Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest vikinne

Hei på deg!

Regner med at du mener meg. Dessverre husker jeg ikke helt hvor og når vi har "prata" sammen. Kanskje du kan gi meg et tips?

Du mener vel kanskje sædprøven?

Vel, den var ikke som vi håpet på. Bevegeligheten har riktignok steget til det doppelte, men antallet, som var helt i orden før, har gått drastisk nedover.

Dette skyldes en altfor høy dosering av HCG-sprøytene. Heldigvis har jeg litt mer peiling på området enn legen, og har selv redusert doseringen og i tillegg sprøytet han med FSH, som skal øke antallet igjen.

Fikk svar på blodprøven i dag, over en måned etter at prøven ble tatt, og det viste seg at hormonverdiene til mannen min er ekstremt dårlig p.g.a. den høye doseringen. Da er det ikke rart at antallet har synket.

Med den riktige doseringen av hormoner, kan han få normalt sædkvalitet, men når leger ikke har nok fagkunnskap, blir det vanskelig.

Men jeg håper at vi klarer å rette opp det meste igjen, til vi antakelig skal starte med et nytt forsøk om litt over en uke.

Har egentlig ikke lyst til et nytt forsøk enda, men vi er begge så drittlei hele saka at det kanskje er best å velge den raskeste veien å få barn på nå, istedenfor å fortsette med sædforbedringen.

Vi ville kanskje ha klart det på egenhånd med riktig hormondosering til mannen min, men vi orker som sagt ikke mer å vente. Så da er vi snart i gang.

Hvordan går det med deg da?

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104005-vikienne/#findComment-601847
Del på andre sider

Gjest Potteplante

Hei på deg!

Regner med at du mener meg. Dessverre husker jeg ikke helt hvor og når vi har "prata" sammen. Kanskje du kan gi meg et tips?

Du mener vel kanskje sædprøven?

Vel, den var ikke som vi håpet på. Bevegeligheten har riktignok steget til det doppelte, men antallet, som var helt i orden før, har gått drastisk nedover.

Dette skyldes en altfor høy dosering av HCG-sprøytene. Heldigvis har jeg litt mer peiling på området enn legen, og har selv redusert doseringen og i tillegg sprøytet han med FSH, som skal øke antallet igjen.

Fikk svar på blodprøven i dag, over en måned etter at prøven ble tatt, og det viste seg at hormonverdiene til mannen min er ekstremt dårlig p.g.a. den høye doseringen. Da er det ikke rart at antallet har synket.

Med den riktige doseringen av hormoner, kan han få normalt sædkvalitet, men når leger ikke har nok fagkunnskap, blir det vanskelig.

Men jeg håper at vi klarer å rette opp det meste igjen, til vi antakelig skal starte med et nytt forsøk om litt over en uke.

Har egentlig ikke lyst til et nytt forsøk enda, men vi er begge så drittlei hele saka at det kanskje er best å velge den raskeste veien å få barn på nå, istedenfor å fortsette med sædforbedringen.

Vi ville kanskje ha klart det på egenhånd med riktig hormondosering til mannen min, men vi orker som sagt ikke mer å vente. Så da er vi snart i gang.

Hvordan går det med deg da?

Mvh

Det var nå flott at sædkvaliteten til din mann kan bedres! Joda, min mann var til Andrologisk senter i Oslo. Og gud bedre så forbannet (og lettet) jeg var nå han kom hjem med en diagnose. Han har sannsynligvis gått med en infeksjon i forplantningssystemet i årevis. Dette har ført til tette ledninger "alle veier". Hør bare: Den ene testikkelen var 40 % mindre enn den andre, sædblærene var 3 ganger forstørret grunnet trykk, prostata var knøttliten.+ + Alt dette som følge av infeksjonen. Diagnosen gjorde oss lettet fordi vi endelig fikk svar på hva som var feilen. Forbannet fordi dette burde alle de legene vi har vært til kunnet finne ut av. Både prostata og testikkel skulle være en smal sak å kjenne på, spør du meg. (Og er man lege, så bør det ringe en bjelle!) Nå har han fått medisiner og skal sende ny prøve snart. Det jeg også reagerer på, er at ikke ên av legene våre har nevnt Andrologisk senter i Oslo og Pervis! Ikke ên! Tenk på alle årene vi kunne spart! (10år) Så er det noen her som leser svaret og har en mann med dårlig sædkvalitet, så send han dit. Ikke stol på leger som "tror de har kunnskapen om mannens underliv". Jeg kommer til å poste et innlegg til almenlegen her på DOL også. Stå på! Lykke til da, Vikienne!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104005-vikienne/#findComment-602182
Del på andre sider

