Gå til innhold

Forskrudde svensker, prostitusjon og fordommer.

Anbefalte innlegg

#Fordi det i svært mange tilfeller ikke er snakk om "fri vilje", men gjort fordi sexarbeideren enten er avhengig av heroin og/eller offer for mishandling (som har fått naturlige grenser nedbrutt).#

Selvsakt er det fri vilje! de kan slutte med det når som helst! De som går på stoff bør hjelpes! De fleste stoffmissbrukere selger ikke seg selv.

At noen MÅ eller blir tvunget til å selge seg selv, er tull fra ende til annen! Det er et valg de tar for å lette sin tilværelse. Men det finnes andre måter å gjøre det på.

Å forby prostitusjon er ikke annet en positivt: de kan bli tvunges til å bli hjulpet ut av elendigheten. En elendighet som ikke gavner noen!

Nei, Taj - rusmisbrukere er avhengige. De kan ikke bare "slutte", og det er derfor ikke "frivillig".

Alternativet til prostitusjon er ikke "slutte med heroin", men "begynne med kriminalitet".

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 236
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

105

• SierDuDet

51

• Taj Mahal

39

• soleil

22

Mest aktive i denne tråden

#Hvorfor gjør man ikke det?#

Selger, selger for å tjene penger eller tilfredstille sine egene behov. Derfor er det ikke utnyttelse av kjøper å kjøpe en vare fra en som selger noe.

#Hvem har sagt det?#

Hvem har sakt det? *himler*

#Tenk deg om da!#

ditto!

Tull igjen Taj.

"Frivilligheten" du snakker om er i de fleste tilfeller ikke frivillig.

Med vennlig hilsen

Nei, Taj - rusmisbrukere er avhengige. De kan ikke bare "slutte", og det er derfor ikke "frivillig".

Alternativet til prostitusjon er ikke "slutte med heroin", men "begynne med kriminalitet".

Med vennlig hilsen

Da er du selvsagt også for tvangsbehandling av rusmisbrukere, ikke sant?

Så siden det fremdeles finnes misbruk av kvinner, på tross av at mishandling er kriminalisert, så skal vi lovliggjøre det også?

Umyndiggjør vi kvinner ved å gjøre kvinnemishandling ulovlig?

Med vennlig hilsen

Når de kvinnene som er i prostitusjon og de som arbeider med prostituerte mener det er et skritt i feil retning å kriminalisere så tror jeg på det.

Hei,

Å bli stukket med kniv er rimelig stigmatiserende.

Prostituerte som er her uten oppholdstillatelse går neppe til politiet uansett, dessverre. Men man kan forsøke å ta dem som utnytter dem (kjøpere og halliker).

Med vennlig hilsen

"Å bli stukket med kniv er rimelig stigmatiserende."

Tror du det blir mindre av slikt ved kriminalisering?

"Prostituerte som er her uten oppholdstillatelse går neppe til politiet uansett dessverre. Men man kan forsøke å ta dem som utnytter dem (kjøpere og halliker)"

Ved kriminalisering vil det bli vanskeligere å få tak i bakmenn fordi prostitusjonen foregår mer i det skjulte.

Annonse

Hei,

Det er ikke de prostituerte som skal kriminaliseres!

===

Selvsagt er prostituerte myndige. Det betyr ikke at alt folk vil gjøre skal være lovlig!

Menn som banker konenen sine er også myndige....

Med vennlig hilsen

Du sier hele tiden at det ikke er de prostituerte som skal kriminaliseres, men ved å kriminalisere aktiviteten "prostitusjon" gjør en også noe med forholdene de prostituerte lever under.

Tror du at dine venner i prostitusjonen er enig med deg i dine påstander om at kriminalisering vil gjøre deres hverdag bedre?

Du sier hele tiden at det ikke er de prostituerte som skal kriminaliseres, men ved å kriminalisere aktiviteten "prostitusjon" gjør en også noe med forholdene de prostituerte lever under.

