Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest uvirkelig

Han vil ha delt omsorg for barna våre på ett og tre år. Dette ønsker ikke jeg. Nå går saken til fylkesmannen. Deretter ev. til retten. Har jeg noen som helst rettigheter?? Hjelpe meg! Barna er jo alt jeg har igjen etter at han fant en annen kvinne (og jeg fant dem i sengen for fire uker siden!)

Hjelper det min sak at jeg har anmeldt ham for mishandling av meg foran barna ved ett tilfelle? (Når jeg tok dem på fersken og han skulle kaste meg på dør da han var redd for å miste den nye dama si)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102681-n%C3%A5-bryter-helvete-l%C3%B8s/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest godt råd

Her er det ikke spørsmål om dine rettigheter, men om barnas rettigheter til å ha kontakt med både mor og far.

Tenk deg godt om før du gjør noe drastisk i forhold til dette, er han en god far og omsorgsperson så har du vel kanskje ikke så mye å stille opp med. Hevntanker og sånt teller ikke i retten.

Gjest Pipilottan

kjære du, så tragisk!! Nå må du virkelig stå på som bare det. Alliere deg med familien din og venner og få all den støtte du trenger. Han kan ikke bare "ta" ungene. Dere har like stor rett begge to. Anmeldelsen kan ha noe å si. Det viktigste er at alle kan få det bra her og ikke glem å ikke la ungene komme i klem...

Skilsmissebarnet Pippilottan

For det første: Du har vel hentet barna dine nå ?

Deretter: Advokat !

Fylkesmannen, sier du. Er du sikker på at det er så lurt ? Saken går bare til fylkesmannen hvis dere begge er enige om det. Jeg vet ikke om fylkesmannen kan bestemme delt omsorg, men retten kan det ikke. Du bør sjekke med en advokat om du skal gå med på å la fylkesmannen ta saken, eller om dere skal gå direkte til retten.

Og siden en god ting ikke kan sies for ofte: Du har vel hentet barna dine ? Ja, det er negativt for ham at han mishandlet deg mens de så på. Men hvis du lar dem være hos svigerforeldrene og ham, mister du hele forspranget ditt ganske kjapt.

Her er det ikke spørsmål om dine rettigheter, men om barnas rettigheter til å ha kontakt med både mor og far.

Tenk deg godt om før du gjør noe drastisk i forhold til dette, er han en god far og omsorgsperson så har du vel kanskje ikke så mye å stille opp med. Hevntanker og sånt teller ikke i retten.

Godt sagt, "godt råd", dette handler overhodet ikke om at mors rettigheter - ("og at barna er det eneste hun har"), men hva som faktisk er best for barna.

Det er det eneste fokus retten vil ha.

Jeg kjenner ikke denne saken, later til at uvirkelig har skrevet her mange ganger, men uansett: Hevntanker slår sterkt negativt ut om de kommer til uttrykk i retten.

Barna har like stor rett til far som til mor. Og delt bosted er en svært god ordning. Jeg har det selv for mine barn, og kan underskrive det.

Annonse

Book inn en time på familierådgivningskontoret.

Forhør deg om dine rettigheter, og om barnas rettigheter.

Ta kontakt med fri rettshjelp organisasjon, advokat e.l. for videre klargjøring av dine rettigheter i din situasjon.

Ta gjerne runden innom trygdekontoret også. Få klarhet i hva som er dine totale rettigheter i situasjonen fra nøytrale personer som kjenner regelverket.

Om det blir behandling hos fylkesmann og/eller i rettsvesenet; vil en god advokat være uvurderlig.

petter smart

Det er tydeligvis kun deg og dine behov/ønsker du tenker på. Delt omsorg er noe en går med for barnas beste. Det virker som om du nekter dette for å straffe faren, men det er barna som blir mest straffet her. Kanskje de har det bedre hos han?

Dessverre har du altfor mange rettigheter, du kan bare ta barna og stikke. Gjør han det blir han tiltalt for kidnapping.

Er det mishandling å kaste deg på dør? Eller er det noe du sier for å øke dine sjanser for å få omsorgen for barna?

Gjest Krydder

Det er tydeligvis kun deg og dine behov/ønsker du tenker på. Delt omsorg er noe en går med for barnas beste. Det virker som om du nekter dette for å straffe faren, men det er barna som blir mest straffet her. Kanskje de har det bedre hos han?

Dessverre har du altfor mange rettigheter, du kan bare ta barna og stikke. Gjør han det blir han tiltalt for kidnapping.

Er det mishandling å kaste deg på dør? Eller er det noe du sier for å øke dine sjanser for å få omsorgen for barna?

