Gå til innhold

Forskrudde svensker, prostitusjon og fordommer.

Anbefalte innlegg

Hei,

Det går ikke på kjønn - det er like ulovlig for en kvinne å kjøpe sex av en mannlig sexarbeider.

Filosofien bak forbudet er at man straffer "den sterke part" (dvs. den som kjøper), fordi man antar at den som selger gjør det fordi de anser at de "må" (f. eks. stoff-avhengighet, osv).

Jeg vet at ikke alle sexarbeidere er stoffavhengige/mishandlingsofre, men jeg tør påstå de fleste er det.

Med vennlig hilsen

"Jeg vet at ikke alle sexarbeidere er stoffavhengige/mishandlingsofre, men jeg tør påstå de fleste er det."

Hvordan kan du påstå det? Er det magefølelsen som sier det? Er det jentene som flyr rundt på horestrøket i Oslo - en marginal del av alle prostituerte og klart narkomane - som forteller deg at alle andre er det?

Er det ikke du som ofte sier at alle mennesker er individer? Nå er det du som konkluderer med noe på bakgrunn av noe du faktisk tror. Du generealiserer overfor en hel grupp.

Litt ironisk at dette kommer fra deg av alle! :)

For øvrig håper jeg den personen som jeg skrev om under her kan legge ut noen tall, dersom hun leser dette, for de tallene viser at du tar feil.

Ja, uteseksjonen vil nok si at du har rett, men uteseksjonen har oversikt over "utemarkedet", en bitteliten del av det totale prostitusjonsmarkedet, og ikke hva som foregår på institutter og fra leiligheter rundt om i byen.

Fortsetter under...

• Svar 236
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

105

• SierDuDet

51

• Taj Mahal

39

• soleil

22

Mest aktive i denne tråden

Kanskje man også burde kriminalisere alle som kjøper tjenester av diverse snekkere? Rett og slett fordi noen av dem jo jobber svart.

Dette bør selvsagt alle tape på, selv de som kjøper tjenester av "hvite" snekkere.

Man kan ikke kriminalisere en hel gruppe bare fordi noen av selgerne hatt blitt voldtatt som barn.

For øvrig har ikke forbudet ført noe bra med seg i Sverige, da hele prostitusjonsmarkedet nå har gått under jorden og er komplett uoversiktelig. Så uansett om man mener at kundene/de prostituerte, eller hvem det nå måtte være, skal kriminaliseres, så kan jeg ikke fatte at noen kan være for et forslag som gjør situasjonen verre for jentene.

Hei,

Å sammenligne å kjøpe noens kropp, med "snekkerarbeid" blir litt for dumt.

===

Det siste du nevner, derimot, er et reelt argument. Og faktisk et argument jeg lytter til.

Men likevel er jeg ikke overbevist om at man skal lovliggjøre og offisialisere salg av mennesker. Det blir som å gjøre ran lovlig, fordi ranerne er mye vanskeligere å fange når de vet de gjør noe ulovlig!

Med vennlig hilsen

Så siden de går på stoff, så skal det være lov å tjene penger på å selge kroppen sin, men ingen har lov til å kjøpe det de tilbyr for å få stoffet sitt?

Du hevder at sex missbrukte og stoffavhengige blir utnyttet.Horer kan også utnytte berusede menn til å betale penger for et ligg. Men etter din mening skal de menn bli straffet og ikke horene.

venter fortsatt på logikken...

Dersom ein er så rusa at ein går til sengs med ei prostituert mot si vilje, så har ein eit større problem enn det å potensielt bli kriminalisert...

Dersom ein er så rusa at ein går til sengs med ei prostituert mot si vilje, så har ein eit større problem enn det å potensielt bli kriminalisert...

Det samme gjelder vel om man er så beruset at man faktisk går å selger seg, eller...?

"Jeg vet at ikke alle sexarbeidere er stoffavhengige/mishandlingsofre, men jeg tør påstå de fleste er det."

Hvordan kan du påstå det? Er det magefølelsen som sier det? Er det jentene som flyr rundt på horestrøket i Oslo - en marginal del av alle prostituerte og klart narkomane - som forteller deg at alle andre er det?

Er det ikke du som ofte sier at alle mennesker er individer? Nå er det du som konkluderer med noe på bakgrunn av noe du faktisk tror. Du generealiserer overfor en hel grupp.

Litt ironisk at dette kommer fra deg av alle! :)

For øvrig håper jeg den personen som jeg skrev om under her kan legge ut noen tall, dersom hun leser dette, for de tallene viser at du tar feil.

Ja, uteseksjonen vil nok si at du har rett, men uteseksjonen har oversikt over "utemarkedet", en bitteliten del av det totale prostitusjonsmarkedet, og ikke hva som foregår på institutter og fra leiligheter rundt om i byen.

