Gå til innhold

Hjemmeleksenes tid er snart forbi


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Zirine

    32

  • asterix

    19

  • pip

    5

  • terningkast6

    3

Mest aktive i denne tråden

Barna slutter sin skoledag alt mellom 12 - 13 i dag. En utvidet skoledag vil bety at de nå skal gå på skolen til 14 (kanskje 15). Med lengre pauser i løpet av dagen og mer individuell jobbing tror jeg ikke barn vil oppfatte det som lenge.

Hvis ikke du klarer å oppdra barna dine i den tiden du har disponibel fra 15 og frem til de legger seg, så har du et problem.

Når jeg leser dine innlegg så føler jeg at den beste løsningen for deg, er å ta barna ut av skolen og sørge for den grunnleggende obligatoriske undervisningen selv. For det er helt tydelig at du ikke setter noen krav til skolen.

Så du mener 2-3 timer tid med barna dine hver dag er tilstrekkelig? Ja, ja deg om det.Du må huske å ta med i regnestykket ditt at mange barn faktisk har 1/2 time og mer i reisevei hver vei til skolen også. Så lange dager gjør i tillegg at barna blir veldig slitne og trøtte.

Hvorfor har du så vanskelig for å akseptere at det finnes dem av oss som faktisk vil ha mere tid med barna våre, og at vi derfor har organisert hverdagen vår slik at dette lar seg gjøre?

Så du mener 2-3 timer tid med barna dine hver dag er tilstrekkelig? Ja, ja deg om det.Du må huske å ta med i regnestykket ditt at mange barn faktisk har 1/2 time og mer i reisevei hver vei til skolen også. Så lange dager gjør i tillegg at barna blir veldig slitne og trøtte.

Hvorfor har du så vanskelig for å akseptere at det finnes dem av oss som faktisk vil ha mere tid med barna våre, og at vi derfor har organisert hverdagen vår slik at dette lar seg gjøre?

2-3 timer? :) Hvis de må være på skolen til klokken 15 (i dag har begge mine jenter undervisning frem til 12:30), så har jeg altså 5 timer med dem før de legger seg klokken 20.00.

"Hvorfor har du så vanskelig for å akseptere at det finnes dem av oss som faktisk vil ha mere tid med barna våre, og at vi derfor har organisert hverdagen vår slik at dette lar seg gjøre? "

Trenger du virkelig mer tid enn 5 timer sammen med barna dine pr. dag. Legger du virkelig SÅ liten vekt på en god skole? Utrolig.

Jeg har ikke vanskelig for å akseptere at du vil ha mer tid til ungene dine. Du må gjerne velge bort barnehage og dagmamma, men når det kommer til skolen, så ønsker de fleste av oss andre en kvalitetsskole. Det jeg har vanskelig for å akseptere er en skole som ikke funker for alle. Skolen i dag funker for de elevene som er middels, ikke for de som ligger godt foran og trenger utfordringer og ikke for de som henger etter og trenger ekstra hjelp.

Dette handler ikke oppdragelse. Dette handler om å gi våre barn et bedre skoletilbud, gi bedre muligheter for læring i et mer stimulerende miljø - det er noe helt annet.

Vil dèt si at skolen ikke står for oppdragelsen? Når ungene tilbringer det meste av sin våkne og opplagte tid på en skole eller annet offentlig tilbud?

Annonse

Gjest Iznogood

Jeg _er_ forvist på bondelandet. Og så lenge det ikke er jeg som har oppfunnet leksebegrepet, hvorfor skal jeg da ta selvkritikk på det?

Jeg er hellig overbevist om at hverdagen for _mange_ elever blir bedre om de slipper lekser!

Trodde ikke jeg skulle høre så fornuftige ord ifra en lærer...

Vil dèt si at skolen ikke står for oppdragelsen? Når ungene tilbringer det meste av sin våkne og opplagte tid på en skole eller annet offentlig tilbud?

Mine jenter er på skole fra 08:30 til 12:30 - så er de hjemme resten. De er ikke babyer og har dermed andre behov enn en baby.

