Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en lett grad av PCOS, og dermed litt uregelmessig menstruasjon. I januar hadde jeg en MA (12. uke, men død før det) etter å ha blitt gravid på naturlig måte.

Etter dette fikk jeg menstruasjon etter 6 uker. Denne varte i 3-4 dager bare. 30 dager senere hadde jeg eggløsning, hadde brunaktig utflod og tok også en eggløsningstest da jeg kom hjem samme dag. Den viste mørkere blått enn kontrollstripen. Nå er dette 26 dager siden, og jeg har forsatt ikke fått mens. Har heller ingen tegn på at jeg er gravid (ingen ømme bryster eller tretthet etc, som jeg fikk sist jeg var gravid).

Spørsmålet mitt er: Når er det meningen at mensen skal komme? Er eggløsningen cirka midt i syklusen, uansett hvor lang syklusen er? Slik at når eggløsningen var 30 dager etter første dag i forrige mens, kan jeg vente ny mens cirka 30 dager etter eggløsningen? Eller er det noe rart som har skjedd?

Mette Moen, Gynekolog
Skrevet

Hvis man ikke er gravid skal menstruasjonen komme ca 14 dager etter eggloesning. Ved PCOS kan det muligens komme feil utslag paa eggloesningstesten (da LH-hormonet er noe forhoyet). Man kan ikke utelukke at du har hatt en meget tidlig abort og derfor ikke faar bloedning eller forsinket bloedning. Hvis du ikke faar menstruasjon innen tre maneder foreslaar jeg at du soeker lege og evt faar eggloesningsstimulerende behandling. Hvis du har smerter eller faar unormal stor bloedning boer du soeke lege, men ellers kan du se det an.

vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...