Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 40 år ( har 1 barn) og tok for to uker siden angrepillen etter et uhell med kondom. Nå har jeg fått menstruasjon og alt burde være i orden, men da jeg henetet inn informasjon om angrepillen på internett fant jeg en artikkel som jeg oppfattet som urovekkende. Den slo fast at det i England var flere kvinner som hadde blitt gravide utenfor livmoren etter å ha brukt angrepillen. Det var riktignok et annet merke enn den som selges i Norge og det var slik jeg forsto det ikke noen eksempler på dette i Norge.

Er det noen grunn til å uroe seg over dette? Hva er symptomene på graviditet utenfor livmoren? Går det an å ta noen undrsøkelse nå for å utelukke en slik graviditet? Jeg skal reise til USA om 3 uker og blir borte en mnd., så det hadde vært fint å "få orden på" dette før jeg drar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/103712-angrepillen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det gjelder med angrepillen som med spiralen at metodene beskytter mindre godt mot graviditeter utenfor livmoren fordi deres effekt hovedsakelig er på livmorslimhinnen (vi vet dog ikke helt hvordan angrepillen pillen virker). Derfor kan det se ut som det oppstår flere av slike unormale graviditeter med disse metodene. Det er altså sannsynligvis ikke angre-metoden som er årsak til graviditet utenfor livmoren, men den er mindre effektiv i dette tilfellet.

Hvis du har fått menstruasjon og ikke har smerter eller får unormal blødning (som er symptomene du etterlyser), skal du ikke tenke mer på dette. Vil du være enda mer sikker, kan du ta en graviditetstest som nesten alltid vil gi positivt utslag ved graviditet utenfor livmoren.

God tur til USA, hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/103712-angrepillen/#findComment-598599
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...