Tror du at dine venner i prostitusjonen er enig med deg i dine påstander om at kriminalisering vil gjøre deres hverdag bedre?

Hei,

Det er klart at de av mine venner som tar heroin mener at heroin bør legaliseres, fordi da blir det billigere... Det betyr ikke at "fri heroin" er best for alle.

Ved å gjøre *kjøp* (og ikke salg) ulovlig, rammer man ikke sexarbeideren med loven, men ved at "tilgangen" blir vanskeligere.

Videre, ved at det er lovlig å utnytte noen, signaliserer vi (samfunnet) at det er OK å utnytte folk.

Det er jo ikke lett å komme seg ut av prostitusjon hvis samfunnet sier at "det er OK fordi det er lovlig", og tilgangen til kunder er "overalt". Akkurat som det ikke er lett å bli fri fra heroin hvis heroin er tilgjengelig overalt.

Med vennlig hilsen

Nei - bl.a. fordi jeg tror ikke det fungerer. Man må være motivert for å slutte.

Med vennlig hilsen

Men, det fremstår som lite inkonsistent å bygge hele din argumentasjon på at prostituerte (ofte rusmisbrukere) kun er ofre uten evne til å ta vare på seg selv, ta ansvar for egne liv og handlinger, og dermed heller ikke i strafferettslig forstand ansvarlige, mens rusmisbrukere altså skal være kvalifiserte til å selv avgjøre om de trenger behandling eller ikke...

Som sagt ca 100 ganger i denne tråden, det er KJØP (=utnyttelse) som bør være ulovlig, og ikke å prostituere seg.

Selvsagt er det mange som sier at de ikke "vil male". Og som gjerne forteller etterpå at de vil dø fordi de ble rævpult av to stk i dag. Men den siste setningen sier de ofte så høyt, ei heller til folk de ikke stoler på!

God natt til deg også!

Med vennlig hilsen

En eventuell kriminalisering vil gå ut over de prostituertes situasjon.

At du ikke ser det - er tydelig.

PION, Prosenteret og Kirkens bymisjon mener at det vil føre negativt hen. Dette er de som jobber nærmest denne gruppen og hører deres historier hver dag.

Jeg syns det er viktig at de prostituerte skal kunne nås av hjelpetiltak.

Når majoriteten av de prostituerte mener at deres hverdag vil bli hardere og mer brutal så må en høre på det. Dette har med respekt av deres myndighet å gjøre.

Ved å kriminalisere øker stigmaet både mot kjøper og selger. Er man tjent med det?

Men, det fremstår som lite inkonsistent å bygge hele din argumentasjon på at prostituerte (ofte rusmisbrukere) kun er ofre uten evne til å ta vare på seg selv, ta ansvar for egne liv og handlinger, og dermed heller ikke i strafferettslig forstand ansvarlige, mens rusmisbrukere altså skal være kvalifiserte til å selv avgjøre om de trenger behandling eller ikke...

Hei,

Jeg ser poenget, men det nytter ikke å tvinge folk i behandling hvis de ikke vil. Da er det bedre å lage bedre programmer til de som "vil ut".

Etter det jeg vet, fungerer ikke tvang.

Med vennlig hilsen

Hei,

Det er klart at de av mine venner som tar heroin mener at heroin bør legaliseres, fordi da blir det billigere... Det betyr ikke at "fri heroin" er best for alle.

Ved å gjøre *kjøp* (og ikke salg) ulovlig, rammer man ikke sexarbeideren med loven, men ved at "tilgangen" blir vanskeligere.

Videre, ved at det er lovlig å utnytte noen, signaliserer vi (samfunnet) at det er OK å utnytte folk.

Det er jo ikke lett å komme seg ut av prostitusjon hvis samfunnet sier at "det er OK fordi det er lovlig", og tilgangen til kunder er "overalt". Akkurat som det ikke er lett å bli fri fra heroin hvis heroin er tilgjengelig overalt.

