Gå til innhold

Bioteknologiloven

Anbefalte innlegg

Gjest Sidsel i FUB

Som noen av dere kanskje fikk med dere så ble Bioteknologiloven sendt over til Stortinget (Odelstingsproposisjon) rett før påske. Jeg skal finne ut hvordan behandlingen skal foregå, men for den leselystne og nysgjerrige kan dere gå inn her:

http://odin.dep.no/hd/norsk/publ/otprp/042001-050015/index-inn001-n-n-a.html

og lese mer. Det er kap. 2 som er mest interessant. Vanskelig og omfattende, men svæææææært viktig for oss ufrivillig barnløse.

God lesning!

MVH

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102773-bioteknologiloven/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir mye lesestoff dette her. Jeg greier ikke å ta alt på en gang. Men som jeg skjønner det, har de ikke tenkt å mene noe som helst om operativt sæduttak. Der er det Sosial og Helsedirektoratet som bestemmer. Men hvem er det som bestemmer i SH-Direktoratet ? Er det en saksbehandler eller et eller annet styre eller hva ?

Jeg antar at disse direktoratsavgjørelsene kan påklages siden de er delegert fra departementet. Men vedtakene gjøres vel muligens bare når en eller annen klinikk søker om godkjennelse til en type virksomhet. Vet vi noe om når operativt sæduttak sist ble vurdert ? Kanskje begynner det snart å bli på tide med en ny vurdering ?

Etter årsmøtet vårt, virket det som politikerne var på gli når det gjaldt dette spørsmålet, men det hjelper vel ikke særlig all den tid byråkratene bestemmer. Men statsråden kan vel faktisk ta en beslutning om dette ? (Ikke at jeg synes det høres særlig realistisk ut, men....) Hjelper det å sende mail til Dagfinn ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102773-bioteknologiloven/#findComment-591470
Del på andre sider

Det blir mye lesestoff dette her. Jeg greier ikke å ta alt på en gang. Men som jeg skjønner det, har de ikke tenkt å mene noe som helst om operativt sæduttak. Der er det Sosial og Helsedirektoratet som bestemmer. Men hvem er det som bestemmer i SH-Direktoratet ? Er det en saksbehandler eller et eller annet styre eller hva ?

Jeg antar at disse direktoratsavgjørelsene kan påklages siden de er delegert fra departementet. Men vedtakene gjøres vel muligens bare når en eller annen klinikk søker om godkjennelse til en type virksomhet. Vet vi noe om når operativt sæduttak sist ble vurdert ? Kanskje begynner det snart å bli på tide med en ny vurdering ?

Etter årsmøtet vårt, virket det som politikerne var på gli når det gjaldt dette spørsmålet, men det hjelper vel ikke særlig all den tid byråkratene bestemmer. Men statsråden kan vel faktisk ta en beslutning om dette ? (Ikke at jeg synes det høres særlig realistisk ut, men....) Hjelper det å sende mail til Dagfinn ?

Hei,

jeg skal ta kontakt med Direktoratet i dag for å få til et møte, en kontaktperson eller noe slikt. All den tid vi har trodd at dette ble bestemt av Sosialkomiteen blir dette litt som å starte på nytt igjen. *sukk*

Det kan være at en ny søknad om godkjennelse er veien å gå, men jeg vil først ta runden med direktoratet for å få riktig saksbehandlingsgang. Det er fint vi har noen engasjerte medlemmer på dette området, vi kan fort komme til å trenge dere!

Vi kommer tilbake med mer informasjon når vi har det. Følg også med på hjemmesiden vår www.fub.no

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102773-bioteknologiloven/#findComment-591697
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...