Jeg har ansvaret for oppdragelsen, men meningen er at skole og foreldre skal samarbeide. Skolen har selvfølgelig fag som tar opp ulike emner som omfatter sosiale ferdigheter, holdninger, etikk, moral, samarbeid - i tillegg til "vanlige" fag. De har ansvaret for at lærerplanen blir fulgt, og at barna klarer å tilegne seg dette på best mulig måte. Men det betyr ikke at de har ansvaret for at mitt barn ikke dæljer løs på andre. Ansvaret har vi foreldre - selvfølgelig, men skolen kan være en viktig støttespiller.

Det kan ikke være på annen måte.

2-3 timer? :) Hvis de må være på skolen til klokken 15 (i dag har begge mine jenter undervisning frem til 12:30), så har jeg altså 5 timer med dem før de legger seg klokken 20.00.

"Hvorfor har du så vanskelig for å akseptere at det finnes dem av oss som faktisk vil ha mere tid med barna våre, og at vi derfor har organisert hverdagen vår slik at dette lar seg gjøre? "

Trenger du virkelig mer tid enn 5 timer sammen med barna dine pr. dag. Legger du virkelig SÅ liten vekt på en god skole? Utrolig.

Jeg har ikke vanskelig for å akseptere at du vil ha mer tid til ungene dine. Du må gjerne velge bort barnehage og dagmamma, men når det kommer til skolen, så ønsker de fleste av oss andre en kvalitetsskole. Det jeg har vanskelig for å akseptere er en skole som ikke funker for alle. Skolen i dag funker for de elevene som er middels, ikke for de som ligger godt foran og trenger utfordringer og ikke for de som henger etter og trenger ekstra hjelp.

"Trenger du virkelig mer tid enn 5 timer sammen med barna dine pr. dag. Legger du virkelig SÅ liten vekt på en god skole? Utrolig."

Du tar en skole som sliter med alt for knappe ressurser, legger inn noen ekstra pauser, og drar dagen ut over noen ekstra timer, dermed har du en god skole? Hvordan gjør dette skolen bedre? Jeg kjenner skoleverket godt nok både som lærer og leder til å være realistisk nok til å forstå at dette blir nok en reform som ikke fører noe med seg annet enn lengre skoledager for elevene. Når har hendt at ressursene har fulgt reformene?

I en skole hvor det ikke er penger til lærebøker, forbruksmateriell(skrivebøker, blyanter etc), materiell til heimkunnskap og forming, vedlikehold osv osv hvordan skal det hjelpe at elevene skal tilbringe enda fler timer i dårlig innemiljø på vonde stoler ved dårlige pulter?

Og, ja jeg vil svært gjerne at ungene mine får ha mer enn 5 trøtte timer fri fra skolen pr dag. Jeg gikk selv til kl. 15 da jeg gikk på videregående og var utslitt når dagen var over til tross for lange pauser og "fritimer" (også kalt studietimer).

"Trenger du virkelig mer tid enn 5 timer sammen med barna dine pr. dag. Legger du virkelig SÅ liten vekt på en god skole? Utrolig."

Du tar en skole som sliter med alt for knappe ressurser, legger inn noen ekstra pauser, og drar dagen ut over noen ekstra timer, dermed har du en god skole? Hvordan gjør dette skolen bedre? Jeg kjenner skoleverket godt nok både som lærer og leder til å være realistisk nok til å forstå at dette blir nok en reform som ikke fører noe med seg annet enn lengre skoledager for elevene. Når har hendt at ressursene har fulgt reformene?

I en skole hvor det ikke er penger til lærebøker, forbruksmateriell(skrivebøker, blyanter etc), materiell til heimkunnskap og forming, vedlikehold osv osv hvordan skal det hjelpe at elevene skal tilbringe enda fler timer i dårlig innemiljø på vonde stoler ved dårlige pulter?

Og, ja jeg vil svært gjerne at ungene mine får ha mer enn 5 trøtte timer fri fra skolen pr dag. Jeg gikk selv til kl. 15 da jeg gikk på videregående og var utslitt når dagen var over til tross for lange pauser og "fritimer" (også kalt studietimer).