Kjære deg, stakkars liten! Du må jo være helt knust i følelsene dine. Ikke gi deg med delt omsorg, gå for full. Mange menn er noen egoistiske svin som kun tenker på egen lykke. Det kan hende han likegjerne skal straffe deg med å kreve delt omsorg. Kom deg ut av huset, ta ungene med deg. Fjern deg fysisk fra problemet i noen dager, det kan hjelpe deg til å få litt mere pusterom.

Retten har ikke anledning til å idømme delt bosted, så det er utelukket.

Fylkesmannen kan heller ikke avgjøre spørsmål i slike saker uten at begge parter samtykker i dette.

Familievernkontoret jobber som regel for at foreldrene skal ha delt omsorg. Om du reiser dit, blir dere mest sannsynlig kalt inn til samtale sammen, og det vil ikke du, for du skal ikke være mer sammen med den fyren der! Nei, ta advokat og rådfør deg gjennom han. Om du sender saken til fylkesmannen så skal dere begge utspørres i saken hver for dere og så skal fylkesmannen etterpå avgjøre hvordan samværet blir, på bakgrunn av samtalene. Litt risikabelt spør du meg, hvor flink er han typen til å prate?

Gjest studena

Hei! Har fulgt saken din - fordi jeg har opplevd det samme selv. Hør nå:

1) Tenk på barna dine. Du MÅ ha økonomi til å ha dem, uansett om det er snakk om 50 % eller mer, og gi dem en god barndom. Over fattigdomsgrensen. Har du råd til det - om det blir 50/50 og han ikke betaler bidrag??

2) Sjekk økonomien slik den er blitt nå. Vær obs på nye bidragsregler som trer ikraft 1.10.2003 - hvilke konsekvenser får det for deg? Deg og barna? Du bør ha råd til å bli boende enten i nåværende hjem eller i hvert fall i en ok bolig. For barnas skyld - alene kan vi jo sove på en benk om vi må, ikke sant? Men ikke for barnas skyld!

3) Flytt fokus fra hevn. Prøv å tenke realt - være et godt forbilde for ungene om du ikke klarer finne andre gode grunner. Dette er en "søtere form for hevn" enn rå hevn, om det er en trøst. Fordi:Det er deres far, din mann, som har valgt å gå ut av heimen - det får HAN ta konsekvensen av. HAN gikk - du hevner deg ikke, men du lar ham leve med og i konsekvesene av sitt eget valg. Du har bare lukket og låst døra bak ham, det var han som gikk.

Du krever ikke bidrag for å hevne deg, men for å sikre barna slik situasjonen er blitt fordi HAN valgte den slik.

Ser du at dette flytter fokus og gjør dette mer konstruktivt? Det gjør deg sterkere, skjønner du. Den som er mest voksen av dere to.

4) Hvordan skal du forsørge du deg selv og barna heretter? Tenk gjennom det. Undersøk hvilke muligheter du har for å få støtte fra f.eks.Trygdekontor med så små barn. Igjen: Obs 1.10.2003. Tenk på om du må ta en utdannelse - du skal leve lenge i landet ogklare deg selv - vær klok.

Jeg vet dette er veldig ferskt - men dette behøver ikke slå deg i bakken, det kan gjøre det sterkere. Ikke la ham skade deg enda mer, ved at du blir liggende. DU ER STERK! Lykke til! Jeg holder øye med deg!

Gjest til petter ikke så smart

Forsvareren av mishandlende menn er ute igjen ser jeg.

Han slo henne gul og blå i påsyn av barna. Beskrevet i et tidligere innlegg.

Annonse

petter smart

Kjære deg, stakkars liten! Du må jo være helt knust i følelsene dine. Ikke gi deg med delt omsorg, gå for full. Mange menn er noen egoistiske svin som kun tenker på egen lykke. Det kan hende han likegjerne skal straffe deg med å kreve delt omsorg. Kom deg ut av huset, ta ungene med deg. Fjern deg fysisk fra problemet i noen dager, det kan hjelpe deg til å få litt mere pusterom.

Mange kvinner er egoistiske svin som kun tenker på å loppe faren for mest mulig penger og å straffe han ved å nekte han samvær med barna. Men det er vel slik det skal være?

petter smart

Forsvareren av mishandlende menn er ute igjen ser jeg.

Han slo henne gul og blå i påsyn av barna. Beskrevet i et tidligere innlegg.

Nå er jeg riktignok ganske mye her inne (litt for mye kanskje), men jeg kan ikke vite hva som har stått i tidligere innlegg dersom det ikke refereres til dem eller gjentas her.

Nå er jeg riktignok ganske mye her inne (litt for mye kanskje), men jeg kan ikke vite hva som har stått i tidligere innlegg dersom det ikke refereres til dem eller gjentas her.

