Gå til innhold

Svenske servitører - Språkforvirring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var i helgen på restaurant i Oslo. For at vi skulle ha noe å "tygge på" før maten kom, så ba jeg om en kurv med brød.

Den svenske servitøren beklaget, og sa at de ikke hadde korv med brød...

Gjest humlesus
Skrevet

Mye artig språkforvirring mellom nordmenn og svensker. Jeg kjenner en svenske som bestilte bärs i en norsk pub, og det var ikke populært.

Og riksdagsmannen som fortalte at han hadde pulat på hytta hele helgen. (dette er sant)

Like morsomt hver gang, hæ? *s*

Gjest ikke undertegnet
Skrevet

Mye artig språkforvirring mellom nordmenn og svensker. Jeg kjenner en svenske som bestilte bärs i en norsk pub, og det var ikke populært.

Og riksdagsmannen som fortalte at han hadde pulat på hytta hele helgen. (dette er sant)

'bärs' og 'pulat' da?

Bare nysjerrig jeg! Siden jeg aldri har hørt orda før.

Skrevet

Jeg hørte om en svenske som hadde "pulat med bilen i helgen".... da blir man vel rimelig pervers...eller?

Skrevet

'bärs' og 'pulat' da?

Bare nysjerrig jeg! Siden jeg aldri har hørt orda før.

En bärs = en øl

Pula = å pusle med noe, enten i hagen(?!), eller med bilen(?!)

*LOL*

Skrevet

Jeg hørte om en svenske som hadde "pulat med bilen i helgen".... da blir man vel rimelig pervers...eller?

Ja den var litt i overkant, sel for en svanske

Skrevet

Svensker eier ikke språkøre. Man blir nesten flau på deres vegne. To timers kjøring fra grensen, og de skjønner ikke bæret av hva man sier.

Skrevet

Svensker eier ikke språkøre. Man blir nesten flau på deres vegne. To timers kjøring fra grensen, og de skjønner ikke bæret av hva man sier.

Joda, svensker har språkøre, men du må huske at vi har sett svensk TV i en menneskealder, men svenskene har ikke fått den tilsvarende "opplæringen" i norsk.

Skrevet

Joda, svensker har språkøre, men du må huske at vi har sett svensk TV i en menneskealder, men svenskene har ikke fått den tilsvarende "opplæringen" i norsk.

Jada det er greit at vi har hatt svensk TV, men herregud da, ordene er jo så å si like, og nordmenn har da vært gjester i sverige i ørten år.

Noen ganger lurer jeg på om de gjør seg dumme, men det virker ikke sånn heller. De får et sånt tomt spørrende uttrykk i ansiktet.

Liker bedre dansker gitt. Ikke at de skjønner så mye bestandig heller, men de er langt trivligere.

Skrevet

Jada det er greit at vi har hatt svensk TV, men herregud da, ordene er jo så å si like, og nordmenn har da vært gjester i sverige i ørten år.

Noen ganger lurer jeg på om de gjør seg dumme, men det virker ikke sånn heller. De får et sånt tomt spørrende uttrykk i ansiktet.

Liker bedre dansker gitt. Ikke at de skjønner så mye bestandig heller, men de er langt trivligere.

Da har du dårlige erfaringer, jeg syns svensker iblant faktisk er triveligere enn mange nordmenn.

Danske er så jævlig fokusert på penger...nordens "jøder"...

Skrevet

Jeg har feriert i Sverige ett utall ganger, og har aldri hatt problemer hverken med å bli forstått eller forstå.

Gjest pøllen
Skrevet

Og hadde de hatt, så hadde dere nok fått servert hver sin pølse i pølsebrød.

Skrevet

Da har du dårlige erfaringer, jeg syns svensker iblant faktisk er triveligere enn mange nordmenn.

Danske er så jævlig fokusert på penger...nordens "jøder"...

Ingen svensker har vel igrunn fornærmet meg, det er bare helhetsinntrykket. For ikke å snakke om hvordan de er i syden, pføy hvor høylytte å blærete. Ja det kan vel sies om enkelte nordmenn også, men ikke så ille.

Dansker har vi tydeligvis ikke samme synet på :) Jeg syntes de er meget trivelige.

Det er mye i ordtaket "Det er deilig å være norsk i danmark"

Gjest ikke undertegnet
Skrevet

En bärs = en øl

Pula = å pusle med noe, enten i hagen(?!), eller med bilen(?!)

*LOL*

Takk!

Jaja,jeg hadde jo lurt jeg også hvis en svenske hadde betrodd meg at han hadde pulat i hagen hele helgen!

Da er jeg forberedt, og slipper å bli sjokkert, hvis jeg kommer ut for noen svenske 'pulare'.

Gjest humlesus
Skrevet

Takk!

Jaja,jeg hadde jo lurt jeg også hvis en svenske hadde betrodd meg at han hadde pulat i hagen hele helgen!

Da er jeg forberedt, og slipper å bli sjokkert, hvis jeg kommer ut for noen svenske 'pulare'.

De fins i alle sosiale lag, så ta deg i akt!

Det er en del ord som er like i norsk og svensk, men som betyr helt ulike ting, og det kan det bli litt misforståelser av. Men det er moro!

Skrevet

- Nå er du språkforvirret, skulle du ha sagt

- Nei, det er vi tyvârr fri for, hadde han kanskje svart da

:)

Svensken min ruler :)

Gjest jarra!
Skrevet

Ja fy faen. Jævla innvandrere. Må se til helvete å lære seg norsk!

Skrevet

Man kan like gjerne oppleve språkforvirring blant nordmenn. Jeg var innom en Bodyshop og skulle ha en hampvott. Som jeg trodde det het. Ekspeditrisen (meget ung) så ut som et spørsmålstegn en lang stund. Jeg beskrev objektet, og da sier hun: Å, du mener scrub......

Jaja. Sånn kan det gå.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Svensker lurer fært på hva nordmenn tenker på når de skal kjøpe "tomt" i Sverige. Mulig man blir opplyst at "tomten inte fins, bara i sagorna"

Og noen nordmenn sier "Jeg må dra !" og forlater rommet. De blir litt usikre da. Haster det slik ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...