Gå til innhold

Hjemmeleksenes tid er snart forbi


Anbefalte innlegg

Riktig, livet består av valg, og de fleste velger å være både småbarnsforeldre og yrkesaktive.

Eller - gjelder valget bare når det går den andre veien?

Ja, du har valgt det, men hvorfor skal det ikke være lov faktisk å prioritere barna sine? Hvorfor skal alle familier tvinges til å ha barna i institusjoner stadig mer fordi noen foreldre ønsker det? Hvorfor er valgfrihet blitt et fyord her i landet straks en velger noe som ikke er den allmenne trenden?

Fortsetter under...

  • Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Zirine

    32

  • asterix

    19

  • pip

    5

  • terningkast6

    3

Mest aktive i denne tråden

Uhørt at _samfunnet_ skal oppdra ungene her til lands. Hvorfor i det hele tatt få unger når man først har barna i barnehage fra ett-årsalder, videre på førskole, og så på en enda lengre skoledag etterhvert? Bør ikke barnefamiliene heller senke de materialistiske kravene og være hjemme med ungene? Ta vare på og oppdra ungene selv?Livet består av valg hele veien.

Dette handler ikke oppdragelse. Dette handler om å gi våre barn et bedre skoletilbud, gi bedre muligheter for læring i et mer stimulerende miljø - det er noe helt annet.

Det der var første gang du nevnte at det var i samarbeid med skolen.

Likevel - er de over 8 år gamle så tror jeg det der blir feil framgangsmåte.

"Det der var første gang du nevnte at det var i samarbeid med skolen. "

Herregud, vi har da foreldresamtaler 2 ganger i året - klart slike ting er i samarbeid med skolen.

"Likevel - er de over 8 år gamle så tror jeg det der blir feil framgangsmåte. "

Ok, men det har du rett til å tro. Har du noen erfaringer i dette, som er årsaken til at du tror det?

Ja, du har valgt det, men hvorfor skal det ikke være lov faktisk å prioritere barna sine? Hvorfor skal alle familier tvinges til å ha barna i institusjoner stadig mer fordi noen foreldre ønsker det? Hvorfor er valgfrihet blitt et fyord her i landet straks en velger noe som ikke er den allmenne trenden?

Tvinges?

Herregud :) Vi som er for dette forslaget er for det fordi vi mener at skolen, læringsmiljøet, motivasjonsfaktoren etc vil bli bedre - og selvfølgelig vil vi det beste for våre barn.

Hvilke omsorgsordninger du velger for dine barn får du nå finne ut sjøl, men skolen er ingen omsorgsinstitusjon, det er en læringsinstitusjon. Den er er obligatorisk og det er der de skal legge læringsgrunnlaget. Når skolen ikke fungerer godt, så har vi rett til å stille krav til at den skal bli bedre - og å se på konkrete tiltak som skal gjøres.

"det handler om tid og krefter og muligheter, og det har ikke alle foreldre."

Hvis dette gjelder flertallet av foreldre her i landet, hvorfor velger de å få barn da? Med moderne prevensjon greier jeg liksom ikke helt se for meg at flertallet av barna her i landet er "uhell".

Og hvorfor skal det være slik at det at noen vil overlate mer og mer av ansvaret for barna til institusjoner skal bety at alle andre også skal tvinges til det samme? Er nok ikke lenge før barnehage blir obligatorisk også tenker jeg, fordi noen barn har foreldre som ikke har tid og krefter stimulere dem i førskolealderen.

At du ser på skolen som en OMSORGSinstitusjon er i og for seg grunn nok til at vi iallefall bør gjøre noe med skolen.

Jeg vil IKKE at skolen skal ende opp med å bli en omsorgsinstitusjon. Det skal være et sted hvor mine barn kan finne inspirasjon og et godt læringsmiljø - det skal være et sted som har fokus på LÆRING.

Det er tydelig at du bare ser på skolen som en oppsamlingssted - hvor de skal VÆRE.

