bengpett Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Jeg har ei kone som er ca 3 mnd inn i svangerskapet og har nylig fått diagnosen hypothyrose. behandles med lenoxin. kan dette ha ført til komplikasjoner i forhold til barnets utvikling? Vil vekt og lengde kunne avike på barnet? Hva slags oppfølging vil hun få? vil lenoxin behovet endre seg etter endt svangerskap, er det noen spesielle hensy en kan ta i daglig livet, med tanke på kost, mosjon osv.. Bengt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102410-hypothyrose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest starya Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Er du sikker på at det er lenoxin medisinen heter? Jeg hentet medisin i dag, og den jeg fikk het Levaxin. Den har nylig byttet navn, het før thyroxin natrium. Jeg har liten kjennskap på hvordan ubehandlet hypothyreose kan virke inn på et svangerskap. Jeg fikk selv diagnosen noen år etter at jeg fikk barn. Spør legen hennes om dere er bekymret. Når det gjelder oppfølging, så er vel det vanlige at hun tar kontrollprøver årlig for å sjekke thyroxinnivået i blodet. Kanskje må hun sjekke oftere i starten for å sikre at hun får rett medisindose. Jeg vet at mange kvinner får hypothyreose etter at de har født barn, så det er vel ikke umulig at din kone vil oppleve en endring. Behovet for medisin kan uansett endre seg etterhvert. Da er det greit å være obs på signalene, trøtthet (de fleste nybakte mødre er jo endel trøtte da...), lett for å fryse, uforklarlig vektøkning, vansker med konsentrasjon osv. Oppstår dette er det bare å få tatt en blodprøve for sikkerhets skyld. Noen år etter at jeg fikk diagnosen fikk jeg en periode der jeg ikke ville gjøre annet enn å sove, fikk ikke gjort noe i hjemmet og lå på sofaen konstant. hadde mye dårlig samvittighet for dette, helt til jeg fikk tatt en blodprøve som viste at jeg måtte øke medisindosen... Ellers kan du titte på siden www.stoffskifte.org , hjemmesiden til hypothyreoseforeningen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102410-hypothyrose/#findComment-586810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Hennes stoffskifteforstyrrelse og behandling vil ikke paavirke fosteret. Hvis diagnosen er stillet mens hun var gravid, burde hun kanskje faa det sjekket etter foedselen. Noen stoffskifteproever kan vise unormale verdier under svangerskap. Men da jeg ikke kjenner de enkelte proevesvar kan jeg ikke vurdere grunnlagt for behandling. Hun skal lever som vanlig med kost, mosjon osv. og behoever ikke aa vaere engstelig paa grunn av hypothyreose. Lykke til med graviditet og foedsel. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102410-hypothyrose/#findComment-591415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.