Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en separert 2 barns mor som i de siste ..tja.. 5-7 mnd. opplevd at Talgkjertler kommer og går,dvs. jeg er aldrig helt fri fra de, når en forsvinner så har en ny allerede dukket opp... nå er mit problem at jeg har fått en STOR talgkjertel (?) på ytter kjønnsleppe helt bak mot rumpen. denne er så stor og fylt med "Vatten" men den er øm og gjør vont når den "snisser" når jeg går.

jeg lurer nå på om dette er en talgkjertel fordi den ser lik ut bare større, og om det er noe jeg kan gjøre for å få den vekk(det er jo sjenerende) hva er det jeg gjør gale siden jeg har pluttselig blidt plaget med dette i de siste ca 7mnd.?? er celle prøve av livmor-munnen noe å tenke på? eller PH verdien ...eller?? ja hva??

hilsen mamma som er i nyt forhold og ikke klarer å vise seg nedentil :-(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102668-neify-og-%C3%A6sj/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Er du sikker paa at det er en talgkjertel og ikke betennelse i haarroettene? Slik betennelse kan komme av irritasjon av huden, f.eks. ved barbering eller ved trykk, men ogsaa uten ytre paavirkning. Talgkjertler vil ikke komme og gaa, de er konstante naar de foerst har dannet seg. Ved skjedeinngangen sitter en kjertel (Bartholinkjertelen) som baade kan bli betent og danne en cyste (det foerste er akutt og oemt, ikke det siste).

Faa en lege til aa vurdere hva som foreligger hos deg, noen ganger kan det vaere noedvendig med et lite kirurgisk inngrep faar aa faa det bort.

Det har ingenting med forhold i skjeden (pH eller celleproeve)eller urenlislighet aa gjoere.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102668-neify-og-%C3%A6sj/#findComment-591430
Del på andre sider

Gjest undrendejente

Er du sikker paa at det er en talgkjertel og ikke betennelse i haarroettene? Slik betennelse kan komme av irritasjon av huden, f.eks. ved barbering eller ved trykk, men ogsaa uten ytre paavirkning. Talgkjertler vil ikke komme og gaa, de er konstante naar de foerst har dannet seg. Ved skjedeinngangen sitter en kjertel (Bartholinkjertelen) som baade kan bli betent og danne en cyste (det foerste er akutt og oemt, ikke det siste).

Faa en lege til aa vurdere hva som foreligger hos deg, noen ganger kan det vaere noedvendig med et lite kirurgisk inngrep faar aa faa det bort.

Det har ingenting med forhold i skjeden (pH eller celleproeve)eller urenlislighet aa gjoere.

Mette sier at ikke talgkjertler som har dannet seg vil forsvinne igjen, stemmer dette da? Så har man fått en hoven talgkjertel så må den åpnes?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102668-neify-og-%C3%A6sj/#findComment-591892
Del på andre sider

Gjest undrendejente

Mette , du skriver at ikke talgkjertler som har dannet seg vil forsvinne igjen, stemmer dette da? Så har man fått en hoven/fyllt talgkjertel så må den åpnes?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102668-neify-og-%C3%A6sj/#findComment-591896
Del på andre sider

Mette sier at ikke talgkjertler som har dannet seg vil forsvinne igjen, stemmer dette da? Så har man fått en hoven talgkjertel så må den åpnes?

Ja, det stemmer. Det er jo forskjell på en normal talgkjertel og en BETENT talgkjertel. Talgkjertlene sitter der de alltid har sittet, du har dem fra du er født. Men det er ikke før en av dem blir betent at du merker noe særlig til dem...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102668-neify-og-%C3%A6sj/#findComment-592297
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...