Med vennlig hilsen

Pc'n Min klikka!! Typisk :(

"Det er klart at de av mine venner som tar heroin mener at heroin bør legaliseres, fordi da blir det billigere... Det betyr ikke at "fri heroin" er best for alle."

Dette er en annen diskusjon.

PS. Metadon og Subutex

"Ved å gjøre *kjøp* (og ikke salg) ulovlig, rammer man ikke sexarbeideren med loven, men ved at "tilgangen" blir vanskeligere."

Rammer ikke kriminalisering den prostituerte?

Hun blir da delaktig i en kriminell handling. Hun må gjemme sin aktivitet med hensyn til kunden. Dette kan føre til dårligere sikkerhet.

"Videre, ved at det er lovlig å utnytte noen, signaliserer vi (samfunnet) at det er OK å utnytte folk."

Jeg mener fortsatt at dette er et sosialt problem, ikke et problem som skal løses ved kontrolltiltak.

"Det er jo ikke lett å komme seg ut av prostitusjon hvis samfunnet sier at "det er OK fordi det er lovlig", og tilgangen til kunder er "overalt". Akkurat som det ikke er lett å bli fri fra heroin hvis heroin er tilgjengelig overalt."

Hvorfor tror du det blir lettere å komme ut av prostitusjon ved kriminalisering?

Heroin er tilgjengelig så og si overalt, likevel er det en del som klarer å bli rusfrie. De må ikke flytte til en hytte uti skogen for å klare å opprettholde rusfriheten.

Annonse

Pc'n Min klikka!! Typisk :(

"Det er klart at de av mine venner som tar heroin mener at heroin bør legaliseres, fordi da blir det billigere... Det betyr ikke at "fri heroin" er best for alle."

Dette er en annen diskusjon.

PS. Metadon og Subutex

"Ved å gjøre *kjøp* (og ikke salg) ulovlig, rammer man ikke sexarbeideren med loven, men ved at "tilgangen" blir vanskeligere."

Rammer ikke kriminalisering den prostituerte?

Hun blir da delaktig i en kriminell handling. Hun må gjemme sin aktivitet med hensyn til kunden. Dette kan føre til dårligere sikkerhet.

"Videre, ved at det er lovlig å utnytte noen, signaliserer vi (samfunnet) at det er OK å utnytte folk."

Jeg mener fortsatt at dette er et sosialt problem, ikke et problem som skal løses ved kontrolltiltak.

"Det er jo ikke lett å komme seg ut av prostitusjon hvis samfunnet sier at "det er OK fordi det er lovlig", og tilgangen til kunder er "overalt". Akkurat som det ikke er lett å bli fri fra heroin hvis heroin er tilgjengelig overalt."

Hvorfor tror du det blir lettere å komme ut av prostitusjon ved kriminalisering?

Heroin er tilgjengelig så og si overalt, likevel er det en del som klarer å bli rusfrie. De må ikke flytte til en hytte uti skogen for å klare å opprettholde rusfriheten.

Hei,

Ved at det er ulovlig, signaliserer samfunnet at å kjøpe mennesker ikke er "sosialt akseptabelt", like lite som mishandling er sosialt akseptabelt.

Loven kan spesifisere at sexarbeideren ikke er "delaktig" (juridisk sett! ;) ). Situasjonen er ille allerede for sexarbeidere, og jeg tror ikke den blir verre.

Ser man mer samfunnsmessig på det: jeg tror ikke det er "bra" å signalisere til barn og ungdom at "det er OK (lovlig) med kvinner som selger seg på gaten"....

Jeg tror ikke at "å kriminalisere kjøperen" løser alle problemene, men jeg tror det hjelper litt (flere positive enn negative resultater).

Med vennlig hilsen

"Å bli stukket med kniv er rimelig stigmatiserende."

Tror du det blir mindre av slikt ved kriminalisering?

