Gjest Jeg vil bli bedre Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Jeg er en ung jente i samboerskap som har vart i noen år. Jeg elsker samboeren min over alt på jord. Vi har det veldig godt sammen på mange måter. Et problem er sjalusien min. Den kan tære helt hull på hjertet mitt omtrent. Jeg blir irritert når jeg ser at typen min ser på andre jenter. Han bruker ikke å sikle og snu seg etter jenter, men han ser jo selvsagt. Jeg kommer han liksom i forkjøpet og spør han om "ble du forelsket nå" eller, ja der er ei du kan tenke på neste gang vi har sex. Dette sier jeg for å på en måte være slem. Men det som ligger inni hjertet mitt er sjalusi. Og det er jo overdrevent jeg vet det så veldig godt. For eksempel i går ble jeg veldig lei meg. Vi skulle kose oss med film sammen, om det var noen bra film å se på på tv. Hvis ikke kunne vi liksågodt legge oss tidlig. I går var det bare drittfilmer synes vi. Men vi ble sittende å se på "Coyote Ugly". Om du har sett den filmen så er du nok enig i meg at det er omtrent null handling i den filmen. Totalt hjernedød film. Det eneste å se på(om en er mann), er damer som står og danser på bardisken i 50% av filmen. Der blir det filmet opp og ned på dem og de heller vann på seg selv etc etc... HELT teit film, bortsett fra om du er mann og vil se på nydelige damer. Og dere kan bare forestille dere hva jeg følte inni meg siden jeg er så sjalu. Han ville absolutt se hele filmen, og jeg hadde en hel masse fæle tanker inni meg. Jeg VET at jeg overdriver, men jeg blir bare så fortvilt. Jeg ser bra ut og er slank, det vet jeg. Men når jeg sammenligner meg med modeller og jenter på film føler jeg meg så utilstrekkelig iblant. Min samboer sier at han synes jeg er nydelig og at det er kun meg han vil ha. Men jeg føler meg så utilstrekkelig. Er så veldig veldig trist ofte. Som sagt så vet jeg selv at jeg overdriver. Har noen tips til meg? Jeg er så sliten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104587-sjalusien-min-vondt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taj Mahal Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Jeg forstår at du har det forferdelig vondt. Det eneste du kan gjøre er å jobbe intens med deg selv og dine tanker rundt dette. Vet du ikke har lyst til å komme med masse dumme sjalue komentarer, men at de bare kommer osv. Så ta et hardere tak i nakken din. Ingen liker å leve med noen som er så sjalue i lengden. Det er slitsomt for partneren. fokuser på det at han liker deg, og at det er hos deg han er. Om han ville ha hatt andre, så hadde han gått. Uansett om du kommer med dine bemerkninger eller ei. Bare det at du ville sotte tilbake og følt at du jaget ham vekk med dine sjalue kommentarer. Så tenk som så: vil han ha andre, så går han uansett. Og om han skulle gått, så er det bedre han husker deg på en positiv måte i stede for en sjalu og irriterende jente. Selv om han ikke går, så er det slik du må tenke for å føle trygghet (tror jeg) Andre kvinner/jenter kan misunne dem som har et trygt og godt forrhold. Et forhold de ikke kan klare å bryte inn i. Så lenge du ikke skyver ham fra deg med sjalue kommentarer, så vil dere ha et slikt forrhold mest sansynlig. Det du tenker han tenker og det han faktisk tenker stemmer omtrent aldri overens 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104587-sjalusien-min-vondt/#findComment-606118 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taj Mahal Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Du burde nok heller prøve å poste dette på psykiatri forum! Sjalusi er en slags sukdom. Kanskje NHD kan komme med noen gode råd til deg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104587-sjalusien-min-vondt/#findComment-606120 Del på andre sider Flere delingsvalg…
serendipity Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Høyst sannsynlig kommer du til å drive han bort fra deg ved å være sånn. Det kommer til å bli for slitsomt for han å skulle forholde seg til sårende slengbemerkninger. Nå vet jeg ikke hvor lenge dere har vært sammen og hvor gamle dere er. Men tro meg!! Dette blir bedre med årene. Om det da ikke er for sent. Jeg tror det er lettest for deg å prøve å avfinne deg med at verden er full av lekre jenter. Men det betyr ikke at han vil ha de forde. Eller at de vil ha din samboer (for den saks skyld). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104587-sjalusien-min-vondt/#findComment-606133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Clue1365380406 Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 En ting er å være sjalu, noe helt annet er å la det gå utover partneren på den måten du gjør. Jeg vet med meg selv at jeg hadde blitt både sint og såret over slike bemerkninger. Du viser jo at du ikke har noen som helst tiltro til ham. Du er virkelig ekkel når du kan si noe slikt! Samboeren din høres ut til å være en tålmodig fyr, som ikke med vilje gjør deg sjalu. Det er også et faktum at alle, uansett kjønn, registrerer pene mennesker rundt seg. Men disse er da også som regel glemt to minutter etterpå.Ser ikke du at det finnes andre flotte menn enn din samboer? Tenk på hvordan du ville følt det hvis han hadde kommet med slike bemerkninger til deg. Tenk på det de andre sier her. Det er mindre sjanse for at han vil ha noen andre hvis du fokuserer på det som er bra i forholdet og behandler han på en real måte. Det nytter ikke å sette på han skylapper, vet du. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104587-sjalusien-min-vondt/#findComment-606151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Du sliter med vond sjalusi. Har du lav selvtillit også? For å endre negative tankemønstre fins det noe som heter kognitiv terapi. Gå til legen din og si hva du sliter med, han kan henvise deg videre til psykolog eller psykiater. Er ikke sikkert du trenger så mange timer. Ellers går det an å prøve familieterapi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104587-sjalusien-min-vondt/#findComment-606167 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jeg vil bli bedre Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 En ting er å være sjalu, noe helt annet er å la det gå utover partneren på den måten du gjør. Jeg vet med meg selv at jeg hadde blitt både sint og såret over slike bemerkninger. Du viser jo at du ikke har noen som helst tiltro til ham. Du er virkelig ekkel når du kan si noe slikt! Samboeren din høres ut til å være en tålmodig fyr, som ikke med vilje gjør deg sjalu. Det er også et faktum at alle, uansett kjønn, registrerer pene mennesker rundt seg. Men disse er da også som regel glemt to minutter etterpå.Ser ikke du at det finnes andre flotte menn enn din samboer? Tenk på hvordan du ville følt det hvis han hadde kommet med slike bemerkninger til deg. Tenk på det de andre sier her. Det er mindre sjanse for at han vil ha noen andre hvis du fokuserer på det som er bra i forholdet og behandler han på en real måte. Det nytter ikke å sette på han skylapper, vet du. Jeg kan love deg at jeg er fullstendig klar over at jeg har et problem og at han er tålmodig som holder ut med slike kommentarer. Jeg er ikke konstant slik altså, men i perioder. Han er ingen helgen han heller, og jeg må jo være tålmodig med han når det gjelder enkelte ting. Men han har aldri gitt utrykk for at han vil ha noen annen jente. Men inni meg er det en stemme som sier "du er ikke pen nok, se hvor mange jenter som er penere enn deg selv". Jeg har et ganske vridd syn på mitt eget utseende. Jeg forstår ikke helt hva enkelte mener når de sier at jeg er pen og søt. Jeg kan se at jeg ser ok ut, men som jeg skrev, når jeg sammenligner meg med modeller føler jeg meg som en gris i forhold. Takk for svaret ditt. Skulle bare ønske jeg hadde litt mer håndfaste ting som kunne ha hjulpet meg ut av dette. Ha en fin dag, hilsen fra meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104587-sjalusien-min-vondt/#findComment-606423 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jeg vil bli bedre Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Jeg forstår at du har det forferdelig vondt. Det eneste du kan gjøre er å jobbe intens med deg selv og dine tanker rundt dette. Vet du ikke har lyst til å komme med masse dumme sjalue komentarer, men at de bare kommer osv. Så ta et hardere tak i nakken din. Ingen liker å leve med noen som er så sjalue i lengden. Det er slitsomt for partneren. fokuser på det at han liker deg, og at det er hos deg han er. Om han ville ha hatt andre, så hadde han gått. Uansett om du kommer med dine bemerkninger eller ei. Bare det at du ville sotte tilbake og følt at du jaget ham vekk med dine sjalue kommentarer. Så tenk som så: vil han ha andre, så går han uansett. Og om han skulle gått, så er det bedre han husker deg på en positiv måte i stede for en sjalu og irriterende jente. Selv om han ikke går, så er det slik du må tenke for å føle trygghet (tror jeg) Andre kvinner/jenter kan misunne dem som har et trygt og godt forrhold. Et forhold de ikke kan klare å bryte inn i. Så lenge du ikke skyver