Det var nå flott at sædkvaliteten til din mann kan bedres! Joda, min mann var til Andrologisk senter i Oslo. Og gud bedre så forbannet (og lettet) jeg var nå han kom hjem med en diagnose. Han har sannsynligvis gått med en infeksjon i forplantningssystemet i årevis. Dette har ført til tette ledninger "alle veier". Hør bare: Den ene testikkelen var 40 % mindre enn den andre, sædblærene var 3 ganger forstørret grunnet trykk, prostata var knøttliten.+ + Alt dette som følge av infeksjonen. Diagnosen gjorde oss lettet fordi vi endelig fikk svar på hva som var feilen. Forbannet fordi dette burde alle de legene vi har vært til kunnet finne ut av. Både prostata og testikkel skulle være en smal sak å kjenne på, spør du meg. (Og er man lege, så bør det ringe en bjelle!) Nå har han fått medisiner og skal sende ny prøve snart. Det jeg også reagerer på, er at ikke ên av legene våre har nevnt Andrologisk senter i Oslo og Pervis! Ikke ên! Tenk på alle årene vi kunne spart! (10år) Så er det noen her som leser svaret og har en mann med dårlig sædkvalitet, så send han dit. Ikke stol på leger som "tror de har kunnskapen om mannens underliv". Jeg kommer til å poste et innlegg til almenlegen her på DOL også. Stå på! Lykke til da, Vikienne!!

"Både prostata og testikkel skulle være en smal sak å kjenne på, spør du meg. (Og er man lege, så bør det ringe en bjelle!)"

Hvem sine bjeller skal det ringe i? Mannens eller legens?

:-) :-) Morsomme i dag, skjønner du :-) :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104005-vikienne/#findComment-602186
Del på andre sider

Gjest vikinne

Hei på deg igjen!

Fint at dere fikk en diagnose hos Purvis. Han er en veldig flink lege, men dessverre mangler også han litt fagkunnskap på noen områder.

Da vi for første gang fikk beskjed om dårlig sædkvalitet av en "prøverørs"-lege, var det eneste vi kunne gjøre ICSI. At det kanskje kunne gjøres noe med sædkvaliteten var helt utelukket fra legens side. Ikke ble det gjort forsøk på å finne ut hvorfor det var dårlig sædkvalitet en gang.

Heldigvis godtok vi ikke legens svar og oppsøkte selv Andrologisk senter.

Heldigvis, sier jeg i dag.

Også min mann hadde en altfor stor sædblære, og antall sædceller var lav, i tillegg til åreknuter i testikkel.

Han fikk fjernet åreknutene og sædkvaliteten ble bedre, men ikke bra nok.

Purvis ga han en antibiotikakur og antallet steg fra ca. 50 millioner til hele 300 millioner. Dette tyder på at også han må ha hatt en infeksjon i lengre tid uten at han merket noe.

Det vi fortsatt strever med er som sagt bevegeligheten. Denne kunne imidlertid rettes opp med hormoner, da han har en litt vor lav testosteronverdi.

Dessverre har ikke Purvis god nok fagkunnskap når det gjelder akkurat det, men han er veldig snill og prøver å hjelpe så godt han kan.

Vi slutter som sagt nå med hormonsprøytene, selv om vi kanskje ville klart å få helt normalt sædkvalitet. Vi har ikke lyst til å vente lenger og dessuten blir det altfor dyrt i lengden, siden vi ikke får refundert en eneste krone for denne type behandlingen.

Det kan kanskje bli aktuelt å prøve igjen med hormoner når vi skal ha barn nr. 2, men det får vi komme tilbake til senere. Først må vi få barn nr. 1.

Ønsker dere lykke til med behandlingen!

Hold meg gjerne oppdatert!

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104005-vikienne/#findComment-602541
Del på andre sider

Gjest Potteplante

"Både prostata og testikkel skulle være en smal sak å kjenne på, spør du meg. (Og er man lege, så bør det ringe en bjelle!)"

Hvem sine bjeller skal det ringe i? Mannens eller legens?

:-) :-) Morsomme i dag, skjønner du :-) :-)

He he! Ja den der tenkte jeg faktisk ikke på før du nevnte. Hmm jaja, kjekt at vi også kan ha humøret i behold tross opp- og nedturer.

Ha en bjellende fin dag da!

:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104005-vikienne/#findComment-602662
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...