Faktisk så er det slik at de som er flinkere enn gjennomsnittet ikke får utvikle seg videre på sitt nivå. Det settes gjerne inn ekstra ressurser til de som har lærevansker,men er du langt over gjennomsnittet er det liksom helt OK, men få utfordringer. Disse burde også få mulighet til å utvikle sine evner ut fra sine forutsetninger.

Det er jeg helt enig i. Omorganiserer vi skolen så vil forlagene som har kommet, om såkalte eliteskoler, bli mindre aktuelle. De gode elevene trenger ikke å søke seg til andre privatskoler for å få utfordringer - de får det i den kommunale skolen. Og da snakker vi om at det er muligheter for alle - først da.

Annonse

Gjest Jolly Roger

"Det der var første gang du nevnte at det var i samarbeid med skolen. "

Herregud, vi har da foreldresamtaler 2 ganger i året - klart slike ting er i samarbeid med skolen.

"Likevel - er de over 8 år gamle så tror jeg det der blir feil framgangsmåte. "

Ok, men det har du rett til å tro. Har du noen erfaringer i dette, som er årsaken til at du tror det?

"Herregud, vi har da foreldresamtaler 2 ganger i året - klart slike ting er i samarbeid med skolen."

Bare 2 ganger? Er det ikke oftere?

Og har du virkelig fått aksept for å "frita" jentene for lekser dersom det er fint vær ute?

"Ok, men det har du rett til å tro. Har du noen erfaringer i dette, som er årsaken til at du tror det? "

Nei, jeg har ingen statistikk å vise til.

Men jeg ville aldri ansatt noen som ikke var vant til at plikt er plikt og skal gjøres uansett om det er "fint vær ute". Noe ansvarsfølelse må man ha.

Gjest har valgt

Ja, du har valgt det, men hvorfor skal det ikke være lov faktisk å prioritere barna sine? Hvorfor skal alle familier tvinges til å ha barna i institusjoner stadig mer fordi noen foreldre ønsker det? Hvorfor er valgfrihet blitt et fyord her i landet straks en velger noe som ikke er den allmenne trenden?

Det var "fydda" som gjorde valget om både yrkesaktivitet og småbarn til et fy-ord. Jeg har ikke sagt et stygt ord om de som velger annerleds.

"Herregud, vi har da foreldresamtaler 2 ganger i året - klart slike ting er i samarbeid med skolen."

Bare 2 ganger? Er det ikke oftere?

Og har du virkelig fått aksept for å "frita" jentene for lekser dersom det er fint vær ute?

"Ok, men det har du rett til å tro. Har du noen erfaringer i dette, som er årsaken til at du tror det? "

Nei, jeg har ingen statistikk å vise til.

Men jeg ville aldri ansatt noen som ikke var vant til at plikt er plikt og skal gjøres uansett om det er "fint vær ute". Noe ansvarsfølelse må man ha.

Jeg: "Herregud, vi har da foreldresamtaler 2 ganger i året - klart slike ting er i samarbeid med skolen."

Du: Bare 2 ganger? Er det ikke oftere?

Jeg: Ikke hos oss, men vi snakker selvfølgelig med lærerne utenom disse oppsatte fastsatte tidspunktene :)

Du: Og har du virkelig fått aksept for å "frita" jentene for lekser dersom det er fint vær ute?

Jeg: Det er riktig. Jeg har fått aksept for å frita mine jenter for lekser- uansett grunn, bare jeg finner grunnen god nok.

Hva er problemet ditt i forhold til dette?

Jeg: "Ok, men det har du rett til å tro. Har du noen erfaringer i dette, som er årsaken til at du tror det? "

Du: Nei, jeg har ingen statistikk å vise til.

Jeg: Jeg tenker ikke på statistikk, jeg tenker på erfaringene du har med dine egne barn.

Du: Men jeg ville aldri ansatt noen som ikke var vant til at plikt er plikt og skal gjøres uansett om det er "fint vær ute". Noe ansvarsfølelse må man ha.

