Gå til innhold

Keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Gjest Grugleder meg.

Jeg er ei jente på snart 25 år, og jeg og samboeren planlegger å få vårt første barn.

Nå har det seg slik at jeg gikk på Zoloft for en tid tilbake pga at jeg er veldig nervøs for "alt og alle" og til tider deprimert. Jeg ahr sluttet med disse nå, og føler at det går bedre. Men jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg kommer til å få angst da det gjelder å føde. jeg er livredd for smerter, blir nærmere hysterisk da jeg har vondt et sted. Og allerede nå bekymrer dette meg.

Har du noen råd til meg? Er det noen bedøvelse som gjør at det ikke gjør vondt? Er det veldig vondt å sette den bedøvelsen? Er jeg "et tilefelle" som kan få velge å få keisersnitt? Selv håper jeg det, for jeg blir roligere bare jeg tenker på det.

Setter pris på alle svar, egne opplevelser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/103494-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest be om hjelp

Ved keisersnitt opplever man også smerter, men disse kommer i dagene etter operasjonen. Smertene er mer forutsigbare, de kommer når en reiser seg / strekker seg, og en får selvsagt noe smertestillende.

Men ved en fødsel er man i større grad ferdig med smertene når barnet har kommet, selv om man selvsagt er sår og øm..

Noe smerter vil det også lett bli ifb med såre brystvorter osv, men disse er heller ikke ekstreme.

Du bør i første omgang snakke med legen og jordmor du går til kontroller hos, som kan hjelpe deg med fødselsangst-kurs. Her får du beskjed om all smertelindring du kan få, og du kan også inngå spesielle avtaler om å komme tidlig tilsykehuset når fødselen starter, slik at det er god tid til epidural osv. Det finnes mye bra innen smertelindring under fødsel, men det er viktig at man får god informasjon om det som skal skje. Det er ikke alt som kan forberedes 100%, noe må man ta på sparket etterhvert som ting skjer.

I samtalene med lege og jordmor vil dere sammen finne ut om det beste er fødsel med planlagt epidural osv, eller om keisersnitt er det beste for deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/103494-keisersnitt/#findComment-596511
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Mom33

Henger meg bare på "Be om hjelp" sitt innlegg - det er slett ikke smertefritt å føde med keisersnitt.

I tillegg til det som kommer etter fødselen, så er min erfaring at det faktisk ikke er bare godt under selve operasjonen heller. Jeg fikk pusteproblemer, f.eks., og selv om personellet "fikset" det sånn delvis, var det på ingen måte noen god opplevelse.

Poenget mitt er, at dersom du ikke takler noe smerte i det hele tatt, så bør du kanskje vurdere om du i det heletatt bør bli gravid. Gjør som du har fått oppfordring om, nemlig å ta en prat med jordmor eller fastlege FØR du går bort og blir gravid.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/103494-keisersnitt/#findComment-642056
Del på andre sider

Det er bra mye rart de kan putte i deg når du føder da.

Epidural må vel kunne sies å være det vondeste å få av "normale" smertestillende, men jeg la ikke merke til at de stakk. Lokalbedøvde området de stakk på først.

Jeg gav egentlig totalt faen akkurat da.

De kan også sette sprøyter med noe morfin-greier, og du kan bruke lystgass.

I det hele tatt skal det nok gå rimelig bra.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/103494-keisersnitt/#findComment-642068
Del på andre sider

Gjest Grugleder meg.

Henger meg bare på "Be om hjelp" sitt innlegg - det er slett ikke smertefritt å føde med keisersnitt.

I tillegg til det som kommer etter fødselen, så er min erfaring at det faktisk ikke er bare godt under selve operasjonen heller. Jeg fikk pusteproblemer, f.eks., og selv om personellet "fikset" det sånn delvis, var det på ingen måte noen god opplevelse.

Poenget mitt er, at dersom du ikke takler noe smerte i det hele tatt, så bør du kanskje vurdere om du i det heletatt bør bli gravid. Gjør som du har fått oppfordring om, nemlig å ta en prat med jordmor eller fastlege FØR du går bort og blir gravid.

Lykke til!

"Poenget mitt er, at dersom du ikke takler noe smerte i det hele tatt, så bør du kanskje vurdere om du i det heletatt bør bli gravid."

Hva er dette for noe å si? Bare fordi jeg ikke takler smerte så skal jeg ikke kunne få barn...?! Er barn kun for de som takler smerte..?!

Fy f..., du provoserer meg!! :(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/103494-keisersnitt/#findComment-646145
Del på andre sider

serendipity

"Poenget mitt er, at dersom du ikke takler noe smerte i det hele tatt, så bør du kanskje vurdere om du i det heletatt bør bli gravid."

Hva er dette for noe å si? Bare fordi jeg ikke takler smerte så skal jeg ikke kunne få barn...?! Er barn kun for de som takler smerte..?!

Fy f..., du provoserer meg!! :(

Det er vel ingen som i utg. punktet liker smerte. Men nå er det engang sånn at det er smertefullt å få/føde barn. Selv tok jeg keisersnitt fordi han satt fast, og etter ca. 25 timer måtte de gi opp "naturmåten".

Det finnes mange typer smertestillende. Snakk med fødeavdelinmgen der du bor om hvilket tilbud de har.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/103494-keisersnitt/#findComment-646165
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...