klassedelingsregler og forsøk med eller endringer i arbeidstidsavtaler der lærerne er mer på skolen og fordeler arbeidet seg imellom på en bedre måte, uttaler Clemet til VG."

Grunnen til at vi har så stor lærertetthet er at vi ikke har spesialskoler, ei heller spesialklasser.

Slik situasjonen er i dag er faktisk 11 per lærer ikke spes bra.

Gjest ChiengMai

Vi har alltid ordnet oss slik uansett hva vi har jobbet med eller studert at den ene av oss er hjemme med barna til enhver tid. At jeg nå er lærer har ingenting med dette å gjøre, men er et livsvalg vi har gjort i forhold til våre barn.

Jeg er faktisk sterkt i mot alt som tar valgfriheten og fleksibiliteten fra familiene.

Hvorfor er det urimelig å mene at det faktisk bør være opp til de enkelte familier om de ønsker at barna deres skal ha en lengre skoledag enn de har i dag?

I forhold til det du sier at elevene selv skal ha ansvar for egen læring er jo et av de store problemene i høyere utdanning i våre dager faktisk at studentene aldri har lært seg å jobbe skikkelig utenom skolen og fortsatt tror de kan greie seg uten å jobbe hjemme. Hvordan mener du dette skal bli bedre når all systematisk hjemmelæring skal bli borte?

Uten at jeg har sett noen stor undersøkelse på det, hvor stor del av elevene mener du har _systematisk_ hjemmelæring?

På de skolene jeg har jobbet de siste 17 årene gjelder dette et fåtall av elevene.

Uten at jeg har sett noen stor undersøkelse på det, hvor stor del av elevene mener du har _systematisk_ hjemmelæring?

På de skolene jeg har jobbet de siste 17 årene gjelder dette et fåtall av elevene.

Så fordi en del foreldre ikke er seg sitt ansvar bevisst i forhold til å innarbeide gode lærevaner i barna så skal vi bare kutte det helt ut? I stedet for å jobbe for å forbedre noe avvikler i det, for da slipper vi gjøre en innsats? Lett måte å lykkes på. Litt Peer Gynt-aktig kan man si.

Gjest også en lærer

Så fordi en del foreldre ikke er seg sitt ansvar bevisst i forhold til å innarbeide gode lærevaner i barna så skal vi bare kutte det helt ut? I stedet for å jobbe for å forbedre noe avvikler i det, for da slipper vi gjøre en innsats? Lett måte å lykkes på. Litt Peer Gynt-aktig kan man si.

Stakkars, tror det er mye du ikke har forstått om livets realiteter. Nesten synd at så snevre mennesker som deg får være lærere! Er det virkelig den LILLE massen som greier seg godt man skal ta mest hensyn til i fremtiden også? Mange foreldre gjør så godt de kan, de KAN bare ikke bedre. Å si at de ikke er sitt ansvar bevisst er nesten litt ondskapsfullt overfor den store andelen som faktisk ikke har ressursene som skal til. Skal man fortsette å se på at manglende ressurser hos foreldrene ødelegger for barna, eller skal vi endre systemet slik at alle får et best mulig utgangspunkt? Det er nesten tragisk at en som daglig ser dette kan mene noe slikt som du.

Joda, jeg vet det nok. En del mennesker med skoleflinke barn soler seg i glansen av sin egen dyktighet. Og så driter man litt i de andre, for det at de andre ikke er like flinke gjør jo MITT barn enda flinkere, ikke sant? Kan ikke fatte annet enn at det må være en stor fordel for barna å være ferdig med skolen når de går ut skoleporten.

terningkast6

Så fordi en del foreldre ikke er seg sitt ansvar bevisst i forhold til å innarbeide gode lærevaner i barna så skal vi bare kutte det helt ut? I stedet for å jobbe for å forbedre noe avvikler i det, for da slipper vi gjøre en innsats? Lett måte å lykkes på. Litt Peer Gynt-aktig kan man si.

Dette handler ikke bare om å være sitt ansvar bevisst, det handler om tid og krefter og muligheter, og det har ikke alle foreldre.