Jeg: Hviklen virksomhet er du endel av, som ansetter 8 og 10 åringer?

Mitt, og skolens eneste mål er at barna mine (og andre) skal synes skolen er insirerende og de skal føle at de lærer noe der.

Når barna går i 1 og 2 klasse legges det generelt lite vekt på lekser. Det gis små hjemmeoppgaver, men lærere på de skolene jeg har hatt kontakt med har aldri lagt vekt på reprisalier i forhold til at leksene skal være gjort til neste dag. Mye av læringen er basert på motivasjon - i tillegg skal vi huske på at disse barna er SMÅ, de har akkurat kommet fra barnehagen mange av dem, og vi kan ikke tvinge dem til å lære - kun motivere. Vi må skape en ramme som er preget av motivasjon.

Så har jeg ei jente som går i 4. klasse. Når det gjelder henne, så tror jeg vel knapt hun har unnlatt å gjøre lekser 4 ganger på ett år - hun er sinnsykt pliktoppfyllende. De gangene hun ikke har gjort lekser er fordi hun f.eks skulle ulike ting og JEG har sagt:

"vet du hva Julie, gå du - jeg skal skrive melding om hvorfor du ikke har gjort lekser"

Hvorfor?

Mye fordi jeg vurderer det ene opp mot det andre. Jeg vet at Julie er skoleflink og pliktoppfyllende, og jeg synes at når det skjer noe spesielt eller at solen har dukket opp for første gang i år - så er det helt OK at hun stikker ut.

For hva er konsekvensene av at hun IKKE gjør leksene?

- Hun blir dårligere på skolen? Nei, hun ligger foran de andre.

- Hun får mindre respekt for læreren? NEI, slik er det iallefall ikke hos oss.

- Hun har mindre lyst til å gå på skolen? Overhode ikke. Hun elsker skolen, men synes noen ganger det er litt kjedelig.

Hvis jeg føler at Julie har en lekse som er viktig - det er noe hun BØR gjøre, så gjør hun det. Men jeg gidder ikke be henne sitte hjemme og gjøre en lekse i noe hun kunne for 4 måneder siden, bare for å gjøre den, når hun har andre ting hun heller vil gjøre.

Du kaller meg uansvarlig. Jeg synes jeg i høyeste grad er ansvarlig og opptatt av mine barn.

Gjest super idè

Jeg: "Herregud, vi har da foreldresamtaler 2 ganger i året - klart slike ting er i samarbeid med skolen."

Du: Bare 2 ganger? Er det ikke oftere?

Jeg: Ikke hos oss, men vi snakker selvfølgelig med lærerne utenom disse oppsatte fastsatte tidspunktene :)

Du: Og har du virkelig fått aksept for å "frita" jentene for lekser dersom det er fint vær ute?

Jeg: Det er riktig. Jeg har fått aksept for å frita mine jenter for lekser- uansett grunn, bare jeg finner grunnen god nok.

Hva er problemet ditt i forhold til dette?

Jeg: "Ok, men det har du rett til å tro. Har du noen erfaringer i dette, som er årsaken til at du tror det? "

Du: Nei, jeg har ingen statistikk å vise til.

Jeg: Jeg tenker ikke på statistikk, jeg tenker på erfaringene du har med dine egne barn.

Du: Men jeg ville aldri ansatt noen som ikke var vant til at plikt er plikt og skal gjøres uansett om det er "fint vær ute". Noe ansvarsfølelse må man ha.

Jeg: Hviklen virksomhet er du endel av, som ansetter 8 og 10 åringer?

Mitt, og skolens eneste mål er at barna mine (og andre) skal synes skolen er insirerende og de skal føle at de lærer noe der.

Når barna går i 1 og 2 klasse legges det generelt lite vekt på lekser. Det gis små hjemmeoppgaver, men lærere på de skolene jeg har hatt kontakt med har aldri lagt vekt på reprisalier i forhold til at leksene skal være gjort til neste dag. Mye av læringen er basert på motivasjon - i tillegg skal vi huske på at disse barna er SMÅ, de har akkurat kommet fra barnehagen mange av dem, og vi kan ikke tvinge dem til å lære - kun motivere. Vi må skape en ramme som er preget av motivasjon.

