Gå til innhold

Ødelagte 6-årsjeksler

Anbefalte innlegg

Gjest studena

Mine 6-årsjeksler er helt ødelagte, det er store hull i dem etter at de har brukket eller fyllinger har falt ut, men jeg har ikke hatt verken mot eller økonomi til å gå til tannlege på flere år. Frykter jeg har fått svært mange hull etterhvert - det kommer til å bli omfattende arbeider.

Mitt spørsmål er: Jeg har ennå ikke fått mine visdomstenner (min far trakk nylig sin siste, han er 78 år) og jeg har fått alle mine tenner seint. Jeg hører med til dem som fikk plombert alle 6-årsjekslene i barneskolen, for "det blir ikke hull i en tann som er plombert", trodde man dengang. (Det var så vondt at jeg får tårer i øynene bare jeg tenker på det) Men nå brekker altså tennene, og jeg har lyst til å trekke dem! Men det blir jo stygt. Så tenkte jeg at kanskje jeg kan trekke dem og regulere fram visdomstennene?? Lar det seg gjøre? Tenner vandrer jo?

Dersom denne geniale (!?) løsningen ikke lar seg gjennomføre, hvor meget må jeg gjøre regning med å skulle betale for 3-4 kroner? Er redd den ene kronen jeg har nesten råtner på rot, den også...så dårlig er jeg med tannhelsa mi. I tillegg - synes jeg får tannstein innen en uke etter tannlegebesøk og full opprenskning, jeg - går det an å få det så fort?

Og endelig - ikke usannsynlig har jeg tannkjøttsbetennelse, også - kan innsetting av kroner i forbindelse med behandling for tannkjøttsykdom dekkes fra Trygdekassen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104573-%C3%B8delagte-6-%C3%A5rsjeksler/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Når seksårsjeksler er så omfattende ødelagte som du beskriver, kan det koste dyrt å restaurere dem. Ofte må de rotfylles og senere lages kroner på. Da kan 30 000.- kroner fort bli regningen du må betale. Folketrygden vi avvise en søknad om bidrag nettopp fordi du har forsømt tennene dine. Alternativet kan være å trekke dem. Tanken på å regulere frem tenne bak kan virke besnærende, men neppe mulig og i hvert fall nesten like dyrt som det første alternativet.

Folketrygden gir ikke bidrag til kronebehandling ved tannkjøttsykdom. Rett og slett fordi kroner på tenner ikke helbreder tannkjøttbetennelse, men kan bygge opp en ødelagt tann eller flere.

-

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...