Nei, men da bør du også la være å automatisk gå ut fra det verste.

Hun skrev at han hadde mishandlet henne, du hadde ingen grunn til å mistenkeliggjøre det når du ikke kjente saken.

petter smart

Nei, men da bør du også la være å automatisk gå ut fra det verste.

Hun skrev at han hadde mishandlet henne, du hadde ingen grunn til å mistenkeliggjøre det når du ikke kjente saken.

Svært mange kvinner som kjemper om omsorgen for barna hevder å ha blitt mishandlet eller beskylder barnefaren for incest. En bør ikke godta slike anklager sånn uten videre.

Hun skrev hun hadde blitt mishandlet idet han prøvde å kaste henne på dør. Vanlig utkastelse er ikke mishandling, selv om det kan gå hardt for seg.

Hei!

Sier som jeg har sagt før til deg:

Dersom du er reelt redd for dine barns sikkerhet, så gjør alt du kan for å holde dem unna ek-mannen din.

Dersom du ikke tror at deres sikkerhet er i fare, er det like mye å straffe dem, som å straffe faren, å hindre dem i å møte faren sin.

Hensynet til ungene MÅ gå først, uansett.

Svært mange kvinner som kjemper om omsorgen for barna hevder å ha blitt mishandlet eller beskylder barnefaren for incest. En bør ikke godta slike anklager sånn uten videre.

Hun skrev hun hadde blitt mishandlet idet han prøvde å kaste henne på dør. Vanlig utkastelse er ikke mishandling, selv om det kan gå hardt for seg.

Nei pyttsann, vanlig utkastelse er helt ok.

Alle kan skrive hva de vil her, og det behøver selvfølgelig ikke være sant. Men skal det ha noen mening å svare, bør man nesten gå ut fra at det er det. Og ikke mistenkeliggjøre og tillegge motiver utifra egne fordommer.

Lyver hun, vil ikke de rådene hun får her være de riktige, og det vil det til syvende og sist bare være hun som taper på.

Skal jeg følge din stil forresten ?

Svært mange menn mishandler kona. De banker henne gul og blå for å beholde kontrollen. Utad holder de en fin fasade.

Like sant som det du sier ihvertfall. Men hvorfor maser du om dette her ? Du har intet grunnlag for å tro noe sånt om denne kvinnen. Problemet er dine egne fordommer, og at du generaliserer utifra dem.

Gjest uvirkelig

Hei! Har fulgt saken din - fordi jeg har opplevd det samme selv. Hør nå:

1) Tenk på barna dine. Du MÅ ha økonomi til å ha dem, uansett om det er snakk om 50 % eller mer, og gi dem en god barndom. Over fattigdomsgrensen. Har du råd til det - om det blir 50/50 og han ikke betaler bidrag??

2) Sjekk økonomien slik den er blitt nå. Vær obs på nye bidragsregler som trer ikraft 1.10.2003 - hvilke konsekvenser får det for deg? Deg og barna? Du bør ha råd til å bli boende enten i nåværende hjem eller i hvert fall i en ok bolig. For barnas skyld - alene kan vi jo sove på en benk om vi må, ikke sant? Men ikke for barnas skyld!

3) Flytt fokus fra hevn. Prøv å tenke realt - være et godt forbilde for ungene om du ikke klarer finne andre gode grunner. Dette er en "søtere form for hevn" enn rå hevn, om det er en trøst. Fordi:Det er deres far, din mann, som har valgt å gå ut av heimen - det får HAN ta konsekvensen av. HAN gikk - du hevner deg ikke, men du lar ham leve med og i konsekvesene av sitt eget valg. Du har bare lukket og låst døra bak ham, det var han som gikk.

Du krever ikke bidrag for å hevne deg, men for å sikre barna slik situasjonen er blitt fordi HAN valgte den slik.

Ser du at dette flytter fokus og gjør dette mer konstruktivt? Det gjør deg sterkere, skjønner du. Den som er mest voksen av dere to.

4) Hvordan skal du forsørge du deg selv og barna heretter? Tenk gjennom det. Undersøk hvilke muligheter du har for å få støtte fra f.eks.Trygdekontor med så små barn. Igjen: Obs 1.10.2003. Tenk på om du må ta en utdannelse - du skal leve lenge i landet ogklare deg selv - vær klok.

Jeg vet dette er veldig ferskt - men dette behøver ikke slå deg i bakken, det kan gjøre det sterkere. Ikke la ham skade deg enda mer, ved at du blir liggende. DU ER STERK! Lykke til! Jeg holder øye med deg!

Tusen takk for et flott svar! Jeg jobber som sykepleier. Er sykmeldt. Skal begynne å studere psykologi på fritiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...