Jeg bare konstaterer at vi har helt ulike prioriteringer asterix.

Jeg synes det er horribelt å lese innleggene dine, det må jeg bare innrømme.

Jeg har i alle innlegg her inne på dol gått imot institusjonaliseringen av barn, jeg er for kontantstøtte og jeg synes at foreldre som ønsker å ta omsorg for sine barn skal ha mulighet til det - fordi omsorg er viktig. Altså, jeg nedprioriterer ikke omsorg - verken teoretisk eller i praksis.

I denne tråden snakker vi om barn fra 6-7 år og oppover. Barn som begynner å få andre behov enn hva de hadde da de var små. De skal tilegne seg kunnskap og de skal inn i den obligatoriske skolen. Hvordan skal vi tilrette legge skolen best slik at vi når målene - en inspirerende, motiverende og faglig god skole, for våre barn.

Du virker helt uinteressert i skolen og hva som kan gjøres for å få den bedre. Du mekrer om et par timer som barna må være lengre på skolen - og legger kun fokus på dette - ingenting annet som er foreslått gjort. Satt på spissen så høres det ut som om du bare vil ha dem sittende på fanget hele dagen til den er 14 år - matte og norsk spiller ingen rolle - det viktigste er at de er hjemme hos deg.

Jeg vil gjerne minne deg på om at norske barn ikke har lange skoledager. Vi ligger på bunnen i antall skoletimer pr.uke - så jeg fatter ikke hva du er så bekymret for.

Jeg bare konstaterer at vi har helt ulike prioriteringer asterix.

Jeg synes det er horribelt å lese innleggene dine, det må jeg bare innrømme.

Jeg har i alle innlegg her inne på dol gått imot institusjonaliseringen av barn, jeg er for kontantstøtte og jeg synes at foreldre som ønsker å ta omsorg for sine barn skal ha mulighet til det - fordi omsorg er viktig. Altså, jeg nedprioriterer ikke omsorg - verken teoretisk eller i praksis.

I denne tråden snakker vi om barn fra 6-7 år og oppover. Barn som begynner å få andre behov enn hva de hadde da de var små. De skal tilegne seg kunnskap og de skal inn i den obligatoriske skolen. Hvordan skal vi tilrette legge skolen best slik at vi når målene - en inspirerende, motiverende og faglig god skole, for våre barn.

Du virker helt uinteressert i skolen og hva som kan gjøres for å få den bedre. Du mekrer om et par timer som barna må være lengre på skolen - og legger kun fokus på dette - ingenting annet som er foreslått gjort. Satt på spissen så høres det ut som om du bare vil ha dem sittende på fanget hele dagen til den er 14 år - matte og norsk spiller ingen rolle - det viktigste er at de er hjemme hos deg.

Jeg vil gjerne minne deg på om at norske barn ikke har lange skoledager. Vi ligger på bunnen i antall skoletimer pr.uke - så jeg fatter ikke hva du er så bekymret for.

Mine skolebarn ligger godt foran sitt årstrinn faglig nettopp fordi jeg følger dem opp. Og med min kjennskap til skoleverket har jeg absolutt ingen tro på at den foreslåtte reformen vil endre det som er feil i skoleverket. Det trengs ressurser til å få til mindre klasser/grupper, mer utstyr og materiell og ikke minst omskolering av en stadig eldre lærergruppe, ikke enda en ny reform som kun er et frieri til dobbeltarbeidende foreldre som vil slippe å bruke krefter på barnas skolegang.

En av ungene hadde en gang en lærer som _krevde_ at alle elevene var på samme side i matteboka til enhver tid(noen hang jo til en hver tid etter og da måtte de andre vente før de fikk jobbe videre), det var forbudt for elevene å jobbe lenger enn de hadde i lekse uansett hvor lyst de hadde. Ikke var det tilbud om ekstraoppgaver i stedet heller. Med den nye reformen vil slike lærere ha frie tøyler til å holde alle elevene fast på samme nivå mye mer uten å få ubehagelige spørsmål fra foreldrene. Det er mye lettere for en lærer å nekte et barn på skolen å jobbe videre enn det er å nekte dem det hjemme når foreldrene spør om de ikke har lekser og de svarer som sant er at læreren nektet dem å jobbe videre fordi de var kommet lenger i boka enn de andre i klassen.