"Prostituerte som er her uten oppholdstillatelse går neppe til politiet uansett dessverre. Men man kan forsøke å ta dem som utnytter dem (kjøpere og halliker)"

Ved kriminalisering vil det bli vanskeligere å få tak i bakmenn fordi prostitusjonen foregår mer i det skjulte.

Hei,

Knivstikkere eksisterer jo allerede (nå som det er lovlig), så det problemet kan vi kun bekjempe ved å redusere omfanget av prostitusjon.

Videre - vi får ikke tak i bakmennene som det er.

Hvis det er politisk vilje er det intet problem å "gjøre noe med" dette. Det fordrer at politiet får ressurser til å bekjempe utnyttelse, akkurat som de bør få mer ressurser til å bekjempe f. eks. vold mot kvinner.

Med vennlig hilsen

Når de kvinnene som er i prostitusjon og de som arbeider med prostituerte mener det er et skritt i feil retning å kriminalisere så tror jeg på det.

Hei,

Men bildet er mer komplisert enn som så. Jeg tar deres argumenter veldig alvorlig, og ville selvsagt ikke drømt om å gjøre sexarbeiderene til kriminelle, men kjøperene.

Det argumenteres for at dette er "normalt arbeid", men en arbeidsplass med en slik "skadefrekvens" (voldtekt, knivstikking, mørbanking) ville vært stengt på dagen av arbeidstilsynet, og arbeidsgiveren fengslet.

Med vennlig hilsen

En eventuell kriminalisering vil gå ut over de prostituertes situasjon.

At du ikke ser det - er tydelig.

PION, Prosenteret og Kirkens bymisjon mener at det vil føre negativt hen. Dette er de som jobber nærmest denne gruppen og hører deres historier hver dag.

Jeg syns det er viktig at de prostituerte skal kunne nås av hjelpetiltak.

Når majoriteten av de prostituerte mener at deres hverdag vil bli hardere og mer brutal så må en høre på det. Dette har med respekt av deres myndighet å gjøre.

Ved å kriminalisere øker stigmaet både mot kjøper og selger. Er man tjent med det?

Hei,

Det siste først:

De *eksisterende* sexarbeiderene er kanskje ikke tjent med det, men hvis det kan forhindre nye "rekrutter", så er vi tjent med det.

Videre:

Man må se på resultatet av loven over en lengre periode - om den forhindrer prostitusjon "totalt".

Samfunnet bør ikke la det være lovlig å utnytte noen, like lite som det skal være lovlig å mishandle noen (selv om de ikke anmelder). (Derfor har vi offentlig tiltaleplikt.)

Med vennlig hilsen

Med vennlig hilsen

#Nei, Taj - rusmisbrukere er avhengige. De kan ikke bare "slutte", og det er derfor ikke "frivillig".#

Metadon!

#

Alternativet til prostitusjon er ikke "slutte med heroin", men "begynne med kriminalitet".#

Så alle som går på heroin og er menn, er kriminelle og begår kriminalitet hver dag? Nei, Sør det er tull!

Tull igjen Taj.

"Frivilligheten" du snakker om er i de fleste tilfeller ikke frivillig.

Med vennlig hilsen

Sør, det er du som ser ut til å ha bare kunnskaper om dem som ikke gjør det frivillig. Sør Amerika?

Jeg snakker om her i Norge. Forby prostitusjon og minsk kriteriene for utdelig av metadon!

Alle synes vi synd på de som har det vanskelig Sør, men det hjelper lite om vi ikke hjelper dem. Selv om det er hardt å komme seg ut av helvete, så kan ikke vi gi opp.

#Nei, Taj - rusmisbrukere er avhengige. De kan ikke bare "slutte", og det er derfor ikke "frivillig".#

Metadon!

#

Alternativet til prostitusjon er ikke "slutte med heroin", men "begynne med kriminalitet".#

Så alle som går på heroin og er menn, er kriminelle og begår kriminalitet hver dag? Nei, Sør det er tull!

De får ikke metadon, og ikke hjelper det alle heller.

Og hvem påstår at alle er menn?

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...