Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Silvana1365380201

Lurer på om noen kan hjelpe oss med info her:

Vi fikk for snart tre uker siden to gutter etter 2. icsi-forsøk i fjor høst. Dessverre døde den ene gutten.

Vi ønsker imidlertid søsken til godgutten vår. Men så vet jeg at dette ikke var noe man fikk på det offentlige tidligere, dvs før innføring av egenandelen.

Er det noen som vet om dette er endret med de nye egenandelsreglene? Kan vi bare ringe inn og starte på nytt så snart det lar seg gjøre og betale nye 18.000 for tre nye forsøk?

Håper noen kan hjelpe oss!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/103200-s%C3%B8skenfors%C3%B8k/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Silvana

Først vil jeg si gratulerer med guttene og at det var veldig leit å lese at den ene dessverre døde. Jeg kan bare ane at det er og har vært en tung tid for dere. Gleden med å ha fått et barn og sorgen over å ha mistet et annet. Jeg skal ikke fortelle om hva som er rett og galt (for det finnes ikke fasit svar etter å ha mistet et barn), men jeg håper at dere la sorgen og savnet etter den dere mistet bli litt mildere før dere velger å starte på igjen. Av naturlige grunner så blir det kanskje en stund til uansett da du må få mensen igjen osv.

Så var det egenbetalingen og søskenforsøk. Til opplysning, det var mulig å få offentlige søskenforsøk før innføringen av egenandelen også. Jeg vet ikke hvor mange forsøk du hadde i fjor, men hadde du bare et, har du i hvert fall to forsøk igjen. Nå tror jeg at du får søskenforsøk også med samme egenandel, men dette kan du nok lese mer av på FUB sine sider.

Lykke til med å få et barn til og kos deg riktig med veslegutten. De vokser fælt fort. :o)

Klem fra

Gratulerer med barna, trist at ikke begge skulle få leve.

Vi ønsker også søsken til vårt icsi-barn og hadde mange spørsmål. Skrev et brev til RH (hvor vi "bor") og fikk tilbake svar på alle spørsmål og enda mer info. Da fikk vi også opplysninger om eventuell oppstart og køer og slikt.

Vi hadde forsøk før egenandelen kom og må betale nå (vet ikke hvordan det er om du har betalt den for å få første barn).

Vi kunne få søskenforsøk tidligere også, men det var mye lenger ventetid for det. RH kuttet en tid også ut søsken-køen fordi de rett og slett måtte prioritere de som ønsket første. Men vi hadde muligheten til å søke andre steder så det var fullt mulig å få til om en ville.

Silvana1365380201

Tusen takk for svar fra Lille My og yogi, og for medfølelsen for vårt tap. At vi allerede nå har bestemt oss for søskenforsøk har i grunnen med at vi ønsker søsken til gutten vår slik at de får mest mulig glede av hverandre, og at jeg føler at jeg begynner å "dra på åra". Uansett kan vi jo ikke starte forsøk før mensen er tilbake, og det tar fort vekk minst 6 måneder. Vi forsøker ikke igjen for å dempe sorgen, den går sin gang og vi jobber kontinuerlig med å takle de tunge dagene som heldigvis blir færre etterhvert som tiden går.

Det er tydelig at jeg er feilopplyst i forhold til retten til søskenforsøk tidligere, men uansett spiller jo ikke det noen rolle nå.

Jeg må innrømme at vi har fått forståelsen av at de tre forsøkene gjaldt pr barn, dvs at dersom ett av forsøkene "gikk i boks" fikk man ikke nye forsøk innenfor denne prisen hvis man ikke har benyttet alle tre (dette ble litt rotete, men jeg håper det var forståelig).

Uansett tar vi utgangspunkt i at vi må betale nye kr 18.000 for neste runde, og dersom vi da har ett forsøk til gode (brukte to sist) tar vi dette som en "bonus".

Som sagt; takk for svar fra dere begge!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...