Så har jeg ei jente som går i 4. klasse. Når det gjelder henne, så tror jeg vel knapt hun har unnlatt å gjøre lekser 4 ganger på ett år - hun er sinnsykt pliktoppfyllende. De gangene hun ikke har gjort lekser er fordi hun f.eks skulle ulike ting og JEG har sagt:

"vet du hva Julie, gå du - jeg skal skrive melding om hvorfor du ikke har gjort lekser"

Hvorfor?

Mye fordi jeg vurderer det ene opp mot det andre. Jeg vet at Julie er skoleflink og pliktoppfyllende, og jeg synes at når det skjer noe spesielt eller at solen har dukket opp for første gang i år - så er det helt OK at hun stikker ut.

For hva er konsekvensene av at hun IKKE gjør leksene?

- Hun blir dårligere på skolen? Nei, hun ligger foran de andre.

- Hun får mindre respekt for læreren? NEI, slik er det iallefall ikke hos oss.

- Hun har mindre lyst til å gå på skolen? Overhode ikke. Hun elsker skolen, men synes noen ganger det er litt kjedelig.

Hvis jeg føler at Julie har en lekse som er viktig - det er noe hun BØR gjøre, så gjør hun det. Men jeg gidder ikke be henne sitte hjemme og gjøre en lekse i noe hun kunne for 4 måneder siden, bare for å gjøre den, når hun har andre ting hun heller vil gjøre.

Du kaller meg uansvarlig. Jeg synes jeg i høyeste grad er ansvarlig og opptatt av mine barn.

Jeg liker tankegangen din, tror jamen jeg skal adoptere den.

Jeg synes det er et paradoks at fagfolk stadig står fram i mediene og klager over at barna ikke rører nok på seg, at motorikken er dårlig.

Likevel skal de sitte inne om ettermiddagene med lekser, det er sjelden gjort unna på noen minutter, ofte går det både en og to timer med. Det er ikke få ganger mine planlagte utflukter med barna til f.eks. svømmehall eller ut i naturen har blitt skrinlagt fordi det var så mye lekser å gjøre. Det sliter også å sitte inne og se på at andre barn er ute og leker. Mitt ene barn har ikke lett for å lære, han bruker lang tid på lekser og må ha hjelp og støtte hele veien. Så leksene hans påvirker både meg som mor og hans to småsøsken som ennå ikke kan gå ut alene.

Hvis motorikk og læring henger sammen, dvs. dårlig motorikk er dårlig læring, er det kanskje på tide å forsøke å heller ta han med ut i skogen og klatre i trær framfor å sitte og passe på at leksene blir gjort.

Forslaget høres bra ut. Men er likevel betenkt når lærere, spesielt i u-skolen, ikke klarer å skape nok ro til at elevene kan få best mulig resultat av leksene.

Enig Rusle, MEN vi kan stille oss spørsmålet: HVORFOR er det bråk?

Kjeder de seg?

Jeg liker tankegangen din, tror jamen jeg skal adoptere den.

Jeg synes det er et paradoks at fagfolk stadig står fram i mediene og klager over at barna ikke rører nok på seg, at motorikken er dårlig.

Likevel skal de sitte inne om ettermiddagene med lekser, det er sjelden gjort unna på noen minutter, ofte går det både en og to timer med. Det er ikke få ganger mine planlagte utflukter med barna til f.eks. svømmehall eller ut i naturen har blitt skrinlagt fordi det var så mye lekser å gjøre. Det sliter også å sitte inne og se på at andre barn er ute og leker. Mitt ene barn har ikke lett for å lære, han bruker lang tid på lekser og må ha hjelp og støtte hele veien. Så leksene hans påvirker både meg som mor og hans to småsøsken som ennå ikke kan gå ut alene.

