Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har skrevet et tidligere innlegg under ”Grunn til å være sjalu?” for noen uker siden.

Det gjelder min samboer og hennes følelser for en eks av henne. Hennes sønn fra et tidligere forhold (ikke fra den omtalte eks.) prøvde å finne fram på hennes mobil, men trengte hjelp fra meg. Da jeg fikk tlf. sto hennes eks-type sitt navn på displayet. Etter litt snoking (gjør ikke dette vanligvis) fann jeg ut hun hadde ringt han en natt hun var på fest. Jeg var ikke hjemme den helga.

Denne eks-typen var hun veldig forelska i. Bl.a. var sexen veldig bra. Men han forlot henne bare plutselig, og hun var helt på felgen.

Hun har tidligere sagt at hun ikke har kontakt med han i hele tatt. Ikke annet enn tilfeldige møter på byen. Under disse møtene skal han ha sagt at han tenker veldig mye på henne, og at han må ha sex med henne igjen om det så er det siste han gjør. Alt dette har hun sagt til meg.

Det kom også frem at de har hatt kontakt via sms (forsnakket seg underveis i diskusjonen), men bare visst det er fest i blidet. Når jeg innser at hun har løyet til meg ang. kontakten, så må jeg innrømme at jeg blir litt sjalu. Jeg lurer på om hun savner denne fysiske kontakten med han. Og er hun sammen med meg mest pga. trygghet (har god økonomi, hun ikke) og mindre pga. følelser?

Vi har sex ca. 1 gang i uka, og det er mindre enn hva jeg ønsker. Men den er stort sett bra.

Hun kom frem med et moment som kunne forklare hvorfor hun har litt kontakt med han. Hun visste aldri hvor hun hadde han, og dette er spennende for henne. Det har alltid tiltrukket henne. Er dette vanlig?

Vi har snakket om denne eksen litt for mye nå, og jeg tror ikke vi har så mye mer å snakke om der. Hun er rimelig lei, sier hun. Bakgrunnen tror jeg er at hun har fortalt for mye om han under et tidlig stadium av vårt forhold. Det med den gode sexen svir vel mest for meg.

Nå er jeg usikker på hva jeg skal gjøre. Vi prøver også å få barn sammen nå. Hun er ikke klar for å diskutere mer om hennes følelser for eks-typen. Noen gode råd? Og, har jeg noen grunn til å være sjalu synes dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102902-om-sjalusi-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første som slår meg, er at dere muligens burde vente litt med å få barn. Man burde ha et stabilt forhold, basert på tillit, respekt og kjærlighet før man får en unge sammen.

Nå tror jeg ikke det skal så mye til for å ordne opp i problemene deres, all den tid hun ikke har vært utro. Før dere kan løse noe som helst, så må du få avbekreftet alle mistanker om det.

Det å søke spenning i et forhold som føles fritt for lidenskap er veldig normalt. Tror du til og med finner et innlegg om det litt lengere ned her.

På meg, så virker hun en smule barnslig. Historiene hun forteller deg om han, kunne hun godt ha ungått. Du trenger ikke å vite hva eks'en hennes har sagt til henne, om det bare får deg til å bekymre deg unødig. Du sier hun virker lei av å snakke om denne personen, men det er jo hun som tar opp temaet? Samtalene virker heller lite konstruktive. Det er viktig at du får fortelle henne om din frykt for at hun ikke er ærlig og hva dette betyr for forholdet deres.

Slik jeg ser det (og dette er bare min mening, dere må komme fram til deres egne løsninger), så burde hun bryte all kontakt med denne mannen. Ikke sende SMS eller ringe han (slett nummeret) og holde seg til å hilse på han om de møter hverandre ute på byen. Det burde ikke ta lang tid før han tar beskjeden, om denne sendes klart nok.

Tenk etter hva som er nødvendig for at du skal stole på henne. Om hun er lykkelig i forholdet deres, så vil hun imøtekomme dine ønsker.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102902-om-sjalusi-igjen/#findComment-591615
Del på andre sider

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Sjalusi er ikke det første jeg tenker på når jeg leser brevet ditt. Det er heller en omgangsform som jeg tror er blitt mer og mer vanlig, at man trekker med seg eksene inn i nye forhold, ved å prate om dem og ha kontakt på sms, treffes for å dele følelser og hendelser, som om det var det mest naturlige av verden. Mange synes dette er unaturlig og vanskelig, å stadig høre om eksene til kjæresten sin. Det mener jeg også. Det er klart at det kan forstyrre samspillet mellom deg og kjæresten å ha eksene med i ens omgangskrets slik du beskriver.