Hei,

Jeg kjenner dem som opererer fra leiligheter også. Jeg kjenner sexarbeidere fra de som ligger i grøften, til de som får 10000 kr for et ligg.

Det er godt mulig at mange kan kjøre trygt fortere enn fartsgrensen - likevel gjelder fartsgrensen for alle.

Men man straffer ikke kjøpere som ikke har kjøpt.

Med vennlig hilsen

Annonse

Det samme gjelder vel om man er så beruset at man faktisk går å selger seg, eller...?

Det er ikkje slik det funkar. Eg har enda ikkje høyrd om nokre som har blitt så fulle at dei har prostituert seg...

At rusproblemet til nokon fører til at ein prostituerer seg er ein heilt annan sak. Dei må skaffe pengar til det neste fixet sitt - og då gjer dei det dei må. Alternativet er kriminalitet. Å vera hekta på heroin kostar tusenlappar kvar dag.

Hei,

Jeg kjenner dem som opererer fra leiligheter også. Jeg kjenner sexarbeidere fra de som ligger i grøften, til de som får 10000 kr for et ligg.

Det er godt mulig at mange kan kjøre trygt fortere enn fartsgrensen - likevel gjelder fartsgrensen for alle.

Men man straffer ikke kjøpere som ikke har kjøpt.

Med vennlig hilsen

Men du snakker alltid veldig varmt om at man " ikke skal la Ali få svi for noe Muhammed har gjort".

Hvorfor skal da Kari, som aldri har blitt misbrukt, aldri har brukt narkotika, men som går inn i prostitusjonsmarkedet med åpne øyne fordi hun vil ha en litt finere bil og noen nye møbler, få svi med å miste potensielle kunder fordi Nina ble misbrukt og bruker narkotika, mens hun selger seg fra naboleiligheten uten å vite sitt eget beste?

Og hvem er du, eller noen andre, til å si at enkelte ikke "vet sitt eget beste".

Vil du umyndigjøre disse jenten også? De er jo åpenbart en fare for seg selv?

Det er ikke pengene som er "slaveriet" her, men å utnytte noens situasjon.

Problemet er ikke at "fremmede har sex" (sex er ikke ulovlig), men at kan kjøper noen for å ha sex med dem.

Med vennlig hilsen

Situasjonen er pengemangel og løsningen er enten oppsøke arbeidskontoret/sosialen med kontrakt om å ta hvilken som helst ubehagelig jobb med et takknemlig smil, kriminalitet eller prostitusjon. Horekunden på sin side betaler gjerne 500 kr eller noe sånt for håndarbeid eller for å få se diverse ting.

Nei, det eneste man oppnår med å forby kjøp av sex er

1) La den virkelige overgriperen, pengeøkonomien/samfunnet, gå fri.

2) Beskytte horekunden mot å erkjenne at han er et offer for sine egne drifter

Og

3) Gjøre det vanskeligere for de som selger sex siden de må gå under jorden for å beskytte kundene sine.

Mvh

Men du snakker alltid veldig varmt om at man " ikke skal la Ali få svi for noe Muhammed har gjort".

Hvorfor skal da Kari, som aldri har blitt misbrukt, aldri har brukt narkotika, men som går inn i prostitusjonsmarkedet med åpne øyne fordi hun vil ha en litt finere bil og noen nye møbler, få svi med å miste potensielle kunder fordi Nina ble misbrukt og bruker narkotika, mens hun selger seg fra naboleiligheten uten å vite sitt eget beste?

Og hvem er du, eller noen andre, til å si at enkelte ikke "vet sitt eget beste".

Vil du umyndigjøre disse jenten også? De er jo åpenbart en fare for seg selv?

Hei,

Her er det en heller stor logisk brist i argumentet ditt: Kari blir ikke straffet for noe hun ikke har gjort. Noe er ulovlig, men det er kun de som bryter loven som blir straffet.

I Ali/Ahmed eksempelet, blir noen straffet for noe andre har gjort.

===

"Umyndiggjør" vi bilister hvis vi nekter dem å kjøre 120 km/t gjennom et boligfelt?

Med vennlig hilsen

Situasjonen er pengemangel og løsningen er enten oppsøke arbeidskontoret/sosialen med kontrakt om å ta hvilken som helst ubehagelig jobb med et takknemlig smil, kriminalitet eller prostitusjon. Horekunden på sin side betaler gjerne 500 kr eller noe sånt for håndarbeid eller for å få se diverse ting.

Nei, det eneste man oppnår med å forby kjøp av sex er

1) La den virkelige overgriperen, pengeøkonomien/samfunnet, gå fri.

2) Beskytte horekunden mot å erkjenne at han er et offer for sine egne drifter

Og

3) Gjøre det vanskeligere for de som selger sex siden de må gå under jorden for å beskytte kundene sine.

Mvh

Merkverdig at ingen av stoffmisbrukerene har tenkt på at "sosialen ordner alt"...