Hvis motorikk og læring henger sammen, dvs. dårlig motorikk er dårlig læring, er det kanskje på tide å forsøke å heller ta han med ut i skogen og klatre i trær framfor å sitte og passe på at leksene blir gjort.

Jeg har en jente som er skoleflink, du har en gutt som sliter. Jeg føler meg overbevist om at hvis vi endrer hele denne skolemodellen så vil skolen bli ok for både din gutt og min jente.

Det er lettere for meg å skippe leksene å argumentere med en skoleflink jente. Det er vanskeligere for deg, men jeg er enig med deg. Det har INGENTING for seg å sitte hjemme i 2 timer og virkelig slite med leksene. Da hadde det vært bedre om vi hadde utvidet skoletiden med 2 timer (fler pauser), løst opp gruppene og at gutten din fikk hjelp og veiledning av de som faktisk ER pedagoger. Det betyr ikke at du slutter å hjelpe din sønn - herregud, du er opptatt av han, men det betyr at dere ikke trenger å låse dere i forhold til lekser. Det dere gjør hjemme er opp til deg og din mann.

Og poenget ditt om naturen og motorikk har ikke vært belyst nok i denne diskusjonen, men du har rett. Etter skoletid skal ungene UT - ut i naturen og bort på løkka for å spille ball.

Jeg håper forslaget går igjennom - både for vår del og for din :)

Annonse

Enig Rusle, MEN vi kan stille oss spørsmålet: HVORFOR er det bråk?

Kjeder de seg?

Det er mange grunner til bråk når de har såkalte arbeidstimer. Kjedsommelighet, manglende motivasjon, læreren er ikke tilstede.

Synes det skorter en del på lærernes evne til å motivere.

At du ser på skolen som en OMSORGSinstitusjon er i og for seg grunn nok til at vi iallefall bør gjøre noe med skolen.

Jeg vil IKKE at skolen skal ende opp med å bli en omsorgsinstitusjon. Det skal være et sted hvor mine barn kan finne inspirasjon og et godt læringsmiljø - det skal være et sted som har fokus på LÆRING.

Det er tydelig at du bare ser på skolen som en oppsamlingssted - hvor de skal VÆRE.

Nei, jeg forventer og ønsker at skolen skal være en arena for _læring_. Oppdragelsen er slik jeg ser det foreldrenes oppgave. Og dette er nettopp grunnen til at jeg definitiv ikke ønsker at barna mine skal oppholde seg enda lengre dager på skolen. Oppdragelse krever _tid_ i betydningen kvantitet (uansett hvor mye foreldre i dag liker å prate om "kvalitetstid"), og om barna skal være lange dager på skolen vil det ikke lenger bli tid til oppdragelse og omsorg fra foreldrenes side.

Nå er ser jeg ingen motsetning her i forhold til at foreldrene også bør delta aktivt i barnas læring gjennom å følge opp det barna lærer på skolen også hjemme i stedet for helt "bevisstløse" overlate dette helt til skolen.

Tvinges?

Herregud :) Vi som er for dette forslaget er for det fordi vi mener at skolen, læringsmiljøet, motivasjonsfaktoren etc vil bli bedre - og selvfølgelig vil vi det beste for våre barn.

Hvilke omsorgsordninger du velger for dine barn får du nå finne ut sjøl, men skolen er ingen omsorgsinstitusjon, det er en læringsinstitusjon. Den er er obligatorisk og det er der de skal legge læringsgrunnlaget. Når skolen ikke fungerer godt, så har vi rett til å stille krav til at den skal bli bedre - og å se på konkrete tiltak som skal gjøres.

Så fordi skolen ikke fungerer godt med det timetallet vi har i dag fordi ressursene er alt for små, vil skolen plutselig bli bedre om vi utvider timetallet? Jeg greier altså ikke skjønne hvordan folk kan synes dette høres logisk og gjennomførbart ut.