Det er nok noen jenter som tennes av gutter som de ikke vet hvor er, som ikke vil ha forpliktelser og avtaler, og derfor kanskje skyr å ha ansvar? Altså at gutten gjør som han vil og jenta bare må finne seg i det. Mitt råd til deg er at du heller ikke skal prate mer om eksen hennes. Ha fokus på deg og kjæresten og det forholdet dere har. Hvis kjæresten din derimot kommer trekkende med eksen nok en gang, synes jeg du skal fortelle henne at du misliker det sterkt. Vi hva du mener og stå på det. Skrytet om at eksen og sexen var veldig bra, ville jeg tatt rolig. Forsøk å bygge opp ditt eget samliv med trygghet, omsorg og god sex. Det kan skjerme ditt og hennes forhold fra konflikter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102902-om-sjalusi-igjen/#findComment-592223
Del på andre sider

!!!!!!!!!!!!!!!!

Hei! Jeg skjønner godt at du begynner å tenke på hva hun føler, hva hun tenker etc..Er helt ening med en her som skriver at dere bør vente med å få barn til du har et forhold som er stabilt og er basert på tillit.

Når det gjelder dette her med at hun tar kontakt kun når hun er på fest får dette meg til å lure litt..De meldingene du snakker om, når har de blitt sendt? Dagen etter? samme kvelden?? Det virker for meg litt rart at man "plutselig" skal begynne å skrive meldinger.. Men dersom dette er etter den episoden med fest i bildet så henger jo dette litt sammen eller gjør det ikke???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102902-om-sjalusi-igjen/#findComment-592935
Del på andre sider

Hei! Jeg skjønner godt at du begynner å tenke på hva hun føler, hva hun tenker etc..Er helt ening med en her som skriver at dere bør vente med å få barn til du har et forhold som er stabilt og er basert på tillit.

Når det gjelder dette her med at hun tar kontakt kun når hun er på fest får dette meg til å lure litt..De meldingene du snakker om, når har de blitt sendt? Dagen etter? samme kvelden?? Det virker for meg litt rart at man "plutselig" skal begynne å skrive meldinger.. Men dersom dette er etter den episoden med fest i bildet så henger jo dette litt sammen eller gjør det ikke???

Jeg vet ikke når disse meldingene ble sendt. Men det skal ha vært i forbindelse med fester, når hun og/eller han har vært på fest. Jeg har oppfatta det slik at denne kontakten har vært der mer eller mindre hele tida. Den telefonoppringinga skal visstnok være den første - og siste. Akkurat det er nå ikke jeg så sikker på.

Det skal sies at det meste hun har sagt om han, var i begynnelsen av vårt forhold. Kanskje var det for å prøve spille litt på mine følelser. For på den tida var ikke jeg sikker på hva jeg ville med dette forholdet. Og da hadde vi også det jeg vil kalle et veldig intimt forhold. Vi hadde i alle fall mer enn nok sex.

Så ble det til at vi skulle satse på forholdet, og vi flytta sammen for snart 1 år siden. Etter det ble fort lite intimitet. Det var som natt og dag. Hun hadde plutselig ikke så mye lyst lenger, og jeg ble litt frustrert på det.

Har jo tenkt på at det kan henge sammen med hun har sagt om gutter som hun ikke visste hvor hun hadde. Kan jo passe bra i mitt tilfelle også.

Men så kommer denne eks-typen inn i blidet og utbasunerer sine følelser for henne igjen (han er forøvrig samboer med annen jente nå, skjønner ikke helt hva min samboer evt. vil med en type som ikke har større skrupler i forhold til å være utro.). Følelsene mine for vårt forhold svinger veldig for tida pga. dette. En dag tror jeg dette går bra, en annen har jeg ikke tro på det i det hele tatt. Og så er det jo en liten gutt med i det hele også...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102902-om-sjalusi-igjen/#findComment-593863
Del på andre sider

Annonse

Dette var som å lese min historie for mitt nåværende forhold bare motsatt.

Jeg er sammen med en mann som også har sagt og gjort omtrent det samme som din kjæreste har gjort mot deg. Helt i begynnelsen av forholdet vårt sa han at han og eks'n hadde veldig bra sex. Han løy om at de ikke hadde kontakt, det viste seg at de hadde jevnlig kontakt da.

Han hevder selv at han brøt kontakten for en stund siden, men jeg vet at dette har "ødelagt" litt av følelsene og tilliten min i forholdet.

Vet ikke helt hva jeg skal råde deg til, men tenk deg godt om og ta vare på dine egne følelser i dette.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/102902-om-sjalusi-igjen/#findComment-594072
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...