Ikke alle barn er enebarn, ikke alle barn er yngst i søskenflokken, ikke alle barn har to foreldre hjemme, ikke alle barn har ressurssterke foreldre. Dette vil gi alle barn samme mulighet til å utvikle sine evner, uavhengig om de vokser opp hos foreldre som til tider ruser seg eller foreldre som er lærere og er hjemme samtidig med barna.

Det vil også gi de skoleflinke barna mulighet til å utvikle seg videre på sitt nivå. Slik det er nå stilles det ofte ikke krav til skoleflinke barn i forhold til hjemmelekser fordi de tross alt følger pensum. Dermed blir de sinker i forhold til sine egne evner. Jeg tror at de som sliter mest med hjemmeleksene er de som ikke er så skoleflink. De blir ikke ferdig med arbeidet på skolen og skal dermed fortsette med det hjemme uten pedagoger til å hjelpe seg.

Uhørt at _samfunnet_ skal oppdra ungene her til lands. Hvorfor i det hele tatt få unger når man først har barna i barnehage fra ett-årsalder, videre på førskole, og så på en enda lengre skoledag etterhvert? Bør ikke barnefamiliene heller senke de materialistiske kravene og være hjemme med ungene? Ta vare på og oppdra ungene selv?Livet består av valg hele veien.

Annonse

Gjest Jolly Roger

Tenk om alle foreldre gjorde det samme? Ja, det sa læreren også til meg. Hun skulle også ønske at alle foreldre engasjerte seg like sterkt og tok like mye ansvar.

Jeg tror ikke du skjønner at hva jeg har gjort har jeg gjort i SAMARBEID med skolen - og det har funket for oss.

Du må gjerne akseptere ting som de er uten å løfte en finger. Jeg gjør det ikke, jeg vil det beste for mine barn - og i den grad jeg kan tilrettelegge bedre for dem - i samarbeid med skolen - så gjør jeg det.

Det der var første gang du nevnte at det var i samarbeid med skolen.

Likevel - er de over 8 år gamle så tror jeg det der blir feil framgangsmåte.

Gjest Iznogood

Dette handler ikke bare om å være sitt ansvar bevisst, det handler om tid og krefter og muligheter, og det har ikke alle foreldre.

Ikke alle barn er enebarn, ikke alle barn er yngst i søskenflokken, ikke alle barn har to foreldre hjemme, ikke alle barn har ressurssterke foreldre. Dette vil gi alle barn samme mulighet til å utvikle sine evner, uavhengig om de vokser opp hos foreldre som til tider ruser seg eller foreldre som er lærere og er hjemme samtidig med barna.

Det vil også gi de skoleflinke barna mulighet til å utvikle seg videre på sitt nivå. Slik det er nå stilles det ofte ikke krav til skoleflinke barn i forhold til hjemmelekser fordi de tross alt følger pensum. Dermed blir de sinker i forhold til sine egne evner. Jeg tror at de som sliter mest med hjemmeleksene er de som ikke er så skoleflink. De blir ikke ferdig med arbeidet på skolen og skal dermed fortsette med det hjemme uten pedagoger til å hjelpe seg.

Det vil også gi de skoleflinke barna mulighet til å utvikle seg videre på sitt nivå.

Er det slik det fungerer da?

Gjest har valgt

Uhørt at _samfunnet_ skal oppdra ungene her til lands. Hvorfor i det hele tatt få unger når man først har barna i barnehage fra ett-årsalder, videre på førskole, og så på en enda lengre skoledag etterhvert? Bør ikke barnefamiliene heller senke de materialistiske kravene og være hjemme med ungene? Ta vare på og oppdra ungene selv?Livet består av valg hele veien.

Riktig, livet består av valg, og de fleste velger å være både småbarnsforeldre og yrkesaktive.

Eller - gjelder valget bare når det går den andre veien?

terningkast6

Det vil også gi de skoleflinke barna mulighet til å utvikle seg videre på sitt nivå.

Er det slik det fungerer da?

Faktisk så er det slik at de som er flinkere enn gjennomsnittet ikke får utvikle seg videre på sitt nivå. Det settes gjerne inn ekstra ressurser til de som har lærevansker,men er du langt over gjennomsnittet er det liksom helt OK, men få utfordringer. Disse burde også få mulighet til å utvikle sine evner ut fra sine forutsetninger.