Gjest Jolly Roger

Jeg: "Herregud, vi har da foreldresamtaler 2 ganger i året - klart slike ting er i samarbeid med skolen."

Du: Bare 2 ganger? Er det ikke oftere?

Jeg: Ikke hos oss, men vi snakker selvfølgelig med lærerne utenom disse oppsatte fastsatte tidspunktene :)

Du: Og har du virkelig fått aksept for å "frita" jentene for lekser dersom det er fint vær ute?

Jeg: Det er riktig. Jeg har fått aksept for å frita mine jenter for lekser- uansett grunn, bare jeg finner grunnen god nok.

Hva er problemet ditt i forhold til dette?

Jeg: "Ok, men det har du rett til å tro. Har du noen erfaringer i dette, som er årsaken til at du tror det? "

Du: Nei, jeg har ingen statistikk å vise til.

Jeg: Jeg tenker ikke på statistikk, jeg tenker på erfaringene du har med dine egne barn.

Du: Men jeg ville aldri ansatt noen som ikke var vant til at plikt er plikt og skal gjøres uansett om det er "fint vær ute". Noe ansvarsfølelse må man ha.

Jeg: Hviklen virksomhet er du endel av, som ansetter 8 og 10 åringer?

Mitt, og skolens eneste mål er at barna mine (og andre) skal synes skolen er insirerende og de skal føle at de lærer noe der.

Når barna går i 1 og 2 klasse legges det generelt lite vekt på lekser. Det gis små hjemmeoppgaver, men lærere på de skolene jeg har hatt kontakt med har aldri lagt vekt på reprisalier i forhold til at leksene skal være gjort til neste dag. Mye av læringen er basert på motivasjon - i tillegg skal vi huske på at disse barna er SMÅ, de har akkurat kommet fra barnehagen mange av dem, og vi kan ikke tvinge dem til å lære - kun motivere. Vi må skape en ramme som er preget av motivasjon.

Så har jeg ei jente som går i 4. klasse. Når det gjelder henne, så tror jeg vel knapt hun har unnlatt å gjøre lekser 4 ganger på ett år - hun er sinnsykt pliktoppfyllende. De gangene hun ikke har gjort lekser er fordi hun f.eks skulle ulike ting og JEG har sagt:

"vet du hva Julie, gå du - jeg skal skrive melding om hvorfor du ikke har gjort lekser"

Hvorfor?

Mye fordi jeg vurderer det ene opp mot det andre. Jeg vet at Julie er skoleflink og pliktoppfyllende, og jeg synes at når det skjer noe spesielt eller at solen har dukket opp for første gang i år - så er det helt OK at hun stikker ut.

For hva er konsekvensene av at hun IKKE gjør leksene?

- Hun blir dårligere på skolen? Nei, hun ligger foran de andre.

- Hun får mindre respekt for læreren? NEI, slik er det iallefall ikke hos oss.

- Hun har mindre lyst til å gå på skolen? Overhode ikke. Hun elsker skolen, men synes noen ganger det er litt kjedelig.

Hvis jeg føler at Julie har en lekse som er viktig - det er noe hun BØR gjøre, så gjør hun det. Men jeg gidder ikke be henne sitte hjemme og gjøre en lekse i noe hun kunne for 4 måneder siden, bare for å gjøre den, når hun har andre ting hun heller vil gjøre.

Du kaller meg uansvarlig. Jeg synes jeg i høyeste grad er ansvarlig og opptatt av mine barn.

Jeg synes ikke du er uansvarlig i forhold til dine barn, de har det helt sikkert veldig bra, men i forhold til samfunnet forøvrig.

Men vel så mye er jeg sjokkert over en skole som aksepterer at man ikke gjør sine plikter med begrunnelsen - "det var så fint vær i går". Jeg håper hvertfall det ikke er sånn i høyere skoletrinn. I motsatt fall er det ikke rart sykefraværet stiger, kriminaliten tiltar og at mangel på respekt for medmennesker generelt brer mer og mer om seg.

