Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi har sittet noen venner å diskutert litt, så er det noen ting vi lurer på ang HIV smitte.

Jeg har spurt litt tidligere angående hvordan viruset smitter fra kvinne til mann og forstått det slik at det smitter dette via rift i penis(?) og at viruset er i blod og sæd.

 Er viruset da i vesken som kommer fra vagina under sex, eller kun hvis er blod i vagina?

 Hva hvis en slikker vagina og får veske i munnen (uten blod i vagina)?

 Hva hvis en bruker fingre i vagina, for så å putte fingrene i munnen(uten blod i vagina)?

 Hvis ja, Hvor lenge kan eventuelt viruset leve på fingrene/under negler osv…?

 Hva hvis en bruker kondom, så sprekker kondomet og en trekker seg ut umiddelbart og det ikke er rift i penis eller kjennes sårt, er det da stor sjangse for smitte?

Håper noen ha kunnskap til å svare detaljert på dette.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/10321-ang%C3%A5ende-hiv-smitte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har sittet noen venner å diskutert litt, så er det noen ting vi lurer på ang HIV smitte.

Jeg har spurt litt tidligere angående hvordan viruset smitter fra kvinne til mann og forstått det slik at det smitter dette via rift i penis(?) og at viruset er i blod og sæd.

 Er viruset da i vesken som kommer fra vagina under sex, eller kun hvis er blod i vagina?

 Hva hvis en slikker vagina og får veske i munnen (uten blod i vagina)?

 Hva hvis en bruker fingre i vagina, for så å putte fingrene i munnen(uten blod i vagina)?

 Hvis ja, Hvor lenge kan eventuelt viruset leve på fingrene/under negler osv…?

 Hva hvis en bruker kondom, så sprekker kondomet og en trekker seg ut umiddelbart og det ikke er rift i penis eller kjennes sårt, er det da stor sjangse for smitte?

Håper noen ha kunnskap til å svare detaljert på dette.

Vennlig hilsen

Som jeg har forstått det:

(Er ikke noen ekspert, snakk med fagpersonell, eller konsulter en fagbok!)

Viruset må komme inn i blodet.

Det kan komme inn i blodet på flere måter:

Blod. Hvis man er i kontakt med infisert blod, og har små sår eller rifter i huden (dette trenger man ikke vite noe om) har viruset en innfallsport. Eller man kan få det ved blodoverføring, da får man viruset intravenøst...

Slimhinner. Dette er en vanskeligere vei for viruset (mindre smittefare), men risikoen er der like fullt og det er ikke noe man vil gamble med. Den er stor nok. I denne kategorien finner vi sex. Viruset finnes i kroppsvæsker, og ved sex kan det finne veien inn i kroppen, selv om man ikke har rifter i hud/slimhinne.

Husk altså: Blod, kroppsvæsker, slimhinner.

Blod. Hvis man er i kontakt med infisert blod, og har små sår eller rifter i huden (dette trenger man ikke vite noe om) har viruset en innfallsport. Eller man kan få det ved blodoverføring, da får man viruset intravenøst...

Slimhinner. Dette er en vanskeligere vei for viruset (mindre smittefare), men risikoen er der like fullt og det er ikke noe man vil gamble med. Den er stor nok. I denne kategorien finner vi sex. Viruset finnes i kroppsvæsker, og ved sex kan det finne veien inn i kroppen, selv om man ikke har rifter i hud/slimhinne.

Er det noen som vet hvor lang tid det tar fra en blir utsatt for smitte til viruset kan påvises i blodet?

Er det noen som vet hvor lang tid det tar fra en blir utsatt for smitte til viruset kan påvises i blodet?

Annonse

Jeg tror jeg har hørt noe om ca 3 måneder, men jeg er ikke sikker. Det kan sikkert ta lenger tid også. Det er vel derfor man tar flere blodprøver (dvs at man venter et visst antall uker mellom blodprøvene)

Jeg tror jeg har hørt noe om ca 3 måneder, men jeg er ikke sikker. Det kan sikkert ta lenger tid også. Det er vel derfor man tar flere blodprøver (dvs at man venter et visst antall uker mellom blodprøvene)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...