ham fra deg med sjalue kommentarer, så vil dere ha et slikt forrhold mest sansynlig. Det du tenker han tenker og det han faktisk tenker stemmer omtrent aldri overens Du skrev mye fornuftig. Skulle bare ønske det var like enkelt å bli kvitt sjalusi i praksis slik det er i teorien. Tusen takk for svaret ditt! ha en fin dag, med hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104587-sjalusien-min-vondt/#findComment-606426 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jeg vil bli bedre Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Høyst sannsynlig kommer du til å drive han bort fra deg ved å være sånn. Det kommer til å bli for slitsomt for han å skulle forholde seg til sårende slengbemerkninger. Nå vet jeg ikke hvor lenge dere har vært sammen og hvor gamle dere er. Men tro meg!! Dette blir bedre med årene. Om det da ikke er for sent. Jeg tror det er lettest for deg å prøve å avfinne deg med at verden er full av lekre jenter. Men det betyr ikke at han vil ha de forde. Eller at de vil ha din samboer (for den saks skyld). Jeg håper virkelig han fortsetter å være tålmodig med meg og "hjelpe" meg til å bli bedre. Bygge opp tillit etc... Jeg skal prøve å ta meg sammen og kanskje oppsøke terapi. Han er jo den personen jeg elsker over alt og vil ikke gjøre han vondt. Har lyst til å denge meg selv hver gang jeg får overdrevent sjalu tanker. Huff... håper mye av dette forsvinner med modningen også. Takk for svaret ditt! vennlig hilsen fra meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104587-sjalusien-min-vondt/#findComment-606435 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Clue1365380406 Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Jeg kan love deg at jeg er fullstendig klar over at jeg har et problem og at han er tålmodig som holder ut med slike kommentarer. Jeg er ikke konstant slik altså, men i perioder. Han er ingen helgen han heller, og jeg må jo være tålmodig med han når det gjelder enkelte ting. Men han har aldri gitt utrykk for at han vil ha noen annen jente. Men inni meg er det en stemme som sier "du er ikke pen nok, se hvor mange jenter som er penere enn deg selv". Jeg har et ganske vridd syn på mitt eget utseende. Jeg forstår ikke helt hva enkelte mener når de sier at jeg er pen og søt. Jeg kan se at jeg ser ok ut, men som jeg skrev, når jeg sammenligner meg med modeller føler jeg meg som en gris i forhold. Takk for svaret ditt. Skulle bare ønske jeg hadde litt mer håndfaste ting som kunne ha hjulpet meg ut av dette. Ha en fin dag, hilsen fra meg Synes det er ganske håndfast å behandle partneren på en mer real måte, og dessuten fokusere på det som er bra i forholdet. I tillegg tenke over hva du ser i flotte menn som går forbi. Selv registrerer jeg dem, akkurat som jeg legger merke til alt som er pent, men jeg husker dem sjelden senere. Kanskje han har det på samme måte? Det må da faktisk gå an å bite i seg de sure kommentarene. Innse at det er du som har problemet her, ikke han. La det derfor ikke gå utover han. Hvorfor i all verden sammenligner du deg med modeller? Det idealet de representerer er ikke engang skapt av menn. Menn vil i de fleste tilfeller ha jenter med litt mer former. Det du gjør er å virke begrensende på din samboer som et selvstendig individ. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104587-sjalusien-min-vondt/#findComment-606700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taj Mahal Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Du skrev mye fornuftig. Skulle bare ønske det var like enkelt å bli kvitt sjalusi i praksis slik det er i teorien. Tusen takk for svaret ditt! ha en fin dag, med hilsen fra Hei, Det er ikke lett, jeg vet det. Men det blir å ta et steg om gangen og jobbe konstant med seg selv. Jeg har selv lidd under sjalusi, men ble kvitt det helt Om du og din partner kan snakke om slike ting, så er det veldig bra. Uten å klandre osv. men at du forteller at du har slike tanker og slike følelser. At du jobber med dem. Så støtter han deg nok og kan helt sikkert avbekrefte mange av dine misstanker. Om så skjer, så er det viktig at du tror på ham. Husk at to huer tenker skjeldent det samme. Det er mye oppi hue ditt, som helt sikkert høres helt ekstremt og rart ut for ham. Og det er jo egentlig en lettelse Du må finne tryggheten og bli kvitt dine tanker som ikke er relatert til virkligheten. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104587-sjalusien-min-vondt/#findComment-607226 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.