Det som jeg ønsker i skoleverket er at det skal legges mer vekt på viktigheten av læring også utenom skoletid og at foreldrene blir tatt med som mer aktive deltakere i barnas skolegang, i motsetning til at de blir satt helt på sidelinja slik det nå legges opp til.

Oppdragelsen må også igjen bli foreldrenes klare ansvar slik at skolen kan konsentrere seg om det faglig og dermed få en mer effektiv utnyttelse av tiden på skolen. Er du egentlig klar over hvor utrolig mye tid i en lærers skoledag som går med til oppdragelse og å være "reserveforelder" i forhold til hvor lite tid det blir til undervisning/faglig veiledning?

Mine skolebarn ligger godt foran sitt årstrinn faglig nettopp fordi jeg følger dem opp. Og med min kjennskap til skoleverket har jeg absolutt ingen tro på at den foreslåtte reformen vil endre det som er feil i skoleverket. Det trengs ressurser til å få til mindre klasser/grupper, mer utstyr og materiell og ikke minst omskolering av en stadig eldre lærergruppe, ikke enda en ny reform som kun er et frieri til dobbeltarbeidende foreldre som vil slippe å bruke krefter på barnas skolegang.

En av ungene hadde en gang en lærer som _krevde_ at alle elevene var på samme side i matteboka til enhver tid(noen hang jo til en hver tid etter og da måtte de andre vente før de fikk jobbe videre), det var forbudt for elevene å jobbe lenger enn de hadde i lekse uansett hvor lyst de hadde. Ikke var det tilbud om ekstraoppgaver i stedet heller. Med den nye reformen vil slike lærere ha frie tøyler til å holde alle elevene fast på samme nivå mye mer uten å få ubehagelige spørsmål fra foreldrene. Det er mye lettere for en lærer å nekte et barn på skolen å jobbe videre enn det er å nekte dem det hjemme når foreldrene spør om de ikke har lekser og de svarer som sant er at læreren nektet dem å jobbe videre fordi de var kommet lenger i boka enn de andre i klassen.

Det som jeg ønsker i skoleverket er at det skal legges mer vekt på viktigheten av læring også utenom skoletid og at foreldrene blir tatt med som mer aktive deltakere i barnas skolegang, i motsetning til at de blir satt helt på sidelinja slik det nå legges opp til.

Oppdragelsen må også igjen bli foreldrenes klare ansvar slik at skolen kan konsentrere seg om det faglig og dermed få en mer effektiv utnyttelse av tiden på skolen. Er du egentlig klar over hvor utrolig mye tid i en lærers skoledag som går med til oppdragelse og å være "reserveforelder" i forhold til hvor lite tid det blir til undervisning/faglig veiledning?

Foreldrene blir ikke og skal ikke heller bli satt til side. Barn som har ressurssterke foreldre kan da vel fortsatt få støtte og veiledning hjemme . slik som de alltid har gjort. Jeg kan ikke se at jeg skal slutte med det selv om de ikke har lekser. Isåfall har vi gjort det fordi vi MÅTTE og ikke fordi vi hadde lyst. Feil feil feil. Sånn skal det ikke være. Å tilegne seg kunnskap skal være moro.

Den store forandringen vil nok heller vise seg hos de som aldri har fått dette hjemme. De vil nå endelig få hjelp - hos lærere/veiledere og hos medelever.

Når det kommer til dårlig materiell i skolen, dårlig inneklima osv, så er jeg enig i at det må gjøres noe med. Men det betyr ikke at vi ikke kan starte et sted og ta ting etterhvert.