Så fordi skolen ikke fungerer godt med det timetallet vi har i dag fordi ressursene er alt for små, vil skolen plutselig bli bedre om vi utvider timetallet? Jeg greier altså ikke skjønne hvordan folk kan synes dette høres logisk og gjennomførbart ut.

Fordi tilbudet skal omorganiseres - det er hele poenget.

Nei, jeg forventer og ønsker at skolen skal være en arena for _læring_. Oppdragelsen er slik jeg ser det foreldrenes oppgave. Og dette er nettopp grunnen til at jeg definitiv ikke ønsker at barna mine skal oppholde seg enda lengre dager på skolen. Oppdragelse krever _tid_ i betydningen kvantitet (uansett hvor mye foreldre i dag liker å prate om "kvalitetstid"), og om barna skal være lange dager på skolen vil det ikke lenger bli tid til oppdragelse og omsorg fra foreldrenes side.

Nå er ser jeg ingen motsetning her i forhold til at foreldrene også bør delta aktivt i barnas læring gjennom å følge opp det barna lærer på skolen også hjemme i stedet for helt "bevisstløse" overlate dette helt til skolen.

Barna slutter sin skoledag alt mellom 12 - 13 i dag. En utvidet skoledag vil bety at de nå skal gå på skolen til 14 (kanskje 15). Med lengre pauser i løpet av dagen og mer individuell jobbing tror jeg ikke barn vil oppfatte det som lenge.

Hvis ikke du klarer å oppdra barna dine i den tiden du har disponibel fra 15 og frem til de legger seg, så har du et problem.

Når jeg leser dine innlegg så føler jeg at den beste løsningen for deg, er å ta barna ut av skolen og sørge for den grunnleggende obligatoriske undervisningen selv. For det er helt tydelig at du ikke setter noen krav til skolen.

Jeg synes ikke du er uansvarlig i forhold til dine barn, de har det helt sikkert veldig bra, men i forhold til samfunnet forøvrig.

Men vel så mye er jeg sjokkert over en skole som aksepterer at man ikke gjør sine plikter med begrunnelsen - "det var så fint vær i går". Jeg håper hvertfall det ikke er sånn i høyere skoletrinn. I motsatt fall er det ikke rart sykefraværet stiger, kriminaliten tiltar og at mangel på respekt for medmennesker generelt brer mer og mer om seg.

"Men vel så mye er jeg sjokkert over en skole som aksepterer at man ikke gjør sine plikter med begrunnelsen - "det var så fint vær i går"."

Du kan velge å se dette på den måten du ønsker. Du kan velge å se på det at vi fritar barna våre for leksene, fordi vi ikke gidder å hjelpe dem med leksene eller fordi vi ikke bryr oss - eller du kan velge å se på oss som aktive deltagere i våre barns liv.

Personlig må jeg si at det å lære mine barn ansvar er viktig, men jeg verken kan eller vil gjennomføre tiltak jeg ikke føler har hensikt - verken for meg selv eller mine barn. Jeg har en målsetning, skolen har en målsetning. Hvis skolens metoder ikke har noe for seg - som f.eks leksene - så ser jeg heller ingen grunn til å sette hardt mot hardt. Ting må ha en mening og en funksjon.

Jeg føler at min måte å håndtere dette på er bedre enn å tvinge dem til å følge et opplegg jeg ikke føler funker.

Du sier det er bra det funker for oss. Jeg sier at jeg skulle ønske at flere gjorde som meg, ikke fordi de ikke gidder hjelpe ungene eller fordi de er likegyldige, men fordi de gjør noe med en situasjon de ikke synes fungerer.

Dette er ikke snakk om å drite i autoriteter. Dette er mine barn det er snakk om, og jeg ønsker absolutt inflytelse i mine barns liv og læresituasjon.

De skal trekkes mot kunnskap - av interesse, ikke tvang.

Vel, vel - vi kommer kanskje ikke videre her Jolly - vi får vel bare innse at vi er litt uenige.

Takk for diskusjonen :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...