Snakk om "horekunder som offer" er vås - ingen behøver å kjøpe sex.

Med vennlig hilsen

Hei,

Her er det en heller stor logisk brist i argumentet ditt: Kari blir ikke straffet for noe hun ikke har gjort. Noe er ulovlig, men det er kun de som bryter loven som blir straffet.

I Ali/Ahmed eksempelet, blir noen straffet for noe andre har gjort.

===

"Umyndiggjør" vi bilister hvis vi nekter dem å kjøre 120 km/t gjennom et boligfelt?

Med vennlig hilsen

""Umyndiggjør" vi bilister hvis vi nekter dem å kjøre 120 km/t gjennom et boligfelt?"

De kan skade andre.

Kari skader bare seg selv, og du tror ikke hun er istand til selv å forstå sitt eget beste.

""Umyndiggjør" vi bilister hvis vi nekter dem å kjøre 120 km/t gjennom et boligfelt?"

De kan skade andre.

Kari skader bare seg selv, og du tror ikke hun er istand til selv å forstå sitt eget beste.

Men jeg har heller ikke påstått at vi skulle kriminalisere Kari....

Vi bør trolig kriminalisere de som *kjøper* fordi (akkurat som bilførerene) skader de ofte andre.

Med vennlig hilsen

Annonse

Men jeg har heller ikke påstått at vi skulle kriminalisere Kari....

Vi bør trolig kriminalisere de som *kjøper* fordi (akkurat som bilførerene) skader de ofte andre.

Med vennlig hilsen

"Vi bør trolig kriminalisere de som *kjøper* fordi (akkurat som bilførerene) skader de ofte andre."

Her er jeg selvsagt uenig da det isåfall er de som selger seg som skader seg selv. Ikke han som kjøper det som blir tilbudt.

Kunden får noe han vil ha, og jenta får noe hun vil ha (penger).

Takler hun ikke presset på "jobben" får hun sykmelde seg eller slutte.

Det er det vi andre må gjøre når vi ikke takler presset på vår jobb.

Merkverdig at ingen av stoffmisbrukerene har tenkt på at "sosialen ordner alt"...

Snakk om "horekunder som offer" er vås - ingen behøver å kjøpe sex.

Med vennlig hilsen

Svært få av de som selger sex behøver bruke stoff eller kjøpe merkeklær heller.

Og ser man stort på det er prostitusjon og stoff egentlig et minimalt problem. Trangen til å kjøre store biler, sløse med ressurser og drikke alkohol er mye mer 'perverst'.

Mvh

"Vi bør trolig kriminalisere de som *kjøper* fordi (akkurat som bilførerene) skader de ofte andre."

Her er jeg selvsagt uenig da det isåfall er de som selger seg som skader seg selv. Ikke han som kjøper det som blir tilbudt.

Kunden får noe han vil ha, og jenta får noe hun vil ha (penger).

Takler hun ikke presset på "jobben" får hun sykmelde seg eller slutte.

Det er det vi andre må gjøre når vi ikke takler presset på vår jobb.

Du skriver: "Takler hun ikke presset på "jobben" får hun sykmelde seg eller slutte."

Man "sykemelder" seg ikke fra å ha blitt utsatt for at faren din voldtok deg som barn, ei heller kan man "sykemelde" seg fra heroinavhengihet.

Med vennlig hilsen

Svært få av de som selger sex behøver bruke stoff eller kjøpe merkeklær heller.

Og ser man stort på det er prostitusjon og stoff egentlig et minimalt problem. Trangen til å kjøre store biler, sløse med ressurser og drikke alkohol er mye mer 'perverst'.

Mvh

Hei,

Alkohol er en annen diskusjon.

Her var poenget å beskytte en gruppe mennesker, akkurat som man beskytter mennesker ved å forby folk å kjøre 120 km/t gjennom boligområder.

Med vennlig hilsen

Du skriver: "Takler hun ikke presset på "jobben" får hun sykmelde seg eller slutte."

Man "sykemelder" seg ikke fra å ha blitt utsatt for at faren din voldtok deg som barn, ei heller kan man "sykemelde" seg fra heroinavhengihet.

Med vennlig hilsen

Jeg snakker ikke om jentas traumer, men hennes jobb.

Hei,

Alkohol er en annen diskusjon.

Her var poenget å beskytte en gruppe mennesker, akkurat som man beskytter mennesker ved å forby folk å kjøre 120 km/t gjennom boligområder.

Med vennlig hilsen

Hvis formålet kun var å beskytte, burde man forby salg og ikke kjøp siden det er mer effektivt.

Nei, står på mitt, Menn som er villige til å betale penger for sex og i tillegg risikere stempelet horekunde er underdanige og dermed klassiske offer.

Det samme gjelder ikke for rike middelaldrende vestkantfruer som betaler for sex med yngre menn, de får jo noen millioner i vekslepenger..*s*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...