Ressursmangel i skolen? Vel - slik det er i dag ja. Hvordan de eksakt skal løse dette, gjenstår å se, men det vi skal huske på er at lærerne, er en yrkesgruppe som står i en særstilling når det kommer til sommerferie bl.a. Ressursene kan og bør i høyeste grad omdisponeres.

Foreldrene blir ikke og skal ikke heller bli satt til side. Barn som har ressurssterke foreldre kan da vel fortsatt få støtte og veiledning hjemme . slik som de alltid har gjort. Jeg kan ikke se at jeg skal slutte med det selv om de ikke har lekser. Isåfall har vi gjort det fordi vi MÅTTE og ikke fordi vi hadde lyst. Feil feil feil. Sånn skal det ikke være. Å tilegne seg kunnskap skal være moro.

Den store forandringen vil nok heller vise seg hos de som aldri har fått dette hjemme. De vil nå endelig få hjelp - hos lærere/veiledere og hos medelever.

Når det kommer til dårlig materiell i skolen, dårlig inneklima osv, så er jeg enig i at det må gjøres noe med. Men det betyr ikke at vi ikke kan starte et sted og ta ting etterhvert.

Ressursmangel i skolen? Vel - slik det er i dag ja. Hvordan de eksakt skal løse dette, gjenstår å se, men det vi skal huske på er at lærerne, er en yrkesgruppe som står i en særstilling når det kommer til sommerferie bl.a. Ressursene kan og bør i høyeste grad omdisponeres.

Hvordan har du tenkt å omdisponere ressursene? Innføre sommerskole også? Om du ikke skal tilføre ekstra lærerressurser vil det bety at du må innføre kortere undervisningstid i vinterhalvåret.

Du er vel klar over at lærerne faktisk har bare 4 uker ferie, mot andres nå 5 uker? Det de har av "ekstra" fri er avspasering. Forøvrig et av de få yrkene hvor en ikke selv kan velge når en vil ta avspaseringen, men må samle det opp og ta det i ukene omkring sommerferien.

Og når det gjelder oppfølgingen hjemme med den nye ordningen, vil det jo naturlig nok bli mye mindre tid til dette siden barna har lengre skoledager og de vil også være langt mer slitne når de kommer hjem.

Annonse

Gjest har du regnet på det ?

Hvordan har du tenkt å omdisponere ressursene? Innføre sommerskole også? Om du ikke skal tilføre ekstra lærerressurser vil det bety at du må innføre kortere undervisningstid i vinterhalvåret.

Du er vel klar over at lærerne faktisk har bare 4 uker ferie, mot andres nå 5 uker? Det de har av "ekstra" fri er avspasering. Forøvrig et av de få yrkene hvor en ikke selv kan velge når en vil ta avspaseringen, men må samle det opp og ta det i ukene omkring sommerferien.

Og når det gjelder oppfølgingen hjemme med den nye ordningen, vil det jo naturlig nok bli mye mindre tid til dette siden barna har lengre skoledager og de vil også være langt mer slitne når de kommer hjem.

Svigermoren min er lærer. Hun kom også trekkende med "avspasering".

Hun var på skolen fra ni til tre hver dag. Da jeg spurte henne om hun jobbet tre timer hjemme hver kveld - det som skulle til for å jobbe inn åtte ukers ekstra ferie i forhold til min arbeidsdag (man må jo regne med høstferie, vinterferie, juleferie og påskeferie også) - ble det veldig stille, gitt.

Forøvrig er det ikke alle som har fem ukers ferie.

Svigermoren min er lærer. Hun kom også trekkende med "avspasering".

Hun var på skolen fra ni til tre hver dag. Da jeg spurte henne om hun jobbet tre timer hjemme hver kveld - det som skulle til for å jobbe inn åtte ukers ekstra ferie i forhold til min arbeidsdag (man må jo regne med høstferie, vinterferie, juleferie og påskeferie også) - ble det veldig stille, gitt.

Forøvrig er det ikke alle som har fem ukers ferie.

Fordi om din svigermor ikke gjør jobben sin hva har det med lærernes avspasering å gjøre?

Gjest har du regnet på det ?

Fordi om din svigermor ikke gjør jobben sin hva har det med lærernes avspasering å gjøre?