Stakkars, tror det er mye du ikke har forstått om livets realiteter. Nesten synd at så snevre mennesker som deg får være lærere! Er det virkelig den LILLE massen som greier seg godt man skal ta mest hensyn til i fremtiden også? Mange foreldre gjør så godt de kan, de KAN bare ikke bedre. Å si at de ikke er sitt ansvar bevisst er nesten litt ondskapsfullt overfor den store andelen som faktisk ikke har ressursene som skal til. Skal man fortsette å se på at manglende ressurser hos foreldrene ødelegger for barna, eller skal vi endre systemet slik at alle får et best mulig utgangspunkt? Det er nesten tragisk at en som daglig ser dette kan mene noe slikt som du.

Joda, jeg vet det nok. En del mennesker med skoleflinke barn soler seg i glansen av sin egen dyktighet. Og så driter man litt i de andre, for det at de andre ikke er like flinke gjør jo MITT barn enda flinkere, ikke sant? Kan ikke fatte annet enn at det må være en stor fordel for barna å være ferdig med skolen når de går ut skoleporten.

Men hvorfor skal det være slik at foreldrene skal helt umyndiggjøres? Fordi noen ønsker å overlate stadig mer ansvar til skolen, hvor skal alle andre tvinges til å gjøre det samme?

Har forresten vært med på opplegg hvor foreldre er blitt "presset" til å ta del i barnas lekser, gjennom bl.a leseopplegg hvor foreldre måtte skrive under på at de har hørt på barna sine lese(hvor kompetent trenger du være for å sitte å høre på at barnet ditt leser for deg og å prate litt om det som ble lest?), dette har vært svært vellykket og barna(som i utgangspunktet slet med lesingen) har vist store framskritt.

I skolesituasjonen er det en del ting det omtrent er håpløst å få til nok konsentrert tid til. F.eks når det gjelder lesetrening for de som sliter med lesingen er det nødvendig med trening med en som hører på hver dag for å få til noen effekt. I hvor mange skolesituasjoner som du kjenner til er det tid til å la alle elevene lese og prate om det de har lest(for å bygge opp leseforståelsen) f.eks et kvarter/en halvtime for læreren hver dag?

At det nye systemet endrer på dette i særlig grad har jeg ikke særlig stor tro på. Slik det har vært med alle reformer og planer i skoleverket er det de "midt på treet" som vil gå vinnende ut, mens de som sliter og de som ligger over snittet blir taperne nok en gang.

Dette handler ikke bare om å være sitt ansvar bevisst, det handler om tid og krefter og muligheter, og det har ikke alle foreldre.

Ikke alle barn er enebarn, ikke alle barn er yngst i søskenflokken, ikke alle barn har to foreldre hjemme, ikke alle barn har ressurssterke foreldre. Dette vil gi alle barn samme mulighet til å utvikle sine evner, uavhengig om de vokser opp hos foreldre som til tider ruser seg eller foreldre som er lærere og er hjemme samtidig med barna.

Det vil også gi de skoleflinke barna mulighet til å utvikle seg videre på sitt nivå. Slik det er nå stilles det ofte ikke krav til skoleflinke barn i forhold til hjemmelekser fordi de tross alt følger pensum. Dermed blir de sinker i forhold til sine egne evner. Jeg tror at de som sliter mest med hjemmeleksene er de som ikke er så skoleflink. De blir ikke ferdig med arbeidet på skolen og skal dermed fortsette med det hjemme uten pedagoger til å hjelpe seg.

"det handler om tid og krefter og muligheter, og det har ikke alle foreldre."

Hvis dette gjelder flertallet av foreldre her i landet, hvorfor velger de å få barn da? Med moderne prevensjon greier jeg liksom ikke helt se for meg at flertallet av barna her i landet er "uhell".

Og hvorfor skal det være slik at det at noen vil overlate mer og mer av ansvaret for barna til institusjoner skal bety at alle andre også skal tvinges til det samme? Er nok ikke lenge før barnehage blir obligatorisk også tenker jeg, fordi noen barn har foreldre som ikke har tid og krefter stimulere dem i førskolealderen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...