Så du jobber ni timer om dagen ? Pauser ikke medregnet.

Min svigermor klarte forresten å si at det å se på Dagsrevyen var arbeidstid. Som lærer måtte hun orientere seg i samfunnet.

Mine jenter er på skole fra 08:30 til 12:30 - så er de hjemme resten. De er ikke babyer og har dermed andre behov enn en baby.

Jeg har ansvaret for oppdragelsen, men meningen er at skole og foreldre skal samarbeide. Skolen har selvfølgelig fag som tar opp ulike emner som omfatter sosiale ferdigheter, holdninger, etikk, moral, samarbeid - i tillegg til "vanlige" fag. De har ansvaret for at lærerplanen blir fulgt, og at barna klarer å tilegne seg dette på best mulig måte. Men det betyr ikke at de har ansvaret for at mitt barn ikke dæljer løs på andre. Ansvaret har vi foreldre - selvfølgelig, men skolen kan være en viktig støttespiller.

Det kan ikke være på annen måte.

Jeg har ansvaret for oppdragelsen, men meningen er at skole og foreldre skal samarbeide. Skolen har selvfølgelig fag som tar opp ulike emner som omfatter sosiale ferdigheter, holdninger, etikk, moral, samarbeid - i tillegg til "vanlige" fag.

Hva blir det igjen av oppdragelsen du skal gi barna når staten _tar opp ulike emner som omfatter sosiale ferdigheter, holdninger, etikk, moral, samarbeid _? Skal ikke foreldrene lære barna sine dette? Det blir jo slik at barna får _samfunnets_ holdninger..

Jeg har ansvaret for oppdragelsen, men meningen er at skole og foreldre skal samarbeide. Skolen har selvfølgelig fag som tar opp ulike emner som omfatter sosiale ferdigheter, holdninger, etikk, moral, samarbeid - i tillegg til "vanlige" fag.

Hva blir det igjen av oppdragelsen du skal gi barna når staten _tar opp ulike emner som omfatter sosiale ferdigheter, holdninger, etikk, moral, samarbeid _? Skal ikke foreldrene lære barna sine dette? Det blir jo slik at barna får _samfunnets_ holdninger..

Når jeg sier at skolen TAR opp emner, så mener jeg ikke at skolen skal prakke på barna lærerens holdninger eller rektorens holdninger.

Skolen skal ta opp TEMA holdninger, diskutere det - altså tilnærme seg tema ved å ta utgangspunkt i ulike spørsmål og problemstillinger.

Herregud, vet dere ingenting om hva som skjer på skolen eller hva barna deres lærer??? Følger dere ikke opp leksene barna har??

Gjest xerxes

Foreldrene blir ikke og skal ikke heller bli satt til side. Barn som har ressurssterke foreldre kan da vel fortsatt få støtte og veiledning hjemme . slik som de alltid har gjort. Jeg kan ikke se at jeg skal slutte med det selv om de ikke har lekser. Isåfall har vi gjort det fordi vi MÅTTE og ikke fordi vi hadde lyst. Feil feil feil. Sånn skal det ikke være. Å tilegne seg kunnskap skal være moro.

Den store forandringen vil nok heller vise seg hos de som aldri har fått dette hjemme. De vil nå endelig få hjelp - hos lærere/veiledere og hos medelever.

Når det kommer til dårlig materiell i skolen, dårlig inneklima osv, så er jeg enig i at det må gjøres noe med. Men det betyr ikke at vi ikke kan starte et sted og ta ting etterhvert.

Ressursmangel i skolen? Vel - slik det er i dag ja. Hvordan de eksakt skal løse dette, gjenstår å se, men det vi skal huske på er at lærerne, er en yrkesgruppe som står i en særstilling når det kommer til sommerferie bl.a. Ressursene kan og bør i høyeste grad omdisponeres.

Lærerne står i en særstilling ja, korte dager og lang ferie. Det nytter ikke å diskutere lengere skoledag for barna med en lærer, fordi det vil influere på deres hverdag også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...